طب سنتی/ آشنایی با خواص گیاه پاخری

یک کارشناس گیاه‌پزشکی گفت: آیا تا به حال نام گیاه پاخری یا گیاه سرفه به گوشتان خورده؟ آیا می‌دانید چه خواص و فواید مفیدی در طب سنتی دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سارا عالی‌زاده اظهار کرد: در طبیعت برخی از گیاهان وجود دارد که در طب سنتی از دیرباز مورد استفاده بوده اند اما در شرایط کنونی و به دلیل استفاده کمتر مردم از طب سنتی کم کم به دست فراموشی سپرده شده‌اند، یکی از این گیاهان پاخری یا گیاه سرفه است.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ چای ماچا با خواصی حیرت انگیز و جالب

وی ادامه داد: این گیاه خودرو بوده و بوته‌ای از تیره کاسنی با ریشه‌ای ضخیم است که از ریزوم آن ریشه خارج می‌شود.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که طبق نظر حکمای طب سنتی، طبیعت آن خیلی گرم و خشک است، افزود: این گیاه اغلب در نواحی مرطوب سراسر اروپا، آسیا، آفریقا و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی و شمال غربی دیده می‌شود.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با بیان این‌که از برگ‌ها و گل‌ این گیاه در طب سنتی استفاده می‌شود، افزود: این گیاه به صورت دمکرده گل، تنتور گل، شربت گل، جوشانده برگ و افشره برگ استفاده می شود.

وی ادامه داد: در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که این گیاه نیاز مانند دیگر گیاهان دارویی خواص و فوایدی دارد، عنوان کرد: این گیاه به دلیل داشتن لعاب زیاد در امراض تنفسی به‌عنوان ماده خلط آور مصرف می‌شود، به‌عنوان مثال مصرف آن در گرفتگی بینی، ورم مجاری تنفسی فوقانی، سرفه‌های اسپاسمی، برونشیت و بهبود آسم مفید است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با اشاره به این‌که گیاه سرفه محلل باد و گازهای سینه و رفع کننده آنژین، ضدچسبندگی پلاکت‌ها و تقویت کننده قلب است، تصریح کرد: این گیاه افزاینده فشارخون و محرک سیستم ایمنی بدن، ضد خیز عمومی بدن و معرق بوده و برطرف‌کننده یبوست و رفع کننده حبس‌البول است.

وی با اشاره به این‌که در استعمال خارجی این گیاه به صورت بخور رفع کننده سرفه‌های خشک است، افزود: له شده برگ‌های گیاه به صورت ضماد درمان کننده کچلی و همراه عسل درمان‌کننده باد سرخ است.

عالی‌زاده با اشاره به این‌که گیاه سرفه نیز مانند دیگر گیاهان دارویی موارد منع مصرف دارد، تصریح کرد: مصرف پاخری برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع بوده و مصرف بیش‌از حد مجاز و خودسرانه آن در یک وعده، سمی بوده و به کبد آسیب می‌رساند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1141589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =