فرستادن یک میلیون انسان به مریخ با ۱۰۰۰ کشتی نوح مدرن

همین چند وقت پیش بود که شرکت فضایی اسپیس‌ایکس اعلام کرد در حال تلاش برای رسیدن به مدار است. حال ایلان ماسک، رئیس این شرکت در توییترش اعلام کرده که می‌خواهد با کمک بیش از هزار کشتی فضایی، حدود یک میلیون نفر انسان را به مریخ بفرستد.

https://www.iscanews.ir/service/Knowledgeبه گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛‌ هفته گذشته، اسپیس‌ایکس دهمین سالگرد تکمیل اولین ماموریت دراگون COTS 2 به ایستگاه فضایی بین‌المللی و سپس به زمین را جشن گرفت. چند سال پیش نیز در 28 سپتامبر 2008، نیز این شرکت در چهارمین تلاش خود با فالکون 1 به مدار زمین رسید. هنوز مدت زیادی از این ماموریت‌ها نگذشته که ایلان ماسک ادعای جالب و بلندپروازانه‌ای کرده و در توییتی که به اشتراک گذاشته، نوشته که قصد دارد با ساخت بیش از هزار کشتی فضایی یک میلیون نفر انسان را به مریخ بفرستد.

ادعاهای بی‌اساس؟

این خبر با بازخوردهای مختلفی همراه بوده و حتی مشتاقان فضایی در مواجهه با اغراق‌های ماسک در مورد مهلت‌های زمانی، به ادعاهای او بدبین شده‌اند.

ایلان ماسک با اعتماد به نفس بسیاری در توییتش نوشت که در حال طراحی و ساخت بیش از هزار کشتی فضایی است. ماسک به این وسایل نقلیه فضایی لقب کشتی‌های نوح (بسیار مدرن) را داد و اعلام کرد که تا سال ۲۰۵۰ به این هدف خواهد رسید.

اسپیس‌ایکس هنوز فضاپیمای مریخش را به مدار زمین پرتاب نکرده، اما ادعا می‌کند که اولین پرواز مداری‌اش را در تابستان امسال انجام خواهد داد و همه این صحبت‌ها در شرایطی است که اداره هوانوردی فدرال آمریکا همچنان بررسی محیطی فضاپیما را به تاخیر می‌اندازد.

کشتی ستاره‌ای

این کشتی فضایی یا به قول ایلان ماسک، کشتی ستاره‌ای از دو قسمت تشکیل خواهد شد. قسمت اول یک تقویت کننده 70 متری خواهد بود که توسط 33 موتور رپتور 2 نیرو می‌گیرد. فضاپیمای استارشیپ که 50 متر ارتفاع دارد، در بالای قسمت اول قرار خواهد گرفت. ماسک در مراسم معرفی این وسیله نقلیه فضایی اشاره‌ای نیز به ماهواره ارائه‌دهنده اینترنت استارلینک ۲ کرد.

ناسا حساب‌شده‌تر حرکت می‌کند

دلیل اصلی که باعث شده طرح‌های ایلان ماسک بعضا با بازخوردهای منفی مواجه شود این واقعیت است که حتی با توجه به استانداردهای عالی اسپیس‌ایکس، این طرح‌ها واقع‌بینانه نیستند. شاید شاخص اصلی این باشد که اظهارات ماسک چقدر با برنامه‌هایی که ناسا برای مریخ در نظر گرفته است، همسو است.

در حالی که ماسک می‌گوید اسپیس‌ایکس تا سال 2050 یک میلیون انسان را به مریخ می‌فرستد، ناسا تازه می‌خواهد اولین انسان‌ها را در بازه زمانی ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ به مریخ بفرستد.

علاوه براین، آژانس فضایی آمریکا اخیراً 50 هدف کلیدی خود را منتشر کرده است که می‌خواهد قبل و در طول اولین مأموریت خود به مریخ به آن دست یابد. این طرح موانع سختی را که ناسا با آن روبه‌رو خواهد شد، ترسیم و برجسته می‌کند؛ مانند این واقعیت که ماهیچه‌های فضانوردان به حدی تقلیل می‌یابند که ممکن است در ابتدای رسیدن به سیاره سرخ با مشکلات بسیاری برای راه رفتن روبرو شوند.

به هر حال به نظر می‌رسد که استعمار مریخ فرآیندی فوق‌العاده کند و پر از آزمون و خطا خواهد بود. به این ترتیب، اولین انسانی که ناسا قصد دارد به سیاره سرخ بفرستد، دانشمندان و کارشناسان آموزش دیده خواهند بود. در مقابل، ماسک اخیرا اعلام کرده است که «تقریبا هر کسی» می‌تواند با خرید بلیت 100 هزار دلاری استارشیپ به مریخ راه پیدا کند.

کد خبر: 1143313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =