نحوه نظارت بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی چگونه است؟/ تاسیس هیئتی در دانشگاه‌ها برای حمایت از حقوق سیاسی و اجتماعی دانشجویان

هیئت‌ نظارت در دانشگاه‌ها تنها مرجع اصلی برای نظارت و حمایت از تشکل‌های دانشگاهی است. این هیئت وظیفه رسیدگی به شکایات واصل شده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی را برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای عالی انقلاب فرهنگی در ششم آذر ۷۸ و در چهارصد و چهل و هشتمین جلسه این شورا، مجموعه‌های آیین نامه‌های و دستورالعمل‌های اجرایی فعالیت تشکل‌های دانشجویی - اسلامی دانشگاهیان را تصویب کرد تا فعالان جریان دانشجویی و استادی بر اساس این قوانین فعالیت داشته باشند.

ترکیب هیئت نظارت مرکزی در دانشگاه‌ها

بر اساس ماده ۴ مجموعه‌های آیین نامه‌های و دستورالعمل‌های اجرایی فعالیت تشکل‌های دانشجویی به منظور حمایت از حقوق سیاسی و اجتماعی دانشگاهیان و انجام وظایف مقرر در این آیین نامه، هیئت نظارتی را در هر دانشگاه تشکیل می‌شود. ترکیب اعضای این هیئت عبارتند از رئیس دانشگاه (رئیس هیئت)، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به موضوع جلسه خواهد بود.

وظایف هیئت نظارت در دانشگاه‌ها

هیئت نظارت در دانشگاه‌ها وظایف گوناگونی برعهده دارد که بررسی اساسنامه و صلاحیت اعضای مؤسس تشکل‌های اسلامی مهم ترین این وظایف است. همچنین اعلام موافقت اصولی و صدور پروانه فعالیت برای تشکل‌های اسلامی،  صدور مجوز انجام فعالیت تشکل‌ها، نظارت بر حسن اجرای انتخابات تشکل‌های اسلامی، رسیدگی به تخلفات تشکل‌ها براساس آیین نامه مربوط‌، رسیدگی به شکایات واصل شده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با فعالیت های تشکل‌های اسلامی و توقف و یا لغو پروانه فعالیت تشکل‌های اسلامی از سایر وظایف این هیئت است. 

در این میان باید توجه داشت که هیئت نظارت دانشگاه می‌تواند پس از تایید هیئت مرکزی نظارت بخشی از وظایف خود را به شورایی متشکل از معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، معاونت دفتر نهاد نمایندگی در دانشگاه و نماینده وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی حسب مورد تفویض کند.

ماده ۵ به منظور انجام وظایف مقرر در این آیین نامه، هیأت نظارت مرکز ی در وزارتخانه ها ی علوم ، تحقیقات و فنآوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی با ترکیب و شرح وظایف زیر تشکیل می‌شود:

ترکیب هیئت نظارت مرکزی 

هیئت نظارت مرکزی در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور انجام وظایف مقرر در آیین نامه اجرایی فعالیت تشکل‌های دانشجویی  و نظارت بر فعالیت هیئت‌های نظارت در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود.

این اعضا شامل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا جانشین وی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، یکی از معاونان وزیر علوم یا رئیس واحد یا بخش خاص به انتخاب وی،  یک نفر از رؤسای دانشگاه‌ها و  نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 

این نکته حائز اهمیت است که در مواردی که مسائل مربوط به بسیج دانشجویی در هیئت نظارت مرکزی مطرح شود، فرمانده نیروی مقاومت بسیج با داشتن حق رأی در جلسه آن هیئت می‌تواند حضور داشته باشد.

وظایف هیئت نظارت مرکزی 

رسیدگی به درخواست‌های تجدید نظر در تصمیمات هیئت نظارت دانشگاه‌ها و تخلفات آنها یکی از وظایف اصلی هیئت نظارت مرکزی دانشگاه‌ها  است که این هیئت باید حداکثر ظرف مدت دو ماه به پرونده‌ها رسیدگی کرده و نتایج را اعلام کند. همچنین تدوین و تصویب آیین نامه رسیدگی به شکایات و تخلفات تشکل‌های اسلامی و دانشگاهی نیز وظیفه دیگر این هیئت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =