سرطان روده کوچک چیست و چگونه درمان می‌شود؟

سرطان روده کوچک با تغییر سلول‌های سالم پوشش داخلی روده کوچک شروع می‌شود. رشد این سلول‌ها خارج از کنترل بوده و توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند. تومور امکان دارد بدخیم (سرطانی) یا خوش‌خیم باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرطان روده کوچک با تغییر سلول‌های سالم پوشش داخلی روده کوچک شروع می‌شود. رشد این سلول‌ها خارج از کنترل بوده و توده‌ای به نام تومور را تشکیل می‌دهند. تومور امکان دارد بدخیم (سرطانی) یا خوش‌خیم باشد. تومور سرطانی بدخیم یعنی قابلیت رشد و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را دارد. تومور خوش‌خیم دارای امکان رشد هست، اما گسترش نمی‌یابد. 

بیشتر بخوانید:

عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ را بشناسیم

ایجاد تغییرات سلولی احتمال دارد زمان زیادی طول بکشد. هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد چنین تغییراتی دخیل هستند، اگرچه علل خاص سرطان روده کوچک هنوز به خوبی شناخته نشده است. سرطان روده کوچک یکی از نادرترین انواع سرطان است که بر دستگاه گوارش و همچنین تا حدودی بر کلیه و مجاری ادراری نیز تاثیر می‌گذارد. انواع مختلف آن شامل تومورهای کارسینوئید، آدنوکارسینوم، سارکوم و لنفوم است. تشخیص سرطان روده کوچک اغلب به چندین روش مختلف و آزمایشات متعدد نیاز دارد.

سرطان روده کوچک زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بدخیم (سرطانی) در روده کوچک به وجود می‌آیند. روده کوچک بخشی از سیستم گوارشی بدن و شامل اندام‌هایی مانند کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا و همچنین دستگاه گوارش می‌شود.

روده کوچک معده را به روده بزرگ متصل کرده و از سه قسمت تشکیل می‌شود که عبارتند از:

اثنی عشر:

اولین بخش روده که در نزدیکی معده قرار دارد

ژژونوم: بخش میانی روده کوچک که حدود پنج و نیم متر طول دارد

ایلئوم: آخرین و طولانی‌ترین بخش روده کوچک بیشتر سرطان روده کوچک در دوازدهه یا ایلئوم به وجود می‌آید.

سرطان روده کوچک چقدر شایع است؟

سرطان روده کوچک نادر و تنها سه درصد از سرطان‌های دستگاه گوارش در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. سرطان روده بزرگ، سرطان رکتوم، سرطان مری و سرطان معده شایع‌تر از سرطان روده کوچک به نظر می‌رسند.

انواع مختلف سرطان روده کوچک

انواع مختلف سرطان روده کوچک بر اساس نوع سلول‌های آغازگر سرطان طبقه‌بندی می‌شوند.

پنج نوع اصلی سرطان روده کوچک عبارتند از:

۱. تومورهای کارسینوئیدی این تومورها در سلول‌های عصبی غدد درون ریز روده کوچک شروع می‌شوند. این سلول‌ها با تولید هورمون‌ها و کنترل ترشح شیره‌های گوارشی در روده کوچک به بدن کمک می‌کنند. نزدیک به نیمی ‌از موارد سرطان روده کوچک شامل تومورهای کارسینوئیدی است.

۲. آدنوکارسینوم‌ها در سلول‌های اپیتلیال غده‌ای پوشاننده روده کوچک به وجود می‌آیند. حدود یک سوم موارد سرطان روده کوچک، آدنوکارسینوم هستند.

۳. سارکوم در بافت‌های همبند مانند غضروف یا ماهیچه‌ها شروع می‌شود. شایع‌ترین نوع سارکوم که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد تومور استرومایی گوارشی (GIST) نام دارد. این تومورها لیومیوسارکوم نامیده می‌شوند. این نوع تومور اغلب در بخش انتهایی روده کوچک به نام ایلئوم رخ می‌دهد.

۴. لنفوم در سلول‌هایی به نام لنفوسیت پدید می‌آید. لنفوسیت‌ها نوعی گلبول سفید موجود در سیستم لنفاوی هستند. سیستم لنفاوی بخشی ضروری از سیستم ایمنی و دفاعی بدن به شمار می‌آید و با سلول‌های غیرطبیعی یا میکروب‌هایی بیماری‌زا مبارزه می‌کند. 5. تومور استرومایی دستگاه گوارش (GIST)  GISTیک تومور غیرمعمول است که در سلول‌های موجود در دیواره‌های دستگاه گوارش (GI) به نام سلول‌های بینابینی خود را نشان می‌دهد. GIST متعلق به گروهی از سرطان‌ها به نام سارکوم بافت نرم است.

علائم سرطان روده کوچک

علائم سرطان روده کوچک بسته به نوع تومور و محل قرارگیری آن متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات، تومورها بدون علامت هستند و هیچ نمود بیرونی ندارند. به عنوان مثال، تومورهای کارسینوئید اغلب علائمی ‌ایجاد نخواهند کرد. آن‌ها عمدتا به طور تصادفی در طول یک روش تصویربرداری برای یک بیماری نامرتبط پیدا می‌شوند.

علائم کلی سرطان روده کوچک موارد زیر را در بر می‌گیرد: درد یا گرفتگی شکم وجود توده‌ در شکم حالت تهوع، استفراغ و اسهال کاهش وزن بی‌دلیل کم خونی زردی (زردی چشم یا پوست) مدفوع خونی (ممکن است در توالت قرمز یا سیاه به نظر برسد) پوست برافروخته، به خصوص رنگ ارغوانی روی بازوها و قسمت بالایی بدن

 علت سرطان روده کوچک

زمانی که سلول‌های سرطانی به سرعت تکثیر شده و توده‌ای را تشکیل می‌دهند، تومورهای بدخیم در روده کوچک به وجود می‌آیند. با گذشت زمان، سلول‌های سرطانی از تومور اولیه (اصلی) جدا و از طریق غدد لنفاوی یا خون به مکان‌های دیگری در بدن حرکت می‌کنند، جایی که تومور (ثانویه) دیگری تشکیل شود. این فرایند متاستاز نامیده دارد. سلول‌های سرطانی به دلیل جهش‌های ژنتیکی یا تغییرات در DNA سلول ایجاد شده و باعث تکثیر خارج از کنترل آن می‌شوند. محققان هنوز به چرایی این تغییرات دست نیافته‌اند.

منبع: سیو طب

انتهای پیام/

کد خبر: 1145852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =