سازه غول‌پیکری که روی ماه گرانش زمین را تقلید می‌کند

در راستای طرح ناسا برای فرستادن انسان‌ها به ماه در اواخر این دهه، دانشمندان ژاپنی ایده بلندپروازانه‌ای را مطرح کردند که در آن، یک سازه عظیم 396 متری هر ۲۰ ثانیه یک بار می‌چرخد تا به گرانش طبیعی زمین دست یابد و بتواند شرایط زندگی روی زمین را شبیه‌سازی کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان ژاپنی طرح مفهومی را مطرح کرده‌اند که «شیشه» نام دارد و مربوط به سازه عظیمی به ارتفاع 396 متر می‌شود که برای اینکه به گرانش طبیعی زمین برسد هر ۲۰ ثانیه یک بار می‌چرخد.

تصویری از این ایده در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور محققان دانشگاه کیوتو و شرکت کاجیما، یک شرکت ساختمانی مستقر در توکیو، رونمایی شد.

در این کنفرانس همچنین طرح‌های زیادی برای ترکیب جنگل‌ها و آب‌نماها برای تقلید از تنوع زیستی زمین به همراه یک سیستم حمل‌ونقل به نام «وسیله نقلیه فضایی شش گوش» یا Hexatrack به نمایش درآمدند. همانطور که محققان آن را قطار فضایی بین سیاره‌ای نامیده‌اند، این وسیله در حین حرکت بین زمین، ماه و مریخ، گرانش زمین را ایجاد می‌کند.

یوسوکه یاماشیکی، مدیر مرکز فضا شناسی انسانی دانشگاه کیوتو، می‌گوید: تاکنون هیچ کشوری نتوانسته چنین طرحی را در برنامه‌های توسعه فضایی خود مطرح کند. انسان اکنون از دوران ماندن در فضا به عصر زندگی در ماه و مریخ در حال حرکت است. برای رسیدن به این هدف به چه نوع محیط و امکاناتی نیاز است؟ چه دیدگاه‌ها و فناوری‌هایی برای تامین غذا، پوشاک و سرپناه و ایجاد یک سیستم اجتماعی در ماه و مریخ مهم خواهند بود؟

محققان در مورد ایده شیشه می‌گویند: انسان‌ها با زندگی در این مکان می‌توانند با خیالی آسوده صاحب فرزند شوند و بدنی را حفظ کنند که هر لحظه می تواند به زمین بازگردد.

آنها می‌افزایند: سیستم هگزاترک یک سیستم حمل‌ونقل بین سیاره‌ای برای زمین، ماه و مریخ است که گرانش زمین را حتی در سفرهای طولانی مدت حفظ می‌کند.

در جامعه فضایی آینده (جامعه مرکزی) که در آن زندگی در ماه و مریخ به واقعیت تبدیل می‌شود، هر مستعمره (گروه مسکونی) فعالیت‌های اقتصادی خاص خود را انجام می‌دهد و بسیاری از افراد برای تجارت و گردشگری بین سیارات تردد می‌کنند. سیستم حمل‌ونقل گرانشی با چرخش با سیستم راه آهن به عنوان ماژول اصلی برای به حداقل رساندن اثرات سلامتی ناشی از گرانش پایین طراحی شده است. با این حال، بعید به نظر می‌رسد که این مفهوم در آینده‌ای نزدیک به واقعیت تبدیل شود.

یک سده تا تحقق

کارشناسان گزارش می‌دهند که ساخت شیشه نزدیک به 100 سال طول می‌کشد. البته نسخه ساده شده آن می‌تواند تا سال 2050 به ماه پرتاب شود. محققان همچنین یک جاه‌طلبی بلندمدت برای ایده خود دارند - با امید به ایجاد دو تاسیسات جداگانه به نام «شیشه قمری» برای ماه و «شیشه مریخ» برای مریخ.

با توجه به رونق گردشگری فضایی که انتظار می‌رود شرکت‌هایی مانند ویرجین گللتیک و بلو اریجین پیشگام آن باشند، محققان قصد دارند با ارائه ایده‌های خود، روش‌هایی را ارائه دهند که مضرات گرانش کم ماه یا مریخ را روی سلامتی افراد کاهش دهد.

براساس مطالعات ناسا و همچنین دانشگاه‌های مهم جهان، وضعیت ثابت بی‌وزنی و عبور از میدان‌های گرانشی مختلف می‌تواند باعث تحلیل استخوان، کمردرد و سنگ کلیه انسان شود. اما دانشمندان ژاپنی می‌گویند که تحقیق در مورد جاذبه کم به حفظ بدن بزرگسالان و تاثیر آن بر تولد و رشد کودکان محدود می‌شود و توسعه یک مرکز مسکونی با جاذبه مصنوعی با دانشگاه کیوتو، نقطه عطفی در تحقیقات فضایی خواهد بود.

کد خبر: 1147491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =