خطر از دست دادن دانشجو در کمین دانشگاه‌های چین/ افزایش بودجه برای اعطای بورسیه تحصیلی، راهکار حل مشکل چشم بادامی‌ها

بورسیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های هنگ کنگ برای مقابله با مهاجرت جوانان از این شهر بیش از دو برابر افزایش یافته است. به طوری که یک دانشگاه چینی بودجه خود برای گسترش بورسیه‌های تحصیلی را ۴۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های شهر هنگ کنگ برای مقابله با مهاجرت جوانان از این شهر بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند.

مهاجرت از هنگ کنگ در ۲ سال گذشته تاثیر زیادی بر تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان داشته است. به همین دلیل، برخی دانشگاه‌های هنگ کنگ اخیرا بورسیه‌های  سخاوتمندانه‌ای برای دانشجویان برتر ارائه کرده‌اند. همچنین گروه‌های مشاوره ویژه‌ای برای تشویق دانش‌آموزان به ماندن در هنگ کنگ برای تحصیلات عالی راه‌اندازی شده‌اند. 

برخی کارشناسان معتقدند که مهاجرت خانواده‌های چینی با تصویب قانون امنیت ملی در ژوئیه ۲۰۲۰ در هنگ کنگ افزایش شدیدی یافت. محدودیت‌های سختگیرانه مرتبط با پاندمی کرونا هم یکی دیگر از دلایل افزایش مهاجرت شهروندان هنگ کنگ شناخته می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌که در سال ۲۰۲۱ از سوی انجمن مدیران مدارس متوسطه هنگ‌کنگ برگزار شد، ۱۴۰ دبیرستان حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز خود را در سال تحصیلی گذشته از دست داده‌اند، در حالی که تعداد دانش‌آموزان مهاجرت کرده در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر بود.

آمارهای دفتر آموزش هنگ کنگ هم نشان می‌دهد که از اکتبر تا سپتامبر ۲۰۲۰ مجموعا ۳۰ هزار و ۵۱۵ دانش‌آموز مدارس این شهر را ترک کرده‌اند و تعداد دانش‌آموزان از ۸۱۰ هزار نفر به ۷۸۰ هزار نفر کاهش یافته است.

مهاجرت دانش‌آموزان هنگ کنگی سبب شکلگیری رقابت بین دانشگاه‌های این شهر برای جذب دانشجو شده است. برای مثال دانشگاه CUHK هنگ کنگ اعلام کرد که تعداد بورسیه‌های تحصیلی خود را برای دانش‌آموزان نخبه افزایش خواهد داد. این دانشگاه پیش‌بینی می‌کند که ۷۴۰ دانشجو از حدود ۳ هزار ثبت‌نامی سال اول کارشناسی واجد شرایط دریافت بورسیه باشند، در حالیکه قبلا تنها ۳۱۰ نفر واجد شرایط بودند.

دانشگاه CUHK چین، ۱۹ میلیون دلار هنگ کنگ (۲.۴ میلیون دلار آمریکا) برای این بورسیه‌ها در نظر گرفته که ۴۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. بر این اساس، دانشجویان نخبه که واجد شرایط تحصیل رایگان هستند سالانه ۳۷ هزار و ۹۰۰ دلار هنگ کنگ به علاوه ۸۰ هزار دلار کمک هزینه برای فعالیت خارج از کشور دریافت خواهند کرد. در حالی که کمک هزینه این دانشگاه برای دانشجویان در گذشته سالانه ۶۲ هزار و ۱۰۰ دلار هنگ کنگ و ۳۰ هزار دلار هنگ کنگ برای فعالیت‌های خارج از کشور بود.

افزایش ۲۵ درصدی دانشجویان دریافت‌کننده بورسیه در دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ

دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ(HKUST) یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر این شهر است که اخیرا بورسیه‌های تحصیلی با ارزش ۵ هزار تا ۹۷ هزار دلاری به دانشجویان پیشنهاد کرده است. دانشجویانی که بتوانند بورسیه ۹۷ میلیون دلاری را دریافت کنند، از معافیت تحصیلی کامل به علاوه کمک هزینه زندگی تا سقف ۵۵ هزار دلار هنگ‌ کنگ بهره‌مند خواهند شد. این دانشگاه از افزایش ۲۵ درصدی تعداد دانشجویان دریافت‌کننده بورسیه تحصیلی در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خبر داد.

دانشگاه هنگ کنگ (HKU) یکی از دانشگاه‌های برتر آسیاست که بیشترین تعداد دانشجو را در ۲ سال گذشته از دست داده است. آمارها نشان می‌دهند که ۴۴۵ نفر این دانشگاه را ترک کرده‌اند که در مقایسه با سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ افزایش ۳۰ درصدی داشته است. 

انتهای پیام/


 

کد خبر: 1147924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =