۷ مرداد در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۷ مرداد برابر با ۲۹ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۷ مرداد برابر با ۲۹ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

۲۳۸ - تاریخچه دست دادن به عنوان علامت دوستی و احترام

سکه دوران کوتاه حکومت بالبینوس Balbinus و شریک ، تاریخ دست دادن به نشانه ابراز دوستی و احترام را نشان می دهد. در پشت سکه بالیبینوس تصویر «دستی در دست فرد دیگر» را نشان می دهد و به علامت دوستی و اتحاد دو کنسول آن زمان روم ، بالبینوس و پوپیه نوسPupienus ساخته شده است تا رومی ها مطمئن شوند که میان دو امپراتور شریک نفاق وجود ندارد. این سکه ها در ژوئیه ۲۳۸ میلادی و سه هفته پیش از ترور بالبینوس در کاخ خود ضرب و رایج شده و از آن پس با توجه به این سکه، دست دادن ( Hand Shake) با دست راست در قلمرو روم و سپس سایر نقاط جهان مرسوم شده و باقی مانده است.

ترور همزمان بالیبینوس امپراتور وقت با شریک حکومتش «پوپیه نوس» به دست افسران شورشی روم ۲۹ ژوئیه ۲۳۸ روی داد. تاریخدانان بعدا ابراز عقیده کرده اند که هدف بالیبینوس از نقش تصویر دست دادن در پشت سکه، این بود که نشان دهد با پوپیه نوس متحد و یگانه است.

در آن زمان، سنای روم دو نماینده (کنسول) را انتخاب می کرد تا به اتفاق زمام امور اجرایی امپراتوری روم را به دست گیرند و انتخاب این دو باید هر سال تجدید می شد.

۱۸۹۰ - روزی که «وان گوک» خودکشی کرد

«وینسنت وان گو Vincent Van Gogh» نقاش هنرمند هلندی که تابلو های او در حال حاضر هرکدام دهها میلیون دلار خرید و فروش می شود و یکی از آنها در یک حراج ۸۲ میلیون به فروش رفت ۲۹ جولای ۱۸۹۰ در فرانسه خود کشی کرد. وی بسال ۱۸۵۳ در هلند به دنیا آمده بود.

خرید و فروش کارهای هنری در فامیل وان گو ارثی بود و او نیز وارد همین پیشه شد. وی در دهه آخر عمر خود به کشیدن نقاشی پرداخت و در هلند و فرانسه دهها اثر بسیار جالب کشید که موفق شد تنها یکی از آنها را بفروشد! . او اواخر عمر با فقر کامل زندگی می کرد.

وان گو این پرتره را از خود کشیده و معلوم نیست که چرا روی گوشش را پوشانده است

۱۹۰۰ - ترور پادشاه ایتالیا در عصر فعالیت آنارشیست ها

۲۹ جولای ۱۹۰۰ اومبرتو یکم humbert = Umberto پادشاه وقت ایتالیا ترور شد. وی ۲۲ سال بر ایتالیا سلطنت کرده بود. اومبرتو برخلاف پدرش مردی محافظه کار و علاقه مند به تقویت ارتش و سیاست خارجی بود و به همین سبب به آلمان نزدیک شده بود. مورخان اورا بنیادگذار اتحاد مثلث می دانند. اومبرتو که کوچکترین ناارامی را تحمل نمی کرد به ارتش دستور داده بود که تظاهرات نسبتا آرام ۲۹ آگوست سال۱۸۹۸ کارگران در میلان را زیر آتش توپ قرار دهند که ضمن آن جمع کثیری کشته شدند. اومبرتو به دست گائتانو (آنژلو) برشچی Gaetano Bresci یک آنارشیست ایتالیایی ـ آمریکایی کشته شد . Bresci گفته بود که انتقام خون کارگران میلان را گرفته است. دهه های آخر قرن نوزدهم و اول قرن بیستم را عصر ظهور عملی آنارشیسم نوشته اند و آنارشیست ها که عقیده به حکومت شوراها بر کشورها داشتند و حکومت فرد حتی انتخابی را رد می کردند در آن چند دهه چندین رئیس دولت و رئیس کشور را در اروپا و آمریکا ترور کردند. پیدایش فلسفه آنارشیسم از اواسط قرن نوزدهم است. وقوع جنگ جهانی اول به فعالیت آنارشیست ها پایان داد. چون در آن زمان مجازات اعدام در ایتالیا لغو شده بود، Bresci به حبس ابد محکوم شد که بیست و دوم ماه می ۱۹۰۱ اعلام شد که وی در زندان خودکشی کرده است. گفته شده است که نگهبانان زندان اورا کشته بودند.

درپی ترور اومبرتو پسر ۳۱ ساله اش ویتوریو امانوئله پادشاه ایتالیا شد.

۱۹۱۱ - ۱۰۰ هزار تومان جایزه برای آوردن سر محمدعلی شاه قاجار

مجلس شورای ملی درجلسه هشتم امرداد ۱۲۹۰ خود (۲۹ جولای ۱۹۱۱) برای فرد و یا افرادی که محمدعلی شاه مخلوع را دستگیر و یا سرش را بیاورند یکصد هزار تومان (پول آن زمان) جایزه نقدی تعیین کرد. محمدعلی شاه قاجار که برکنار و تبعید شده بود برای پس گرفتن سلطنت با هزاران مرد مسلح از طریق ترکستان روسیه و با کمک این دولت به ایران بازگشته بود.

محمدعلی شاه که در سال ۱۸۷۲ به دنیا آمده بود پس از ۵۳ سال عمر، بسال ۱۹۲۵ در تبعید درگذشت. سلطنت او که پس از مرگ پدرش، مظفرالدین شاه در سال ۱۹۰۷ آغاز شده بود در سال ۱۹۰۹ و پس از تصرف تهران به دست مشروطه طلبان پایان یافت. سلاطین قاجار از ایلی مغول تبار به همین نام برخاسته بودند. در زمان این دودمان بود که ایران رو به زوال گذاشت و کوچک شد.

۱۲۹۷ - لغو کاپیتولاسیون، به فرمان صمصام السَّلطنه

یکی از اقدامات دولت صمصام السلطنه صدر اعظم احمدشاه، لغو کاپیتولاسیونی بود که در نتیجه قراردادهای بین ایران و روسیه تزاری پدید آمده بود. این اقدام جسورانه، در پی انقلاب کبیر روسیه و خلاص شدن ایران از شر دولت تزاری روس صورت گرفت. باید متوجه بود که لغو قراردادهای دو جانبه به خواست یک طرف صورت نمی‏بندد و اقدام یک جانبه صمصام‏السلطنه، بیشتر متکی بر تظاهر و مردم‏فریبی بود تا براساس حقوق بین‏الملل و منطق سیاسی.

۱۹۴۱ - بهانه جویی و هموارساختن زمینه برای تعرض و تصرف ایران

۲۹ جولای سال ۱۹۴۱(هفتم امرداد ۱۳۲۰) دولت وقت ایران به اخطاریه ۱۳ روز پیش انگلستان و شوروی که اتباع آلمان را که در خاک ایران بر ضد آن دو کشور فعالیت دارند اخراج کند پاسخ داد و اعلام داشت که اتباع خارجی در ایران زیر کنترل مقامات دولتی هستند و جای نگرانی نباید وجود داشته باشد. اخطار دو دولت در حقیقت بهانه جویی برای تصرف ایران بود. دولت انگلستان قبلا به طور محرمانه به ژنرال «ویول» در هند دستور داده بود که برای حمله نظامی به ایران به عراق نیرو بفرستد.

همزمان، مطبوعات متفقین نیز برای آماده ساختن زمینه حمله نظامی به ایران و توجیه آن، در شماره های روزهای آخر ماه جولای ۱۹۴۱ خود، با یک مضمون، ایران را محل استقرار ستون پنجم هیتلر وانمود کرده و نوشته بودند که ارتش ایران طبق نقشه محرمانه آلمان آماده حمله به قفقاز می شود تا نیروهای شوروی دراین منطقه از دو سوی تحت فشار قرار گیرند. این روزنامه ها گزارش های اغراق آمیز از قدرت و وسعت ارتش ایران منتشر کرده بودند. این روزنامه ها بدون این که تکذیبیه های ایران را چاپ کنند در شماره های سه هفته اول ماه آگوست خود نیز به این تبلیغات خود ادامه داده بودند تا زمینه تعرض نظامی را هموار کنند زیراکه مردم این کشورها نسبت به گسترش جنگ و گشودن هرگون جبهه تازه حساس شده بودند.

۱۳۰۳ - طرح استیضاح دولت رضا خان از سوی نمایندگان اقلیت مجلس به رهبری مدرس

اقلیت مجلس شورای ملی به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی رضاخان و قیام بر ضد قانون اساسی و حکومت مشروطه و توهین به مجلس و... او را استیضاح کردند و قرار شد تا در ۷ مرداد ۱۳۰۳ش، رضاخان به مجلس برود و توضیح دهد. او که از این امر بسیار می‏ترسید تمام کوشش خود را به کار برد تا از استیضاح رهایی یابد. سرانجام با تهدید و تطمیع نمایندگان، جلسه مجلس را برهم زد. بعضی نمایندگانِ مخالف را به حبس کشید و بعضی دیگر را به وسیله مزدورانش مضروب ساخت. سرانجام در جلسه ۱۷ مرداد، تیمورتاش عنوان کرد که مجلس از سردار سپه حمایت می‏کند و در یک قیام و قعود، رضاخان، از مجلس رای اعتماد گرفت و استیضاح، کارگر نیافتاد.

۱۹۴۲ - قانون جنگ دفاعی پارسیان و بخشنامه شماره ۲۲۷ استالین

بخشنامه نظامی شماره ۲۲۷ استالین رهبر وقت جماهیر شوروی بامداد ۲۸ جولای ۱۹۴۲ خطاب به یکایک افراد مسلح این کنفدراسیون صادر شد که در آن عقب نشینی سرباز در نبرد دفاعی میهنی وقت را بدون دریافت دستور کتبی فرماندهان ارشد ((از مسکو) ممنوع و مجازات تخطّی از این بخشنامه را اعدام فوری تعیین کرده بود. (در قانون جنگ؛ دفاع در برابر تجاوز بیگانه، نبرد میهنی = مقدس عنوان گرفته است.). ظهر همان روز، رادیو مسکو که صدای آن از بلندگوهای سربازخانه ها و قرارگاهها برای شنیدن نظامیان پخش می شد به تفسیر این بخشنامه که آن را لازم و حیاتی خوانده بود پرداخت و گفت: پارسیان با چنین قانونی به مدت ۱۲ قرن یک امپراتوری بزرگ داشتند و ۲۲۵ سال تنها ابرقدرت جهان بودند.

در آن سرزمین دو بار از این قانون تخطی شد و امپراتوری آنان موقتا از دست رفت؛ یک بار در برابر تعرض اسکندر و بار دیگر در برابر مسلمانان عرب و فاصله میان این دو مورد بیش از نهصد سال بود. بار دوم، ایرانیان پرچم نظامی خودرا که برایشان مقدس بود ازدست دادند. ما (روسها) نباید از برابر آلمانی ها فرار کنیم. آنان بدون دلیل و منطق و بدون اینکه مورد تهدید ما قرار گرفته باشند سرزمین مان را مورد تجاوزی بسیار خشن قرارداده اند و دفاع ما یک ایستادگی مقدس، مشروع و میهنی است و بنابراین نباید به خاطر زنده ماندن موقت و به بهای به کشتن دادن دیگران و انهدام وطن، از برابر متجاوز بگریزیم. با فرار و کرنش، تعرض متوقف نخواهد شد و ....

این بخشنامه و گفتار که ورقی از تاریخ جنگهای میهنی را تشکیل داده است سبب شد که روسها بایستند و تجاوزگر را نابود سازند. بوروکراسی (ساختار اداری غیر علمی و اصطلاحا: من درآوردی)، فساد مقامات بالا، خودخواهی و فقر تفکر میهنی و عمومی؛ شوروی را از درون فروپاشانید، نه تعرض خارجی و ....

پس از آن‏که مجلس شورای اسلامی به دلیل همسویی و همکاری بنی صدر رییس جمهور وقت، با گروهک منافقین، دامن زدن به تشنجات و درگیری‏ها در کشور، کوتاهی در دفاع از مرزهای ایران در دوران جنگ و عدم ممانعت از تجاوز ارتش بعث عراق به مرزهای کشور، رای به عدم کفایت سیاسی وی داد و حضرت امام خمینی(ره) نیز، او را از ریاست جمهوری عزل کردند، او به یک زندگی مخفی روی آورد و همواره توسط نامه و نوار، مردم را به شورش و آشوب دعوت می‏کرد. اما زندگی مخفی او چندان به طول نیانجامید و با مشت محکمی که مردم با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب شهید رجایی به این سمت، بر دهانش کوبیدند، با حالت سرخوردگی و ذلّت تمام، همراه با مسعود رجوی سرکرده منافقین و با چهره و لباس زنانه از کشور فرار کرد. او با یک هواپیمای بویینگ ۷۰۷ ربوده شده، به طور غیر مجاز به سوی قبرس پرواز کرد و پیش از آن که هواپیماهای شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران که در تعقیب هواپیمای ربوده شده بودند به این هواپیما برسند، از مرز ایران خارج شد. همچنین پس از آن‏که وی در پاریس مستقر شد، مقامات فرانسه به تقاضای ایران برای استرداد بنی‏صدر ترتیب اثر ندادند و او در آن جا با همکاری رجوی، تشکیلاتی بانام "شورای مقاومت" برای مبارزه با جمهوری اسلامی و سران آن تشکیل داد. عمر این شورا چندان نپایید و به زودی متلاشی گردید.

انتهای پشام/

کد خبر: 1148972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =