سهم بیمه از پرداخت هزینه داروها افزایش یافت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: سهم بیمه از پرداخت هزینه داروها به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، به استناد بند پنجم و جزء دوم از بند هفتم از سیاست های کلی سلامت (ابلاغی مقام معظم رهبری)، سیاست گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو و نیز مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه ای با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله تکالیف دولت محسوب شده است.

همچنین به استناد بند (س) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱: «چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده را برای کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی و درامور پزشکی از طریق  بیمه ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور (۱۴۰۰) و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.». برهمین اساس «طرح دارویار» از تاریخ  ۲۳/  ۰۴/ ۱۴۰۱ توسط دولت به اجرا گذاشته شده است.

در این طرح اختصاص ارز ترجیحی از ابتدای زنجیره سلامت یعنی واردکنندگان و تولیدکنندگان به انتهای زنجیره منتقل شده و از طریق بیمه ها به مصرف کننده نهایی اختصاص یافته است و در نتیجه مطابق با حکم تکلیفی قانون بودجه سال ۱۴۰۱، پرداختی از جیب مردم بدون تغییر خواهد ماند.

به واسطه حذف یارانه دولتی در مرحله نخست اجرای طرح، داروهای تولید داخل مشمول افزایش قیمت شده اند و به همان نسبت قیمت مورد تعهد بیمه های پایه هم زمان و متناسب با ابلاغ قیمت های جدید اصلاح گردیده است. بنابراین بعد از اصلاح ارز ترجیحی در قالب طرح دارویار، سهم پرداختی بیمه ها از ۳۰ درصد کنونی به ۷۰ درصد افزایش و سهم پرداختی بیمار از ۷۰ درصد کنونی به ۳۰ درصد کاهش پیداخواهد کرد.

اکنون  میزان پوشش بیمه ای برای داروهای بدون نسخه( OTC) از صفر به (۱۱۹) قلم و تعداد داروهای تحت پوشش بیمه از (۲۵۰۰) قلم به (۲۸۶۶) قلم افزایش یافته و در فاز اول اجرای طرح دارویار، قیمت داروهای وارداتی از جمله داروهای وارداتی خاص، نادر و صعب العلاج افزایش نیافته و تخصیص ارز ترجیحی ادامه پیدا کرده است 

همایون سامیح بخت آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این زمینه با اشاره به فواید طرح دارویار به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: دارویار با اجرای درست موجب کاهش هزینه مردم در خرید دارو می شود و امیدواریم با دقت و به صورت کامل اجرایی شود.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه باید پشتیبانی کامل از این طرح داشته باشد و به موقع منابع مالی آن را تامین کند.

وی با بیان اینکه اکثر داروهایی که تحت پوشش بیمه نبودند تحت حمایت بیمه قرار گرفتند، اظهارداشت: اگر جزئیات طرح به درستی اجرا شود و داروها تحت پوشش بیمه باشند مزایا و فواید زیادی برای مردم خواهد داشت.  در حال حاضر هزینه هایی بر دوش بیمه گذاشته شده که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم را پرداخت کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس می تواند با رصد و نظارت خود در اجرای دقیق این طرح کمک کند، گفت: همچنین نمایندگان مجلس می‌توانند در سرکشی به داروخانه ها و کارخانه های داروسازی نسبت به اجرای دقیق این طرح حمایت های لازم را داشته باشد.

اجرای دقیق طرح دارویار موجب کاهش هزینه‌های دارویی مردم می شود 

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه هدف از اجرای طرح دارویار جلوگیری از خالی شدن جیب مردم برای خرید داروست، گفت: اجرای دقیق طرح دارویار موجب کاهش هزینه‌های دارویی مردم می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح دارویار از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: این طرح جدید به دنبال کاهش هزینه خرید داروی مردم است.   بر اساس این طرح باید تولید دارو از کارخانه تا رسیدن آن به دست مصرف کننده رصد شود و دارو به اندازه نیاز جامعه در اختیار مردم قرار گیرد.

نماینده سراوان  هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از خالی شدن جیب مردم و کم شدن هزینه‌های دارویی مردم ذکر کرد و افزود: با اجرای این طرح بیمه ها فراگیری بیشتری خواهند داشت و با این طرح با پوشش داروها می‌تواند فوایدی برای مردم و جامعه داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر این طرح خوب اجرا شود، بهره وری لازم را به دست خواهد آورد و مردم هزینه کمتری برای دارو پرداخت می کنند، زمانی یک طرح مفید و قابل تقدیر خواهد بود که  مدتی از اجرای آن بگذرد و جوانب کار بررسی شده تا مشخص شود چقدر از اهداف آن اجرایی شده است.

فاضلی با بیان اینکه مجلس می‌تواند در اجرای این طرح کمک کند، گفت: مجلس با نظارت خود می‌تواند به مسئولین وزارت بهداشت در اجرای دقیق تر کمک و در این زمینه نقش موثری را ایفا کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1149762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =