امیرعبداللهیان: تا ۱۲ امشب نظرات مکتوب‌مان را به هماهنگ کننده اروپایی می‌دهیم

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: حداکثر تا ساعت ۱۲ امشب نظرات خود را در مورد مسائل باقی مانده در ارتباط با مذاکرات وین و طرح ارائه شده به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز در دیدار با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار، ضمن تبریک این روز از آن‌ها قدردانی کرد.

وی در ابتدا در مورد سیاست خارجی دولت سیزدهم ضمن تاکید بر نگاه به آسیا گقت: ما اولویت اول خود را نگاه به آسیا گذاشتیم و در این ارتباط استدلال مناسبی را داریم. اکنون غربی ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نگاه خود را به سمت آسیا ببرند. همچنین نگاه به همسایگان برای ما خیلی مهم است. در حوزه همسایگان ظرفیت‌هایی داشتیم که توانستیم بخش هایی که فعال بود را فعال‌تر کرده و بخش‌هایی که غیر فعال بود را به مرحله فعالیت در بیاوریم.

وی ادامه داد: ما در نگاه به آسیا به استقلال سیاسی و متعهد بودن به سیاست نه شرقی نه غربی در حوزه استقلال سیاسی پایبند بوده‌ایم و هیچ کسی بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند. به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهیم زد. سیاست خارجی را به غرب و شرق و به روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا گره نخواهیم زد. ما سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم.

بیشتر بخوانید

امیر عبداللهیان: به نام و مرام سردار همدانی می‌بالیم

وزیر امور خارجه با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و گسترش تعاملات تجاری با کشورهای دیگر توضیح داد: ما دیپلماسی اقتصادی را در برنامه‌های وزارت خارجهبه صورت جدی دنبال می‌کنیم. به طور رسمی عرض می‌کنم که حجم تبادل تجاری ما از 37 درصد به 570 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین در خصوص دیپلماسی آب و نقش وزارت امور خارجه در این باره گفت: تاکنون جلسات متعددی را با مقامات مسئول در کشور افغانستان برگزار کردیم و تا حدودی گشایش‌هایی حاصل شده است و کماکان این نشست ها ادامه داد.

امیرعبداللهیان نسبت به عدم اطلاع رسانی شفاف در موضوع مذاکرات از طرف وزارت امور خارجه توضیح داد: تصمیم دولت و نظام بر این است که موضوع مذاکرات به زندگی روزمره و امور اقتصادی مردم گره زده نشود. به همین منظور به جای وارد کردن هیجان به کشور، تصمیم گرفتیم در دل مذاکرات کار واقعی را انجام دهیم. آنچه امروز مردم از ما می‌خواهند این است که به اندازه کافی مذاکره کردید و حرف زدید. مردم از ما نتیجه می‌خواهند.

وی در خصوص نگاه تیم مذاکره کننده به توافق اظهار کرد: تیم مذاکره کننده با نگاه به این‌ که می‌خواهیم توافق انجام شود، اعزام شده است. صرف نظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تامین شود، توافق را کار معقولی می‌دانیم. یکی از دلایلی که تاکنون مذاکرات طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم. روی خطوط قرمز خود ایستاده‌ایم و در بخش‌هایی از آن هم نتیجه گرفتیم.

وزیر امور خارجه درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما اکنون در نقطه هستیم که شاید ابتدای پایان مذاکرات باشد، اما این بستگی به نظر طرف آمریکایی دارد. واسطه رسمی ما در سطح مذاکره کنندگان ارشد آقای مورا هست و رئیس او آقای بورل. بورل تاکنون دو متن پیشنهاد داده است و متن‌های آنها تلفیقی از ایده‌های طرف‌های مذاکره کننده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند در مذاکرات مشکلات داخلی خود را بزرگ کنند. در هر مقطعی یک ادبیات تکراری دارند و می‌گویند این همه چیزی است که ما می‌توانیم بدهیم و ما هم در جواب می‌گوییم این همه ی چیزی نیست که ایران می‌خواهد. ما نمی‌خواهیم از خطوط قرمز خود عبور کنیم و توافقی را به نتیجه برسانیم که بعد از دو سه ماه بگوییم، توافق انجام شد ولی روی زمین هیچ اتفاقی رخ نداده است.

امیرعبداللهیان در خصوص موضوعات مورد مذاکره گفت: به طور مشخص درباره سه موضوع با آمریکا در حال تبادل پیام هستیم. به صراحت به آمریکا گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع بندی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار کنیم. ما در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم، نشان دادیم. اکنون نوبت انعطاف طرف آمریکایی است. آن‌ها در دو موضوع شفاها انعطاف خود را نشان دادند. موضوع سوم برای ما مهم است که به مسئله تضمین‌ها باز می‌گردد. روزهای آینده روزهای مهمی برای توافق هسته‌ای است. اگر آمریکا از خود  انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به امکان حصول توافق است. آنها از پلان بی صحبت می‌کنند، ما هم پلان‌های خود را داریم.

وزیر امور خارجه در پایان اعلام کرد که نظر نهایی خود را تا ساعت 12 امشب (دوشنبه، 24 مرداد) به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و منتظر بازخورد آمریکایی ها خواهیم ماند: اگر واکنش آمریکا با واقع بینی و انعطاف همراه باشد در نقطه توافق خواهیم بود اما اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم تا دیدگاه‌های ما نزدیک تر شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز صبح امروز در نشست خبری درباره مذاکرات وین گفت: ما در روندی قرار داریم که ادامه گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیم تیم‌های مذاکره کننده برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. ما در ادامه گفتگوهای پیشین نشست دیگری را اخیرا در وین شاهد بودیم و در استمرار گفتگوهای گذشته بود. تیم هسته‌ای ما با انگیزه دستیابی به یک توافق جدی و ماندگار در مذاکرات شرکت کردند. در این دور به طور عمومی می‌توان گفت پیشرفت‌های نسبی و حرکت به سمت جلو داشتیم. در برخی از زمینه‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شد و تیم مذاکره کننده به طور جدی ظاهر شد و توقعات ایران را منتقل کرد. اما این پیشرفت‌ها به طور کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نبود. ماحصل این گفتگوها این بود که هماهنگ کننده ارشد اروپایی، از گفتگوهای پیشین یک جمع بندی جدیدی را به طرف‌ها ارائه کرد.

این مسائل نیاز به مشورت‌های بیشتری دارد و تیم‌ها به پایتخت‌ها بازگشتند و نظرات تکمیلی به این طرح ارائه شود. مشورت‌های جدی در عالی ترین سطوح در تهران انجام شده و در حال انجام است. به طور کلی ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه قطعی بگوییم به نتیجه رسیدیم، این مربوط به طرف مقابل است. باید خطوط قرمز ایران رعایت شود و منافع ما تضمین شود، در این صورت حتما زمینه امضای توافق در آینده نزدیک وجود دارد.

ایران بر مبنای برجام معتقد است باید تمام منافع ایران تضمین شود. این مناسب نیست که یک طرف به تعهدات خود پاییند باشد اما طرف دیگر تعهدات خود را نقض کند. روند مذاکرات محرمانه است. وی افزود: از نظر ما متن نهایی زمانی نهایی است که خطوط قرمز ما تضمین شده باشد و نفع کامل اقتصادی ایران تامین شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =