ارائه مشاوره رایگان انتخاب رشته توسط مرکز مشاوره دانشگاه آزاد قزوین/ دانشجویان به یادگیری مهارت‌های مختلف در طول تحصیل بپردازند

استاد مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: در حال حاضر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، پایگاه مشاوره انتخاب رشته را بر پا کرده و این مرکز به صورت رایگان به داوطلبین و خانواده‌ها مشاوره‌های لازم در خصوص انتخاب رشته را ارائه می‌دهد.

علی مصلحی راد، استاد مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از قزوین پیرامون اهمیت انتخاب رشته درست برای دانشجویان اظهار کرد: انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی افراد است. در فرآیند هدایت تحصیلی، دانشجویان ابتدا باید علاقه خودشان را در نظر بگیرند، استعداد خود را کشف کنند و همچنین نگاهی به بازار کار و شرایط جامعه داشته باشند. صرفاً علاقه مند بودن به یک رشته تحصیلی نمی تواند انتخاب صحیحی باشد. داوطلبین باید هم رغبت خود را نسبت به یک رشته و هم موارد ذکر شده را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به وجود رشته‌های تصحیلی متنوع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین افزود: این واحد دانشگاهی با ارائه رشته‌های متنوع در هر گروه آموزشی، این امکان را برای داوطلبین فراهم کرده تا بتوانند با توجه به علایق و استعدادهای خود با دست باز به انتخاب رشته مورد نظر خود بپردازند.

مصلحی راد ادامه داد: توصیه می‌شود تا داوطلبین حتماً برای انتخاب رشته با افراد متخصص، مشاوران و فارغ التحصیلانی که در رشته مربوطه موفق بودند مشورت کنند. مشورت گرفتن از افراد غیر متخصص و یا دارای تجربه شخصی ناموفق، ممکن است به دلایل مختلف از جمله عدم کسب موفقیت و یا عدم رغبت و علاقه به رشته تحصیلی، نظر منفی، اشتباه و بدون کارشناسی به شما ارائه کنند. در صورتی که دانشجویی رشته تحصیلی خود را به درستی و با علاقه انتخاب کرده باشد و با تلاش و ممارست به مسیر خود ادامه دهد، موفقیت وی حتمی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن اشاره به ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در زمینه انتخاب رشته به داوطلبین حضور در دانشگاه گفت: در حال حاضر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، پایگاه مشاوره انتخاب رشته را بر پا کرده و این مرکز به صورت رایگان به داوطلبین و خانواده‌ها مشاوره‌های لازم در خصوص انتخاب رشته را ارائه می‌دهد. در مشاوره فردی داریم و علایق اشخاص را بررسی و رشته های مختلفی که تناسب با هر شرایط، استعداد و روحیات هر فرد باشد را به وی معرفی می‌کنیم تا بهترین مسیر ممکن را برای ادامه راه خود انتخاب کنند.

او در ارتباط با نیاز به پایش رشته‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها افزود: دانشگاه باید بر اساس نیازهای جامعه رشته‌های ارائه شده خود را بررسی وتنظیم کند. ممکن است ملاک انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر افراد  صرفاً در راستای علاقه و اتقای فردی باشد و هدف کسب شغل و درآمد از طریق تحصیل آن رشته نباشد که این گروه نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.

استاد مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در ارتباط با آینده شغلی و بازار کار رشته‌های مختلف گفت: جهان امروز به صورت کامل قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان گفت هر رشته‌ تا چه زمانی دارای بازار کار مناسب است؛ برای مثال داستان کرونا به دلیل محدودیت‌ها و چالش‌هایی که ایجاد کرد باعث از بین رفتن یا تغییر فرم بسیاری از مشاغل شد. به دانشجویان توصیه می‌کنیم تا تمام انرژی خود را معطوف به یک رشته و یا یک مهارت نکنند تا بتوانند در زمینه های دیگر نیز به مهارت آموزی بپردازند.

مصلحی راد در رابطه با اولویت‌هایی که دانشجویان شاغل و در حال تحصیل باید مدنظر داشته باشند افزود: دانشجویی، شغل اول دانشجویان است و اولویت اصلی افراد به خصوص در دوره کارشناسی، تحصیل است؛ اما این موضوع هیچ منافاتی با کار کردن همزمان با تحصیل ندارد. توصیه می‌کنیم دانشجویان اولویت اول خود را تحصیل در رشته مربوطه، به خصوص در مقطع کارشناسی که مهم ترین و پایه و اساس رشته تحصیلی است، قرار دهند.

وی ادامه داد: دانشجویان مقطع کارشناسی حداقل ۴ سال فرصت دارند تا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند اما فقط به تدریس‌های کلاسی اکتفا نکنند و با پیگیری منابع مشابه، از نظر علمی خود را تقویت کنید. دانشجویان سعی کنند در تحصیل خود، یک زبان خارجی را به شکل کامل یاد بگیرید چراکه هم برای آینده شغلی و هم آینده تحصیلی بسیار مفید خواهد بود؛ در کنار همه این موارد، مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی اصل مهمی است که برای گذران تمام این مراحل مرد نیاز دانشجویان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص شرایط استفاده از پایگاه مشاوره رایگان انتخاب رشته افزود: این مشاوره برای عموم آزاد است. در این پایگاه هم مشاوره تلفنی و هم مشاوره حضوری ارائه می‌شود و متقاضیان از هر جای ایران، می‌توانند مشاوره تلفنی بگیرند. نکته مهمی وجود دارد که نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ درصد دانشجویان، هم در دانشگاه دولتی و هم در دانشگاه آزاد، در حین تحصیل، تغییر رشته می دهند؛ اگر پیش از ورود به دانشگاه از مشاوره‌ی درست پیش از انتخاب رشته بهره مند شوند، زمان و انرژی خود را بیهوده برای تحصیل در یک رشته از دست نمی‌دهند.

استاد مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تاکید کرد: گاهاً افراد انگیزه صحیح و درستی برای تغییر رشته ندارند و ممکن است صرفاً به دلیل برخی فشارها و مشکلات، نتوانند در بازه زمانی خاصی در رشته فعلی خود به تحصیل ادامه دهند و تصور کنند که استعدادی در زمینه تحصیلی فعلی خود ندارند. بهتر است که این افراد از مشاوره استفاده کنند و هنگامی که وضعیت مساعدتری پیدا کردند،، می توانند رشته تحصیلی مورد علاقه خود را ادامه دهند و این موضوع به آنچنان به استعداد افراد ارتباطی ندارد.

خبرنگار: نیلوفر معصومی

پایان پیام/

کد خبر: 1151260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =