استعفای مقتدی صدر چراغ سبز به ایجاد آشوب در عراق بود / در صورت افزایش دامنه درگیری احتمال دخالت مرجعیت وجود دارد

علی موسوی خلخالی با اشاره به تعیین مهلت 72 ساعته به نیروهای سیاسی عراق برای کناره‌گیری از قدرت توسط مقتدی صدر، اظهار کرد که استعفای وی برنامه ریزی شده و چراغ سبزی برای ایجاد آشوب در عراق بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در پی اعلام استعفا و کناره‌گیری روز گذشته مقتدی صدر از سیاست بار دیگر آشوب‌ها و اعتراضات خیابانی در این کشور آغاز شد. اگرچه اعتراضات خیابانی در ماه‌های اخیر موضوع تازه‌ای در عراق نیست، اما به نظر می‌رسد که شدت ماجرا این بار افزایش یافته و احتمال آغاز درگیری‌های مسلحانه وجود دارد. مقتدی صدر که در ماه‌های اخیر با آغاز یک بازی سیاسی که به گفته بسیاری از کارشناسان هدف آن مشخص نیست، در تلاش است تا قدرت و نفوذ خود را در صحنه سیاسی عراق افزایش دهد. علی موسوی خلخالی –روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل عراق- در مصاحبه با ایسکانیوز به تشریح دلایل و انگیزه‌های مقتدی صدر پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که استعفای مقتدی صدر با چه هدفی انجام شده و آیا تداوم بازی‌های قبلی این چهره عراقی است، اظهار کرد: استعفای صدر چراغ سبزی برای ایجاد آشوب در عراق بود و در واقع طرح مطرح شده او مبنی بر مهلت 72 ساعته به نیروهای سیاسی عراق برای کناره گیری از قدرت بیان کننده این واقعیت است که مقتدی صدر از قبل چنین برنامه‌ای داشته است. این تحلیلگر مسائل عراق افزود: در پایان این 72 ساعت او استعفای خود را اعلام کرد که نشان می‌دهد چراغ سبزی برای ایجاد آشوب به طرفدارنش بود. 

موسوی خلخالی با اشاره به بروز آشوب‌ها توسط طرفداران و گروه‌های وابسته به مقتدی صدر از جمله گروه سرایا السلام و توزیع عکس‌هایی در بین مردم، تصریح کرد: آنها در حال انتقال سلاح و خودروهای زره‌ای خود به شهرهای مختلف این کشور هستند. از نظر این کارشناس مسائل عراق، فضای سیاسی عراق از قبل نیز ملتهب بود که بخشی از این التهاب به شخص صدر مربوط می‌شود. موسوی خلخالی با بیان اینکه صدر از تحمیل استعفا به نمایندگان وابسته به جریان خود از پارلمان احساس پشیمانی می‌کرد، خاطر نشان کرد: وی به دنبال تلافی و اصلاح آن اشتباه تاکتیکی و استراتژیکی است و قصد دارد که ثابت کند که حرف آخر تعاملات سیاسی عراق را او می‌زند. وی افزود: او برای اثبات این مسئله در خیابان‌های شهرهای بزرگ از جمله بغداد، بصره، دیالی، دیوانیه و ... آشوب برپا کرده که به نظر می‌رسد ادامه خواهد داشت.

موسوی خلخالی در پاسخ به سوالی در مورد برخی اتهامات به جمهوری اسلامی از سوی گروهی از عراقی مبنی بر دخالت در امور داخلی این کشور، تاکید کرد: من چنین باوری ندارم و هر گونه دخالت ایران در عراق همسنگ دخالت سایر کشورها از جمله امارات، ترکیه و به صورت پنهانی‌تر انگلیس و ... است. وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که ائتلاف آقای صدر با جریان سنی حلبوسی و خمیس الخنجر و همچنین مسعود بارزانی با مدیریت و نظارت مستقیم اردوغان و رئیس سازمان امنیت ترکیه انجام شد. 

این کارشناس مسائل عراق در تحلیل اتهاماتی که به ایران نسبت داده می‌شود، اظهار کرد: قصد مطرح کنندگان این اتهامات بهره‌برداری از فضای ضدایرانی در عراق است تا خود را به عنوان منجی این کشور جا بزنند. وی خاطر نشان کرد: مطمئنا دخالت‌های ایران فراتر از دیگر کشورها نیست و یک جریان تلاش می‌کند با برجسته سازی تاثیر ایران در عراق، فضای سازی علیه ایران ایجاد کند. از نظر موسوی خلخالی، همانطور که قبلا مقتدی صدر از فضاسازی مبارزه با آمریکا در عراق استفاده کرد، اکنون می‌خواهد از فضاسازی علیه ایران استفاده کند. 

وی با اشاره به تعیین خط قرمز مرجعیت به دو طرف منازعه مبنی بر عدم ریخته شدن حتی یک قطره خون افراد عادی در این درگیری، پیش بینی کرد در صورت بروز درگیری خونین احتمال ورود مرجعیت به این ماجرا وجود دارد. ایشان افزود: آقای صدر تلاش می‌کند با ایجاد رعب و وحشت سطح تنش را تا حدی بالا ببرد که منافع جریان خود را تامین کند. به گفته آقای موسوی خلخالی، نیروهای امنیتی در تلاش هستند با کمترین برخورد ممکن و به مشکل مسالمت آمیز تظاهر کنندگان را از منطقه سبز دور کنند و بر خلاف دور قبل که تظاهرکنندگان موفق یه ورود به پارلمان شدند، این بار شاهد عملکرد بهتری از نیروهای امنیتی هستیم. 

این کارشناس مسائل عراق در انتها تصریح کرد: اگر نیروهای سرایا السلام و نیروهای وابسته به مقتدی صدر دست به اسلحه ببرند آشوب به پا کنند، احتمال افزایش تنش وجود خواهد داشت؛ به ویژه اگر گروه رقیب خود یعنی حشد الشعبی را هدف قرار دهند که مطمئنا با واکنش آنها همراه خواهد شد. وی افزود: بعید است که نیروهای امنیتی تمایلی به درگیری مسلحانه علیه سرایا السلام داشته باشند و همچنین بعید است که خود سرایا السلام دست به خود کشی زده و اقدام مسلحانه علیه نیروهای امنیتی عراق انجام دهد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1152230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =