حقوق رفاهی_صنفی دانشجویان شامل چه مواردی است؟

دانشجویان همانند سایر شهروندان از حقوق و تسهیلاتی بهره‌مند هستند که این امکانات رفاهی بر اساس منشور حقوق دانشجویی، تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان بر اساس منشور حقوق دانشجویی و آیین نامه شورای صنفی از حقوق رفاهی خاصی برخودار هستند. این آیین نامه توسط دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردآوری شده است.

اداره رفاه دانشجویان دانشگاه‌ها یکی از ادارات زیر مجموعه مدیریت امور دانشجویی هر دانشگاه است که برای تامین بخشی از کمک هزینه‌های تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت، فراهم کردن بسترها و زمینه‌های مناسب برای رشد و تعالی هرچه بیشتر استعدادهای تحصیلی و رفع دغدغه­‌های مادی دانشجویان ایجاد شده است. علاوه بر آن؛ شورای صنفی هر دانشگاه نیز مسئول پیگیری حقوق دانشجویان و تسهیلات رفاهی آنان است.

حق برخورداری از خوابگاه دانشجویی

بر اساس ماده ۳۱ منشور حقوق دانشجویی، هر دانشجو حق دارد، در چارچوب آیبن نامه خوابگاه‌ها، در طول دوران تحصیل خود در خوابگاه دانشجویی اقامت داشته باشد. 

البته این آیین‌نامه دارای تبصره‌ای است که براساس آن، دانشگاه‌هایی که امکان واگذاری خوابگاه به همه دانشجویان را ندارند، به ویژه دانشجویان دوره دوم یا شبانه، موظف هستند که این موضوع را در دفترچه کنکور به داوطلبان اعلام کنند.

حق برخورداری از فضاها و امکانات ورزشی

براساس تعریف ماده ۳۲ منشور حقوق دانشجویی، دانشجویان حق دارند، طبق نظام‌نامه توسعه ورزش همگانی، از سرانه فضای ورزشی و امکانات ورزشی مناسب بهره‌مند شوند. همچنین دانشجویان حق دارند، در چارچوب آیین نامه انجمن‌های ورزشی، برای تأسیس انجمن‌های ورزشی _دانشجویی در دانشکدهای دانشگاه‌ها و خوابگاها اقدام کنند.

در این راستا باید دو نماینده از مجموعه انجمن‌های ورزشی دانشجویی دختران و پسران در شورای تربیت بدنی و ورزش دانشگاه عضو شوند.

حقوق رفاهی برخی گروه‌های خاص

بر اساس ماده ۳۳ منشور حقوق دانشجویی، برخی از دانشجویان جزء گروه‌های خاص محسوب می‌شوند. این دانشجویان باید شرایطی مانند استعداد درخشان، شاهد و ایثارگر و متاهل باشند تا بر حسب شرایط خاص خود، از برخی تسهیلات ویژه رفاهی برخوردارند.

گفتنی است که سیاست‌های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان در سال ۷۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. همچنین لایحه جامع خدمت رسانی به ایثارگران در سال ۱۳۹۱  در شورای مصلحت نظام تصویب شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155787

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =