بی‌توجهی به مهارت‌آموزی در صنعتی شریف/ دانشجویان از وضعیت آموزشی دانشگاه گلایه دارند

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف معتقد است که آموزش و مهارت آموزی در دانشگاه صنعتی شریف تعطیل است

علی محدث‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به ایجاد سرای مهارت آموزی در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: افزایش یا ارتقای مهارت دانشجویان یکی از نیازهای مهم حال حاضر دانشگاه‌ها و بازار کار یا صنعت است. مدت زمانیست که مسئولان متوجه  این امر شده‌اند؛ اما برنامه مناسبی برای این ارتقای آن ندارند. 

وی با بیان اینکه مهارت آموزی در دانشگاه صنعتی شریف تعطیل است، گفت: مهارت آموزی ذیل آموزش و پژوهش تعریف می‌شود که متاسفانه در حال حاضر این حوزه در دانشگاه‌ها به ویژه شریف به صورت افتضاح اداره می‌شود. 

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از محل ایجاد و فعالیت این سرای مهارت آموزی عنوان کرد: در حال حاضر آموزش به صورت صحیح در دانشگاه‌ها به درستی ارائه نمی‌شود؛ بعد مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌خواهند خوابگاه که محلی برای استراحت دانشجویان است؛ را به مکانی آموزشی تغییر دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در حوزه مهارت آموزشی ضعف‌های بسیاری دارند، گفت: من اعتقاد دارم که دانشگاه‌ها را باید در این حوزه بهینه کرد، نه اینکه از زمان فراغت دانشجویان در خوابگاه‌ها استفاده کرد.

محدث‌زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا کنون شاهد اجرای طرحی برای افزایش مهارت دانشجویان یا مهارت‌ آموزی آنان در دانشگاه صنعتی شریف اجرا شده باشد، گفت: من به یاد ندارم که چنین طرحی در این دانشگاه اجرا شده باشد. البته همواره دانشجویان از سیستم آموزشی، آموزش محور بودن دروس و حل سوالات کتاب‌های درسی، گلایه دارند.

طرح‌های مهارت آموزی وزارت علوم ناموفق است

دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: بنده تاکنون طرح موفقی در راستای افزایش سطح مهارت دانشجویان از سوی وزارت علوم ندیدم که خروجی مطلوبی داشته باشد. 

وی درباره شرایط مطلوب طرح‌های مهارت آموزی عنوان کرد: مهارت آموزی نیازمند استادان با انگیزه و به همراه آموخته‌های جدید دارد؛ چراکه اگر استادان سابق موثر بودند، این طرح‌ها خروجی مناسب داشت. همچنین آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها نیز باید مجهز شود تا زیر ساخت‌های لازم فراهم باشد. 

محدث‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: تفاوت فعالیت‌های دانشگاهی یا بر مبنای علمی با فعالیت‌های دورهمی و غیر آکادمی این است که طرح‌های گروه اول ابتدا باید به صورت آزمایشی در چند دانشگاه اجرایی شوند، اما در گروه دوم شرایط این چنین نیست. بنابراین در بهترین حالت باید طرح ایجاد سرای مهارت آموزی در چند دانشگاه تهران که امکانات و زیرساخت‌های مناسب دارند، اجرایی شود تا چالش‌ها و ایرادات آن مشخص شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =