کرواسی از سد ژاپن گذشت

کرواسی بازهم در ضربات پنالتی به موفقیت رسید و این بار با درخشش دروازه‌بان خود از سد ژاپن گذشت تا نماینده‌ آسیا برای چهارمین مرتبه در بازی یک‌هشتم از جام جهانی کنار برود.

به گزارش گروه ورزش ایسکانیوز، تیم‌های ملی فوتبال ژاپن و کرواسی دوشنبه از ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه به وقت تهران در چارچوب مرحله‌ یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان کرواسی موفق شد با نتیجه‌ چهار بر ۲ در ضربات پنالتی از سد حریف آسیایی خود بگذرد تا ژاپن همچنان اسیر طلسم حذف در مرحله‌ یک‌هشتم باقی بماند.

ترکیب ابتدایی کرواسی: دومنیک لیواکوویچ، بورنا باریشیچ، ایوان پریشیچ، دیان لوورن، متئو کواچیچ، آندری کراماریچ، لوکا مودریچ، مارسلو بروزوویچ، برونو پتکوویچ، یوسکو گواردیول، یوسیپ یورانوویچ.

سرمربی: زلاتکو دالیچ

ترکیب ابتدایی ژاپن: شوئیجی گوندا، شوگو تانیگوچی، یوتو ناگاتومو، واتارو اندو، ریتسو دوان، هیده‌ماسا موریتا، جونیا ایتو، دایچی کامادا، تاکهیرو تومیاسو، مایا یوشیدا، دایزن مائدا.

سرمربی: هاجیمه موریاسو

داور: اسماعیل اِلفاث

۲ تیم با رعایت جانب احتیاط کار را آغاز کردند اما اشتباه تاکهیرو تومیاسو در دقایق ابتدایی باعث شد تا ایوان پریشیچ در موقعیت گلزنی قرار بگیرد اما درخشش شوئیجی گوندا مانع از فروپاشی دروازه‌ سامورایی‌ها شد.

در ادامه شاگردان هاجیمه موریاسو نبض بازی را در اختیار گرفتند و به سمت دروازه‌ کرواسی فشار آوردند. این حملات جسته و گریخته در دقیقه‌ ۴۳ به نتیجه رسید. کرنر تمرین‌شده‌ نماینده‌ آسیا از سمت راست با ارسال یک سانتر به درون محوطه‌ جریمه همراه شد. یوشیدا در شلوغی محوطه توپ را به دایزن مائدا رسید و مهاجم تیم سلتیک دروازه‌ کرواسی را باز کرد تا حساب کار یک بر صفر شود.

در نیمه‌ی دوم شاگردان زلاتکو دالیچ برای جبران گل خورده جلو کشیدند. آنها بعد از اینکه یکی ۲ فرصت را به هدر دادند در دقیقه‌ ۵۵ به گل تساوی دست یافتند. ارسال دیان لوورن از سمت راست با ضربه‌ سر بی‌نقص ایوان پریشیچ همراه شد تا وینگر تاتنهام برای سومین دوره‌ متوالی در جام جهانی گلزنی کند و تعداد گل‌های خود در این رویداد مهم را به عدد ۶ رساند تا در کنار داوور شوکر افسانه‌ای بایستد.

بعد از به تعادل کشیده شدن بازی ۲ تیم با رعایت احتیاط حملات خود را پایه‌ریزی کردند تا مبدا غافلگیر نشوند. آنها با ادامه دادن همین رویه به کار خود در ۹۰ دقیقه خاتمه دادند تا این مسابقه به اولین بازی جام بیست و دوم تبدیل شود که به وقت اضافه کشیده می‌شود.

در نیمه‌ اول اوقات اضافه مهم‌ترین اتفاق خروج لوکا مودریچ و متئو کواچیچ بود. ۲ بازیکنی که در میانه‌ی میدان دوندگی زیادی داشتند و زمین را ترک کردند. لیواکوویچ گلر کرواسی یک شوت از راه دور را به خوبی از ژاپنی‌ها گرفت تا نشان دهد همانند گوندا می‌تواند نجات‌دهنده‌ دروازه‌ تیمش باشد.

کابوس یک‌هشتم ژاپن را رها نکرد؛ فرمول پنالتی و معجزه‌ لیواکوویچ کرواسی را به یک‌چهارم رساند

بلیزرها در نیمه‌ دوم اوقات اضافه نمایش هجومی‌تری داشتند اما این مالکیت توپ همراه با موقعیت خاص گلزنی نشد. سامورایی‌ها نیز چشم به ضدحملات دوخته بودند. آخرین موقعیت بازی در دقیقه‌ی ۱۲۱ خلق شد اما شوت مایر با فاصله‌ی کم به بیرون رفت تا ضربات پنالتی مشخص کند که کدام تیم به دور سوم راه پیدا خواهد کرد.

تاکومی مینامینو زننده‌ اولین پنالتی این بازی بود. مهاجم تیم موناکو در جدال برابر دومنیک لیواکوویچ قرار گرفت و گلر کروات‌ها به خوبی توپ را مهار کرد. ولاشیچِ تعویضی پنالتی‌زن اول نماینده‌ اروپا بود و با وجود اینکه گوندا مسیر توپ را تشخیص داد توپ وارد دروازه شد تا حساب کار یک بر صفر شود.

میتوما هم در جدال با لیواکوویچ شکست خورد و نتوانست دروازه‌بان کرواسی را مغلوب کند تا دومین پنالتی ژاپن هم از دست برود. مارسلو بروزوویچ زننده‌ دومین پنالتی بلیزرها بود. او با اعتماد به نفس عالی توپ را به میانه‌ دروازه زد تا حساب کار ۲ بر صفر شود.

آسانو برای نجات ژاپن پشت توپ قرار گرفت. او سرانجام موفق شد گلر کرواسی را فریب دهد و نتیجه را ۲ بر یک کند. ضربه‌ لیوایا به تیر دروازه اصابت کرد تا ژاپن به بازگشت امیدوار شود. این سومین پنالتی خراب شده در بین ۶ پنالتی زده شده بود.

دومنیک لیواکوویچ به درخشش عجیب خود ادامه داد و موفق شد پنالتی کاپیتان ژاپن یعنی مایا یوشیدا را بگیرد و تیمش را در آستانه‌ پیروزی قرار دهد. ماریو پاشالیچ برای کرواسی پشت توپ ایستاد. او به خوبی گوندا را فریب داد و تیمش را به گل سوم و پیروزی‌بخش رساند. کرواسی در مجموع با نتیجه چهار بر ۲ ژاپن را شکست داد و به یک‌چهارم نهایی رسید. آنها هر ۲ بازی خود در دور حذفی جام جهانی ۲۰۱۸ را هم در ضربات پنالتی برده بودند.

پیش از این تیم‌های هلند، آرژانتین، انگلیس و فرانسه مجوز حضور در مرحله‌ یک‌چهارم نهایی را به دست آورده بودند.

امشب همچنین تیم‌های برزیل و کره‌ جنوبی از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به وقت تهران رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند. برنده‌ آن دیدار به مصاف کرواسی می‌رود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1162552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =