ارتباط نعناع و خنک شدن نفس

برای شما نیز پیش آمده است که هنگام خوردن نعنا احساس خنکی در دهان خود داشته باشید. آیا می دانید دلیل این حس چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برخی از مواد غذایی پس از خوردن در دهان احساس خنک کنندگی ایجاد می کنند. فرقی ندارد که محیط بیرون چقدر گرم باشد ، شما زمانی که این مواد غذایی مانند نعناع و فلفل را می خورید در دهان احساس خنکی می کنید. کپسایسین در فلفل ها، و منتول در نعناع سبب می شود زمانی که یک عدد نعناع یا شکلات نعنایی می خورید یا یک آدامس نعنایی می جوید، دهان شما خنک شود. 

بیشتر بخوانید:

پوست خود را به وسیله بخور نعناع پاکسازی کنید

چرا نعناع باعث خنک شدن دهان می شود؟

منتول و کپسایسین هر دو روی سیستم گیرنده های حسی تأثیر می گذارند و مواردی مانند لمس، دما و درد را تحت نظر دارند. نعناع روی مغز شما اثر می گذارد و باعث می شود که از بیرون احساس خنکی کنید. نورون های حسی که در پوست و دهان وجود دارند، می توانند احساسات مختلفی مانند گرما و سرما را حس کنند.
این نورون ها حاوی پروتئین مهمی می باشند که این پروتئین ها نقش حیاتی در کمک به احساس خنکی در دهان دارند و جریان یون ها را در غشای سلولی تنظیم می کنند.

این پروتئین یک کانال یونی است و کانال های یونی برای اینکه بتوانند پروتئین گیرنده محرک مورد نظر خود را تشخیص دهند، بسته می شوند. این کانال ها هنگام احساس خنکی باز می شوند تا یون های کلسیم و سدیم وارد سلول شوند. یون های تازه پتانسیل عمل را تحریک می کنند که سلول های عصبی را به مغز منتقل می کنند. این یون ها با درگیر نمودن سلول های مغز و ارسال سیگنال هایی به مغز باعث ایجاد حس خنکی در داخل دهان می شوند. در کل مولکولهای منتول سبب می شوند گیرنده های TRPM8 کانالهای یونی خود را باز کرده و یک پتانسیل عمل به مغز بفرستند و سبب خنک شدن دهان شوند، در واقع هیچ تغییر دمایی داخل دهان اتفاق نمی افتد، بلکه فقط احساس خنکی ایجاد می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =