تنها ۸۰۰ مجله به زبان فارسی در حوزه علوم انسانی منتشر می‌شود

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تنها ۸۰۰ مجله به زبان فارسی در حوزه علوم انسانی منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام رضا غلامی در مراسم افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران که بعد از ظهر امروز (یکشنبه ۴ دی ماه) در موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد؛ گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی از هفته پژوهش نمی‌گذرد، چند نکته را درباره یک پژوهشگر نمونه عرض می‌کنم. 

وی گفت: نمی‌توان از پژوهشگری یاد کرد که برای رسیدن به اهدافش دچار مشکل نباشد. اکثر پژوهشگران برجسته با زحمت به دستاوردهای خود رسیده‌اند. 

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: با تن‌پروری رسیدن به قله‌های موفقیت و علم میسر نیست. بنابراین نه تنها یک پژوهشگر باید زحمت کش و سخت کوشش باشد؛ بلکه باید صبوری و بردباری پیشه کند. 

وی افزود: شرط عبور از مسیر سخت پژوهش و علم‌آموزی و مغلوب نشدن، صبر است. برخی از پژوهشگران کتب‌ بسیاری دارند ولی در زندگی شخصی واقع‌بینی را کنار می‌گذراند و مانند فرد عادی قضاوت می‌کنند. 

حجت الاسلام غلامی گفت: زندگی علمی پژوهشگر نباید از زندگی شخصی‌اش جدا باشد. همچنین صداقت نباید قربانی رسیدن به اهداف باشد. 

وی تصریح کرد: مهمترین ویژگی یک پژوهشگر آزاد اندیشی است. به این معنا که اسیر آداب و رسوم اشتباه و ارباب قدرت و سیطره نادرست برخی فرهنگ‌های غیر اصیل نیست. 

وی با بیان اینکه پژوهشگر واقعی باید همواره در حال آموختن و علم‌ورزی باشد، گفت: ما علمای بزرگی داریم که تا روزهای پایانی عمر خود؛ در حال آموختن علم و مهارت بودند. 

حجت الاسلام غلامی عنوان کرد: پژوهشگر برتر اهل تقلید نیست و رشد خود و جامعه علمی را در گرو نوآوری و نقدهای سازنده می‌داند. همچنین پژوهشگران نباید از تبادل علم با دیگر علما یا پژوهشگران گریزان باشند؛ چرا که این موضوع باعث آسیب رساندن به علم و پیشرفت است. 

رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: پژوهشگر برتر مجسمه اخلاق و ادب است و هیچ عاملی نباید آن را از مسیر اخلاق دور یا منحرف کند. اخلاق نیکو عاملی است تا مردم به پژوهشگران احترام بگذارند.

وی درباره افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی گفت: این ایده از دوران مدیران قبلی مطرح شد و بنده تنها این ایده را پیگیری کردم. 

وی افزود: ما تاکنون مرکزی برای ذخیره کردن پژوهش‌ها و اطلاعات در این حوزه نداشتیم و این مرکز یک حرکت ملی است که نفع آن برای کل جامعه است. 

وی گفت: تاکنون مجله‌های بسیاری در حوزه علوم انسانی تعطیل شده است، مجلات دیگر این حوزه نیز در دکه‌های روزنامه‌فروشی نیستند. البته به لطف خدا و زحمت همکاران از این پس مجله‌ای در حوزه علوم‌ انسانی تهیه و منتشر می‌شود.

 تنها ۸۰۰ مجله به زبان فارسی در حوزه علوم انسانی منتشر می‌شود

پیام صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در ۳۰ سال گذشته تنها ۱۰۱ نشریات و مجلات ایران تنها موفق شدند در اسکوپوس نمایه شوند. در یک سال گدشته حدود ۲۰ نشریه به این پایگاه علمی، اضافه شد و در سال‌های قبل، شاید سالی یک یا نشریه. بنابراین این آمار نشان می‌دهد ایران در یک سال گذشته تا چه میزان پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها ۸۰۰ مجله به زبان فارسی در حوزه علوم انسانی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد در این حوزه باید تلاش بستر صورت گیرد.

صالحی افزود: در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۸ هزار مجله از ایران توسط پایگاه‌های علمی بین‌المللی به چاپ رسید که اگر این‌مقالات یا نشریات بررسی شوند؛ حوزه علوم اسلامی در صدر نیست. بلکه حوزه علوم پزشکی و علوم پایه در صدر قرار دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه ارتقای مجلات حوزه علوم انسانی جزو اولویت‌های وزارت علوم است، گفت: در نیمه دوم‌سال ۱۴۰۰ تنها ۷ کارگاه مقاله نویسی برای روسای دانشگاه توسط وزارت علوم برگزار شد.

وی گفت: در حال حاضر ما ۱۵۰ نشریه علمی را انتخاب کرده‌ایم و بر روی آنها سرمایه گذاری بیشتر نسبت به سایر نشریات انجام می‌دهیم.

در پایش شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ وضعیت مناسبی نداریم

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این مراسم گفت: این موسسه مدیران بسیاری خوبی  داشته و دارد و این موضوع علی رغم پیچ و تاب‌های سیاسی مختلف در جامعه، رخ داده است. 

وی ادامه داد: ما در حوزه رصد و پایش شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه دانشگاه‌ اصلا وضعیت مناسبی نداریم. در حالی‌که هر تصمیم گیری و برنامه ریزی باید براساس داده‌ها و شناخت‌ها باشد. 

معاون فرهنگی وزارت علوم تصریح کرد: در حال حاضر تغییرات ذائقه فرهنگی مخاطبان بسیار سرعت دارد و تصمیم‌گیری برای این حوزه بدون رصد، بسیار سخت است. همچنین سیاست گذاری در حوزه آموزش عالی در مسایل فرهنگی عقب مانده است. 

وی گفت: در حوزه آموزش عالی، افراد بسیاری خود را صاحب‌نظر می‌دانند درحالی‌که این یک حوزه حساس است و هر تصمیم ناصحیحی، عواقب گسترده‌ای در پی خواهد داشت. 

معاون فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: تبادل داده در این رصد خانه بسیار اهمیت دارد. بنابراین پیشنهاد می‌دهم تعاملات مناسب نهادهای مختلف با این رصد خانه ایجاد شود. همچنین ظرفیت موجود در تحقیقات دانشگاهی باید در این رصد خانه مد نظر قرار بگیرد. 

وی عنوان کرد: امیدوارم بودجه مناسبی برای این رصد خانه در بودجه فرهنگی تخصیص داده شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1165035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =