درخواست از مجلس برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه/ قوانین و مقررات دفتر حقوقی و پاسخگویی به شکایات تدوین شد

«اعلام جزئیات بسته حمایتی صندوق رفاه بهداشت، تاکید بر توانمندسازی دانشجویان و پیگیری تخلفات دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «لزوم بازطراحی در نقش آفرینی بانوان در تشکل‌ها» و «قرار گرفتن مهارت افزایی دانشجویان در راس اولولیت‌های دانشگاه‌ها» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

پرداخت وام تحصیلی توسط ۵۰ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی/ بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به افزایش قیمت ارز واکنش نشان داد

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «درخواست از مجلس برای اجرای دوباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه، انتقاد به سیاست‌های دولت سیزدهم و تدوین کتاب قوانین و مقررات دفتر حقوقی و پاسخگویی به شکایات» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ گذشته آورده است:   

حوزه تشکل‌های دانشجویی 

درخواست شوراهای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور از مجلس درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه

جمعی از شوراهای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه شدند. 

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: «در روزهای اخیر در کشور شاهد التهابات و نوسانات زیادی در بازار ارز بودیم که تاثیرات سوء آن در وضعیت اقتصادی و زندگی مردم کشورمان قابل لمس است. افزایش افسارگسیخته قیمت ارز و تاثیرگذاری آن بر قیمت دیگر کالاها باعث ایجاد بار روانی منفی زیادی در اذهان مردم شده است، لذا لازمست مسئولان اهتمام جدی نسبت به حل این مسئله داشته باشند. افزایش نرخ ارز از علل متعددی از جمله میزان نقدینگی، رشد اقتصادی، صادرات خارجی و انتظارات تورمی نشأت می‌گیرد. با استقرار دولت سیزدهم میزان نقدینگی نسبت به سال قبل از ۴۳٪ به ۳۴٪ رسیده، رشد اقتصادی و صادرات خارجی هم روند مثبت و قابل قبولی را طی کرده است، اما یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت ارز، انتظارات تورمی است.»

در این نامه عنوان شده است: «مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که بر سود حاصل از خرید و فروش دارایی‌ها وضع می‌شود. وضع این مالیات که در راستای اصلاح روند مالیاتی است، از کارکردهای مهمی همچون کنترل سوداگری و جلوگیری از سفته‌بازی، تامین درآمد دولت، ترغیب بنگاه‌ها به تامین مالی داخلی، تنظیم نوسان ادواری قیمت‌ها برخوردار است. امید است با تصویب این طرح توسط وکلای مردم و همچنین اجرای صحیح و به موقع این طرح توسط دولت، شاهد ثبات قیمت برای تعدیل قیمت‌ها در بازار و همچنین اصلاح ساختاری روند مالیاتی در سیاست‌های کلان اقتصادی باشیم.

لزوم بازطراحی در نقش ­آفرینی بانوان در فضای تشکل‌ها 

 محمد حسین کفعمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به نقش بسیج دانشجویی به عنوان، یکی از جدیترین تشکل های دانشجویی در پسا کرونا بیان کرد: همانطور که شاهد زمینه فعالیتهای آنان در فتنه اخیر بودید، مجموعه‌ای که در صحن دانشگاه تمام قد از اسلام و انقلاب دفاع کرد مجموعه بسیج دانشجویی بود، با تمام نقاط ضعف و قوتی که در نقش‌آفرینی‌هایش داشت. انشالله که حضور و همراهی همه شما خواهران ارجمند کمکی باشد.

همچنین وی اعتقاد دارد که ساری و جاری شدن منویات امامین انقلاب، برای این تشکلی که به تعبیر حضرت امام (ره) جایی است که باید در دانشگاه‌ها از اسلام و انقلاب دفاع کند. رهبر انقلاب سال گذشته برای این مجموعه پیامی داشتند که بسیج دانشجویی باید صد در صد مدافع نظام اسلام و انقلاب باشد و آن مدافع ۱۰۰ درصدی بودن برای نظام و انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی می طلبد که یک مقدار جدیتر به آن نگاه کنیم و این نقش ها را به درستی تعریف کنیم.

تصورات دولتمردان دولت سیزدهم با واقعیات جامعه و کار اجرایی در کشور تفاوت‌های بسیاری داشته است

جمعی از دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور درباره عملکرد دولت در ۵۰۰ روز گذشته از ابتدای دولت سیزدهم اعلام کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «ناهمگونی و اختلاف نظر شدید و تشتت آرا در تیم اقتصادی دولت یکی از پرتکرارترین گزاره‌های مخابره شده از سوی جمع‌های نخبگانی ناظر به دولت شما بوده است. این ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت در زمان‌های بسیار محسوس بود و دقیقا نقاط عطف دولت را رقم زد. از حذف ارز ۴۲۰۰ و آزاد سازی قیمت آرد و افزایش چشم گیر حقوق کارگران گرفته تا زمزمه‌های گرانی مجدد قیمت حامل‌های انرژی. تصمیمات ناگهانی و نا هماهنگ دستگاه‌های اقتصادی ذیل دولت و سکوت کرکننده متولیان این دستگاه‌ها در ناآرامی‌های اقتصادی امروز کشور از یک سو و انتصابات عصبی کننده دولت در ایام گذشته در مناصب مختلف بیش از هر چیز دیگری نشان از سردرگم بودن دستگاه اجرا در زمینه مدیریت اقتصادی کشور دارد. افزایش قیمت ارز در پس ناآرامی‌های اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ و انفعال حداکثری عملیاتی و رسانه‌ای بانک مرکزی، افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو و نظاره‌گری وزارت صمت، خروج بی رویه و بی ضابطه مواد اولیه و صادرات خام منابع کشور از گمرکات خبر از پیش‌آگهی بد بیماری مزمن اقتصادی کشورمان دارد.»

در این نامه بیان شده است: «شکاف اجتماعی حاصل از ناکارآمدی یک دهه گذشته و تشدید شده در پی اتفاقات اخیر، قطعا یکی از چالش‌های پیشرو و اصلی جمهوری اسلامی است و این شکاف عمیق و گسترده جز با اثبات کارآمدی نظام و بهبود شرایط و یا به عبارتی ترمیم زخم‌های باز، قابل اصلاح نیست. امید است با بازنگری جدی در اولویت‌ها، اشخاص و سیاست‌های اجرائی دولت شاهد بهبود شرایط مردم و کارآمدی جمهوری اسلام باشیم.»

حوزه صنفی_دانشجویی 

جزئیات بسته حمایتی صندوق رفاه وزارت بهداشت برای دانشجویان متاهل اعلام شد 

جزئیات بسته حمایتی صندوق رفاه وزارت بهداشت برای دانشجویان متاهل شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعلام شد. 

صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در این بسته حمایتی تسهیلات ازدواج برای هر دانشجو مبلغ ۲۵ میلیون تومان (۲۵۰ میلیون ریال) در نظر گرفته است. به ازای تولد هر فرزند به دانشجویان مبلغ ۶ میلیون تومان (۶۰ میلیون ریال) اعطا می شود. مبلغ بیمه تکمیلی درمان ناباروری به ازای هر دانشجو ۷۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

برای خواندن کامل این خبر اینجا کلیک کنید.

توانمندسازی دانشجویان باید در رأس اولویت‌های دانشگاه‌ها قرار گیرد

هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توانمندسازی دانشجویان در راستای مهارت افزایی و کسب و کار باید در رأس اولویت‌های دانشگاه‌ها باشد تا بعد از اتمام تحصیلات، بتوانند راحت تر جذب بازار کار شوند.

رئیس سازمان امور دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی را توسعه دهنده علوم کاربردی خواند و تاکید کرد: تا دانشگاه‌های صنعتی متصل به بازار و مزیت‌های منطقه‌ای نشوند، دستاوردی برای توسعه ملی و منطقه‌ای نخواهند داشت.

کتاب قوانین و مقررات دفتر حقوقی و پاسخگویی به شکایات تدوین شد

دفتر حقوقی سازمان امور دانشجویان در راستای تقویت شفافیت و اجرای مواد ۵ و ۱۰ قانون انشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ارتقا آگاهی همکاران در دفتر حقوقی، سهولت دسترسی به قوانین و مقررات مربوط به وظایف و مأموریت‌های دفتر و نیز اطلاع مراجعه‌کنندگان از حقوق خود در جهت تکریم آن‌ها، اقدام به تهیه مجموعه مقررات کاربردی مرتبط با وظایف و مأموریت‌های دفتر حقوقی کرده است.

گفتنی است، این مجموعه در قالب کتابی با عنوان «مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با دفتر حقوقی و پاسخگویی به شکایات» تدوین شده است.

پیگیری تخلفات اخیر دانشجویان در کمیته انضباطی با جدیت انجام می‌شود

دانشگاه خواجه نصیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روند پیگیری تخلفات دانشجویان در حوادث اخیر در کمیته انضباطی با جدیت انجام و در مواقع لزوم منجر به صدور احکام نهایی برای برخی از دانشجویان متخلف می شود.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «در خصوص موضوع بازداشت تعدادی از دانشجویان دانشگاه لازم است اشاره شود که اگرچه این موضوع در فرایندی برون دانشگاهی پیگیری شده بود، از زمان اطلاع رسمی، مسؤولین دانشگاه در خصوص تعیین وضعیت و شرایط کلیه دانشجویان بازداشتی، پیگیری گسترده‌ای را بکار گرفتند. ارتباط با اولیای این دانشجویان و جلسات و مکاتبات متعدد با مسؤولین امر که منجر به تعیین تکلیف دانشجویان شد از جمله این موارد است. روشن است که در چنین مواردی دانشگاه کلیه ظرفیت‌های لازم برای پیگیری و بررسی را در اختیار دارد و برخی فراخوان‌ها و برنامه‌های دانشجویی بدون در نظر گرفتن شرایط دانشگاه خصوصاً اخلال در روند آموزشی نه تنها کمکی به حل مساله نخواهد کرد بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن آن می‌شود.»

گفتنی است همانطور که اکنون نیز روند پیگیری تخلفات در کمیته انضباطی دانشگاه با جدیت در حال انجام است، در مواقع لزوم این روند منجر به صدور احکام نهایی برای برخی از دانشجویان متخلف خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =