کشف جسد مومیایی یک دختر به همراه ۱۵۰ سگ

باستان‌شناسان بقایای مومیایی شده یک دختر را به همراه ۱۴۲ سگ در مقبره یک فرد ممتاز مصری کشف کردند. این اجساد بدون مراسم آئینی دفن شده‌اند و به همین دلیل محققان معتقدند که آنها در یک مخزن بزرگ آب غرق شده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ این مقبره در منطقه‌ای به نام گورستان واحه فیوم کشف شده است که در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این گورستان شامل مقبره‌های مصر باستان است که اکثرا حاوی نقاشی‌ها و کتیبه‌هایی هستند که از پادشاهی میانه (۲۰۴۰ تا ۱۷۸۲ قبل از میلاد مسیح) تا دوره بطلمیوسی (305 تا 300 قبل از میلاد مسیح) به جا مانده و به خوبی حفظ شده‌اند.

خاستگاه گم‌شده اعداد جادویی ۱۳ و ۱۸

واحه فیوم در غرب رودخانه نیل در چند کیلومتری قاهره قرار دارد و قدیمی‌ترین شواهد برای کشاورزی در مصر در این منطقه کشف شده است. باستان‌شناسان سال‌هاست که روی کشف مراسم تدفین قرن چهارم قبل از میلاد تا قرن هفتم بعد از میلاد در این منطقه مطالعه می‌کنند. در همین راستا، اخیرا گروهی بین‌المللی از باستان‌شناسان مقبره بزرگی را در این منطقه کشف کرده‌اند که قدمت آن به دوره پادشاهی جدید (۱۵۵۰ تا ۱۰۷۰ قبل از میلاد مسیح) برمی‌گردد. در این مقبره اجساد ۱۴۲ سگ در کنار صاحب مقبره دفن شده که گمان می‌رود متعلق به یک دختر ۸ یا ۹ ساله از یک خانواده سطح بالا بوده است.

چهارپایان عضوی از خانواده بودند

کشف بقایای ۱۴۲ سگ در کنار این دختر دید تازه‌ای را در مورد ارتباط مصریان باستان با سگ‌ها هم به عنوان حیوان خانگی و هم به عنوان نیروی کار می‌دهد و جنبه مهمی از فرهنگ آنها را نشان می‌دهد که به خوبی درک نشده است. محققان می‌گویند که این سگ‌ها با دقت بسیاری دفن شده‌اند و اکثرشان به پهلو دراز کشیده‌اند و رو به انسان ساکن مقبره هستند. این امر نشان می‌دهد که سگ‌ در مصر باستان حیوانی بسیار ارزشمند بوده و احتمالا حتی عضوی از خانواده محسوب می‌شدند.

علاوه براین، محققان نژادهای مختلف سگ را در این مقبره شناسایی کردند که برخی از آنها شبیه نژادهای امروزی تازی و سالوکی و برخی کاملا وحشی بودند. این کشف نشان می‌دهد که مصری‌ها سگ‌ها را برای کارهایی مثل شکار، گله‌داری و همراهی پرورش می‌دادند. محققان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نژاد و منشاء آنها قصد دارند DNA این سگ‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

کشف جسد مومیایی یک دختر به همراه ۱۵۰ سگ

انواع نژادهای سگ در مصر باستان که در مقبره‌ای تازه کشف شده به همراه بقایای مومیایی شده یک دختر

همه با هم مرده‌اند؛ اما نه به دست انسان

در فرهنگ‌های باستانی معمولا حیوانات را در کنار صاحبانشان به خاک می‌سپردند تا به عنوان همدم در دنیای بعدی همراهی‌شان کند. از این رو، در مصر باستان سگ‌ها ارزش زیادی داشتند و حتی به همراه صاحبان‌شان مومیایی می‌شدند و در کنار آنها در مقبره یا گورستان دفن می‌شدند. اما محققان بر این باورند که این امر در مورد اجساد دختر و سگ‌ها تازه کشف شده صدق نمی‌کند.

در این مورد سگ‌ها توسط انسان کشته نشده‌اند و همین امر بینش جدیدی را در مورد فرهنگ و جامعه مصر باستان و نحوه تعامل آنها با حیوانات ارائه می‌دهد.

جانورشناسان از مرکز مطالعات مصرشناسی آکادمی علوم روسیه با بررسی سگ‌ها اعلام کردند که همه آنها در یک زمان مرده‌اند و هیچ مدرکی دال بر خشونت در آنها وجود ندارد.

مرگ تصادفی در اثر غرق شدن

بقایای انسان‌های مصر باستان در دیرالبرشا، روستای قبطی‌ها در مصر میانه، معمولا در چاه‌ها و اتاق‌هایی کشف شده‌اند که در آنها اجساد سگ، روباه، جغد، عقاب، خفاش و مار نیز به چشم می‌خورد. این حیوانات هیچ کدام با آئین خاص دفن مصری‌های باستان دفن نشده‌اند و مشخص است که به صورت تصادفی در چاه‌ها به دام افتاده‌اند. محققان می‌گویند که تصادفی نظیر این برای ۱۴۲ سگ رخ داده است.

آنها آثاری از «خاک رس آبی رنگ» را روی بقایای سگ شناسایی کردند که گمان می‌رود متعلق به یک مخزن یا انبار در مصر باشد و محققان تصور می‌کنند که احتمالا دخترک از این سگ‌ها مراقبت می‌کرده، اما در حادثه‌ای تصادفی در انبار آب غرق شده‌اند. در آن زمان نیز برای داشتن آب در فصول گرم، آب را در مخزن یا انبارهایی نگهداری می‌کردند.

اما رمز و راز بزرگ‌تری که در مورد جسد این دختر و سگ‌ها وجود دارد، «کیف کتانی» است که روی سر دخترک پیدا شده است.

پارچه کتان در مصر باستان

کیسه کتان نشان دهنده زندگی سطح بالای افراد در مصر باستان است. کیسه کتان مشابهی قبلا روی سر فردی دیگری در همین گورستان کشف شده است، اما این فرد یک مرد اعدامی بود که جسدش با تیری در سینه پیدا شد. مصریان حدود سال ۳۶۰۰ قبل از میلاد شروع به مومیایی کردن مردگانشان کردند. آنها اجساد را با باندهای کتان یا نوارهایی با روغن‌های گیاهی مومیایی کننده و با کمک صمغ به بدن می‌چسباندند.

آنها با کمک این پارچه‌های کتان از بدن در برابر عوامل مختلف محافظت می‌کردند و بسته به اینکه خانواده متوفی چقدر ثروتمند بود، ماسک و کفن تزئینی برای جنازه به کار می‌بردند.

ولی وجود کیسه کتان روی سر این دخترک نشان می‌دهد که او از خانواده متمولی بوده است. علاوه براین، هر کسی نمی‌توانسته هزینه غذا و نگهداری این همه حیوان را بپردازد و این امر هم حاکی است که این دختر جزو افراد سطح بالای مصر باستان بوده است.

کد خبر: 1168874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =