لزوم چابک‌سازی سازمان صدا و سیما / بودجه رسانه ملی باید هدفمند شود

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان صداوسیما برنامه‌هایی برای خود دارد که باید برای تحقق آنها اولویت‌گذاری، برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی و چابک‌سازی کند.

سیدعلی محسنیان کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تناسب بودجه اختصاص یافته به سازمان صدا و سیما با نیازهای آن اظهار کرد: در خصوص افزایش بودجه سازمان صدا وسیما نظرات گوناگونی مطرح است اما باید گفت، افرادی که رشد بسیار بالایی را برای بودجه این سازمان تصور می‌کنند کل منابع اعتباری سال گذشته را مورد بررسی قرار نداده‌اند.

وی ادامه داد: این دسته از افراد باید منابعی را که برای اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم توسعه وجود دارد در نظر می‌گرفتند. زیرا کسانی که قائل به افزایش ۴۲ درصدی بودجه مربوط به صداوسیما هستند منابع سال گذشته را به طور کامل مشاهده نکرده‌اند.

بیانیه صداوسیما در واکنش به بودجه فرار رو به جلوست / لزوم بازآفرینی و اصلاح ساختار در سازمان

وی افزود: در واقع رشد بودجه سازمان صداوسیما برای سال ۱۴۰۲ زیر ۲۰ درصد بوده و افزایش ۳۲ و یا ۴۲ درصدی بودجه صداوسیما صحت ندارد.

محسنیان در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما بودجه اختصاص یافته به سازمان صداوسیما برای تحقق اهداف آن مناسب است یا خیر، گفت: هدفی که برای سازمان دنبال می‌شود دارای ابهاماتی است و برای رفع این ابهامات پیشنهاداتی برای مسائل اجرایی، تقویمی و نظارتی داریم. ما می‌خواهیم مشخص باشد که مبلغ اختصاص یافته به سازمان در چه اموری خرج شده است. و تحلیل‌مان بر این است که با پیشنهاداتی که ارائه می‌دهیم منابع به جای تمرکز در یک مورد خاص برای اهداف گوناگون صرف شود.

وی افزود: قرار نیست افزایش بودجه سازمان صداوسیما صرف حقوق و دستمزد کارکنان آن شود و هدف این است که بودجه به یک سری امور مشخص اختصاص پیدا کند، مثلا ساخت سریال‌های فاخر، توسعه فنی سازمان به لحاظ پوشش جمعیتی و جغرافیایی، پویانمایی، تولید محتواهای مناسب و مواردی از این قبیل.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بیانیه سازمان صداوسیما در واکنش به بودجه ۱۴۰۲، گفت: هر سازمانی به دنبال افزایش منابع مالی خود است تا دستش برای انجام فعالیت‌ها بازتر شود، اما از منظر نظارتی ما باید به جای افزایش بودجه آن را هدفمند و چابک کنیم تا موفقیت اسن سازمان در امر تولید باشیم.

محسنیان افزود: سازمان صداوسیما برنامه‌هایی برای خود دارد که باید برای تحقق آنها اولویت‌گذاری، برنامه‌ریزی، صرفه‌جویی و چابک‌سازی کند. همچنین این سازمان باید برنامه‌محور و مساله‌محور عمل کند تا بتواند مسائل را مدیریت کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان صداوسیما عنوان کرده که با بودجه اختصاص یافته توان ساخت سریال‌های فاخر نظیر موسی و غیره را ندارد، گفت: در بودجه ۱۴۰۲ برای سریال حضرت موسی نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است و در واقع برای سه سریال حمزه، موسی و سلمان مبلغی پیش‌بینی شده که مشخصا برای این سریال‌ها در نظر گرفته شده که باید برای امر تولید هزینه شود نه چیز دیگری.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس به دنبال افزایش یا کاهش بودجه دستگاه‌ها نیستیم بلکه به دنبال هدفمند کردن آن هستیم، چرا که منابع محدود برای مصارف نامحدود است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =