اخذ مجوز «اعتباربخشی موسسه‌ای» از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تا ۳ ماه آینده

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا سه ماه آینده در نظر داریم مجوز اعتبار بخشی موسسه‌ای را از مراجع بین‌المللی مانند فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای وزارت بهداشت اخذ کنیم.

 ابوالفضل باقری فرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه اعتبار بخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ۲ نوع اعتبار بخشی موسسه‌ای و اعتبار بخشی برنامه‌ای تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر اعتبار بخشی برنامه‌ای یعنی پزشک عمومی توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تفویض شده؛ که در حال اجرا شدن است.

ضرورت اعتبار بخشی بین‌المللی در حوزه بین المللی سازی آموزش پزشکی

وی درباره اعتبار بخشی موسسه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تصریح کرد: در این نوع از اعتبار بخشی، مشخص می‌شود که به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی سمنان در حوزه بین‌الملل مورد تایید وزارت بهداشت است یا خیر. همچنین فرد غیر ایرانی اگر که بخواهد در کشورمان تحصیل کند، با جستجو در اینترنت متوجه خواهد شد که کدام سازمان یا نهاد بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را تایید کرده تا بعدا بتواند از مدرک خود در کشورهای دیگر استفاده کند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تا ۲ یا سه ماه آینده در نظر داریم مجوز اعتبار بخشی موسسه‌ای را از مراجع بین‌المللی مانند فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای وزارت بهداشت اخذ کنیم. از این طریق می‌توان موسسات داخلی و موسسات خارج از کشور را در صورت تمایل، اعتبار بخشی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در اعتبار بخشی بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود سه ماه آینده مشخص خواهد شد کدام ارگان این اعتبار بخشی را مورد تایید قرار داده و به وزارت بهداشت تفویض کرده است. در این صورت تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در رتبه بندی قرار خواهند گرفت. به عنوان مثال در این اعتبار سنجی مشخص خواهد شد دانشگاه علوم پزشکی همدان، مورد تایید مراجع بین‌المللی است یا خیر. این موضوع به اعتبار سنجی ما در حوزه بین‌المللی کمک خواهد کرد.

باقری‌فرد با بیان اینکه اعتبار بخشی موسسه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اولین بار در ایران انجام می‌گیرد، گفت: تا کنون اعتبار بخشی برنامه‌ای مانند پزشک عمومی در کشور اجرا شده است. البته در زمینه اعتبار بخشی موسسه‌ای طرح تحقیقاتی را آغاز کرده‌ایم که هم اکنون به مراحل انتهایی خود رسیده است از این طریق میتوان از ظرفیت های سازمان بهداشت جهانی (WHO)  استفاده کنیم هم مراجع ذی‌صلاح که در حوزه درمان و آموزش پزشکی فعال هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: اجرای اعتبار بخشی موسسه‌ای دانشگاه‌ها از سال‌های گذشته توسط برخی از شرکت‌های بین‌المللی آغاز شده بود؛ اما به علت تحریم‌ها آنها نتوانستند این ارزیابی را انجام دهد و طرح متوقف شد. برای حل این مشکل، قصد داریم وزارت بهداشت را مرجع قرار دهیم تا دیگر مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1170315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =