یک پایان ضعیف برای فیلم‌ساز کهنه‌کار

صفیه رجائی هرندی*

گروه فرهنگی ایسکانیوز - کیومرث پوراحمد را با قصه‌های مجید می‌شناسیم، او خالق آثار درخشانی همچون خواهران غریب، سر نخ و ... بوده، سینمای او سینمای خانواده و نوستالژی برای مخاطب است.

قابل‌قبول‌ترین اثر پوراحمد را می‌توان شب یلدا دانست که ساخت آن به سال ۱۳۸۵ بازمی‌گردد و متأسفانه در طول پانزده سال گذشته هیچ فیلم قابل‌قبولی از او در سینما ندیده‌ایم.

معرفی فیلم‌های جشنواره فجر ۴۱ / پرونده باز است + عکس

"پرونده باز است" جدیدترین اثر پوراحمد است که در چهل‌ و یکمین جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد. اثری بسیار ضعیف که ربطی به دنیای دوست‌داشتنی فیلم‌هایی که از پوراحمد دیده بودیم نداشت.

"پرونده باز است" فیلمی بی‌رمق و دور از دغدغه‌های نسل جدید است و این موضوع را می‌توان به دور شدن پوراحمد از مقوله زندگی و دیدگاه‌های این نسل نسبت داد.

این فیلم، از یک فیلمنامه بسیار ضعیف رنج می‌برد که این موضوع بازی بازیگرانش را هم تحت تاثیر قرار داده تا جایی که آنها نتوانسته‌اند آنچه در چنته دارند را به‌خوبی به معرض نمایش بگذارند.

از مشکلات فیلم "پرونده باز است" می‌توان به روابط تصنعی و غیر قابل باور میان اعضای خانواده، نحوه برخورد با نوجوان متهم به قتل، نوع کمک به فرار او از کانون اصلاح و تربیت و تصویری که برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول نشان داده می‌شود اشاره کرد. قصه آن قدر ضعیف طراحی شده که فقط یک سوال به ذهن خطور می‌کند و آن اینکه ضرورت تولید و انعکاس چنین اثری در جشنواره فیلم فجر چه بود؟

اما گویی کیومرث پوراحمد هم به این موضوع که آثارش دیگر از آن جذابیت سابق برخوردار نیست پی برده و تصمیم گرفته این آخرین ساخته‌اش باشد، فیلمی که می‌توان گفت یک پایان ضعیف برای خداحافظی این فیلمساز کهنه‌کار کشورمان از دنیای سینما به‌شمار می‌رود.

*دبیر فرهنگی ایسکانیوز

کد خبر: 1170620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =