ضرورت پوشش بیمه‌ای برای هزینه‌های مشاوره/ عملکرد وزارت بهداشت در ارائه خدمات مشاوره‌ای ضعیف است

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی و کاربردی اعتقاد دارد که وزارت بهداشت در ارائه خدمات مشاوره‌ای و پیشگیرانه عملکرد مناسبی نداشته است و مسئولان آن بیشتر به حوزه درمان توجه دارند.

علی رضا شریفی یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ ازدواج و حدود ۴۹ هزار طلاق در کشور ثبت شده است، گفت: بنابراین می‌توان گفت به ازای هر ۳ ازدواج، یک طلاق نیز صورت گرفته است. یعنی از هر سه خانواده، یک خانواده فروپاشیده است. این آمار نشان می‌دهد که وضعیت تحکیم خانواده در ایران در شرایط بحرانی قرار دارد. 

ضعف در فرهنگسازی رجوع به مشاور خانواده/ مردم به دلیل مشکلات اقتصادی توان استفاده از خدمات مشاوره‌ای را ندارند

وی اعتیاد، بیکاری، فشارهای اقتصادی و خیانت را از علل اصلی طلاق زوج‌ها برشمرد و گفت: البته علاوه بر این علل، نداشتن مهارت زندگی و مهارت ارتباط نیز از مهم‌ترین عوامل جدایی زوجین به ویژه زوج‌های جوان است. متاسفانه این مهارت‌ها در مدرسه یا دانشگاه‌ها به افراد آموزش داده نمی‌شود. در این راستا حدود ۲ یا ۳ سالی است که تلاش شده تا این مهارت‌ها تدریس شود؛ البته باید کیفیت و کمیت این آموزش‌ها جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع علمی و کاربردی با تاکید بر اینکه نیاز به مشاوره خانواده در جامعه احساس می‌شود، گفت: در حال حاضر مراجعه به مشاور خانواده نباید یک امر لوکس تلقی شود بلکه باید یک امر واجب محسوب شود؛ اما بسیاری از افراد احساس نیاز نکرده و برای مراجعه به مشاور مقاومت می‌کنند. این موضوع بین آقایان شدت بیشتری دارد. آنها مراجعه به مشاور را توهین به خود می‌دانند. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خدمات مشاوره در جامعه ما اثرگذار است یا خیر، گفت: من گمان می‌کنم به طور قطع مراجعه به مشاور تاثیرگذار است و نتایج مثبتی در پی دارد. 

شریفی یزدی ادامه داد: متاسفانه اکثر افراد جامعه از خدمات مشاوره و آموزش‌های مشاوره بی‌بهره هستند. این موضوع نیز علل متفاوتی مانند مباحث فرهنگی، گران بودن هزینه جلسات مشاوره و خدمات مشاوره‌ای  است.

این جامعه شناس درباره راهکارهای حل مشکل مراجعه نکردن به  مشاور عنوان کرد: خدمات مشاور باید تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار بگیرد و از لحاظ فرهنگی نیز متولیان این حوزه و رسانه‌ها و نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و آموزش عالی فعالیت ویژه‌ای داشته باشند.  

وی درباره علل رایج مراجه جوانان به ویژه دانشجویان به مشاور و دریافت خدمات مشاوره مطرح کرد: آنان عمدتا به خاطر دلایلی از جمله افسردگی، اضطراب، نا امیدی و پوچی نسبت به آینده و نداشتن برنامه و هدف برای آینده، نداشتن احساس نداشتن امنیت در موضوعات اشتغال یا اقتصادی است. 

عملکرد مناسب بهزیستی در ترغیب استفاده از خدمات مشاوره‌ای

شریفی یزدی با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه آموزش‌های خانواده و مشاوره اظهار کرد: دستگاه‌های متولی اصلی این موضوع وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی است. در این باره بهزیستی به مراتب بهتر از این وزارتخانه عمل کرده است. 

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشتر از اینکه به پیشگیری و خدمات پیشگیرانه بپردازنند، به حوزه درمان توجه می‌کنند. به عنوان مثال خدمات روانپزشکی از نوع درمانمی است و خدمات روانشناختی بین پیشگیری و درمان است و مشاوره ای یک امر پیگیرانه است. بنابراین بنده پیشنهاد می‌دهم که این وزارتخانه با گسترش نیروی انسانی و برنامه ریزی و پیشنهاد برای تصویب قوانین و فرهنگ سازی در حوزه آموزش مهارت‌های ارتباطی و آموزش خانواده گام بردارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1170824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =