روزنامه چین: تحکیم روابط پکن و تهران در رأس برنامه‌های رئیسی است

روزنامه چاینا دیلی در مقاله‌ای با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن نوشت: ایران کشوری ایده‌آل در خاورمیانه برای پیشبرد طرح کمربند و جاده است و همکاری با چین برای توسعه اقتصادی ایران کلیدی است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، روزنامه چاینا دیلی در مقاله‌ای با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن نوشت: بر اساس اعلام کارشناسان سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به چین، حمایت دوجانبه دو کشور و همچنین تعهد و اقدامات پایدار پکن برای ارتقای صلح و رفاه در خاورمیانه و همچنین جهان را برجسته خواهد کرد.

رئیسی که امروز سه‌شنبه وارد پکن شده قرار است تا روز پنجشنبه دیدارهایی را در این کشور داشته باشد، اولین سفر او به چین از زمان تصدی پست ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۱ است.

ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند

به گفته وزارت امور خارجه، رئیس‌جمهور شی جین پینگ با رئیسی گفت‌وگو خواهد کرد تا به طور مشترک مسیر توسعه آینده روابط دوجانبه را ترسیم کنند و دو رهبر در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نگرانی‌های مشترک تبادل نظر عمیقی داشته باشند. »

رئیس‌جمهور ایران در این سفر با لی کچیانگ نخست وزیر و لی ژانشو رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین نیز دیدار خواهد کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه گفت: روابط چین و ایران مبتنی بر دوستی سنتی است و تقویت و توسعه روابط، انتخاب استراتژیک مشترک دو طرف است.

وانگ در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: پکن مشتاقانه منتظر همکاری با تهران است تا از این سفر به عنوان فرصتی برای تلاش در جهت پیشرفت بیشتر در مشارکت راهبردی جامع چین و ایران استفاده کند.

وی افزود: دو کشور همچنین به دنبال "ایفای نقش‌های سازنده و تقویت وحدت و همکاری میان کشورهای خاورمیانه و تسهیل امنیت و ثبات منطقه" خواهند بود.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، تجارت چین با ایران در ۹ ماهه سال گذشته به ۱۲.۳۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

همچنین محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران، روز یکشنبه گفت که این سفر «اهمیت اقتصادی، سیاسی و راهبردی» خواهد داشت.

رئیسی در مقاله‌ای که در شماره روز دوشنبه پیپلز دیلی منتشر شد، گفت: ایران مانند همیشه سیاست‌های تقویت روابط دوجانبه ایران و چین را دنبال خواهد کرد و این امر متاثر از تغییر در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد بود.

وی افزود: رشد اقتصادی چین و سرمایه‌گذاری خارجی آن به نفع مردم چین و سایر کشورها است و ما از طرح‌های پیشنهادی چین برای ارتقای صلح، امنیت و توسعه جهانی استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور ایران گفت که کشورش از نقش مهم چین در مبارزه با کووید-۱۹ و حمایت این کشور از تلاش‌های ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای قدردانی می‌کند.

رئیسی همچنین بر اساس طرح همکاری‌های همه‌جانبه چین و ایران که دو کشور در سال ۲۰۲۱ امضا کردند، همکاری دوجانبه بیشتری را پیش‌بینی کرد.

لی شائوسیان، مدیر مؤسسه تحقیقاتی چین و عربی دانشگاه نینگ شیا، گفت: «چین و ایران سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند و شرکای طبیعی هستند» که از منافع اصلی یکدیگر حمایت می‌کنند.

وی افزود: ایران کشوری ایده‌آل در خاورمیانه برای پیشبرد طرح کمربند و جاده است و همکاری با چین برای توسعه اقتصادی ایران کلیدی است.

ناظران خاطرنشان کردند که پیشبرد مذاکرات برای ازسرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک، توافق هسته‌ای تاریخی ایران که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید، در دستور کار سفر رئیس‌جمهور ایران است.

ما شیائولین، محقق با سابقه مطالعات خاورمیانه و مدیترانه در دانشگاه ژجیانگ، گفت که چشم انداز کنونی توافق هسته‌ای ایران با تحریم‌ها و حملات لفظی ایالات متحده ضعیف شده است.

ما پیشاپیش به رسانه‌های چینی گفت: موضع ثابت چین در این موضوع رد تلاش‌ها برای سیاسی کردن توافق و تمرکز بر مذاکرات است و «دیدار آتی بین شی و رئیسی ممکن است امید بیشتری به ازسرگیری مذاکرات بر سر توافق بیاورد».

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که دو کشور "ارتباطات و هماهنگی خوبی در زمینه امور بین‌المللی و منطقه‌ای داشته‌اند".

وی افزود: دو کشور قاطعانه از اصل عدم مداخله در امور داخلی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه محافظت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1171260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =