تخصیص اعتبارات مالی جدید برای دانشگاه‌ها در آینده نزدیک/ کنکور ۱۴۰۳ بدون تغییر برگزار خواهد شد

«تخصیص اعتبارات مالی جدید برای دانشگاه‌ها در آینده نزدیک، انتشار کلید اولیه سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ و برگزاری کنکور ۱۴۰۳ بدون تغییر» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تخصیص اعتبارات جدید برای دانشگاه‌ها در آینده نزدیک، انتشار کلید اولیه سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ و برگزاری کنکور ۱۴۰۳ بدون تغییر» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

اعتراض کارشناسان صنعت به کاهش یکساله دوره کارشناسی ارشد در دانمارک

از دیگر خبرهای آموزش عالی می‌تواند به «انتصاب مسئولان کمیته راهبری ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها، معرفی ایرانداک به عنوان تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها در کشور و انتشار کلید اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ به همراه دفترچه سوالات» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

کنکور ۱۴۰۳ بدون تغییر برگزار می‌شود

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه آزمون تیرماه ۱۴۰۲ بدون تغییر برگزار می‌شود، گفت: طرح مجلس برای کنکور ۱۴۰۳ به بعد است.

وی تصریح کرد: کنکور ۱۴۰۲ بر مبنای آن چیزی که پیش از این اعلام شده برگزار خواهد شد، به نحوی که سوابق تحصیلی تأثیر قطعی ۴۰ درصد و آزمون کنکور تأثیر ۶۰ درصدی خواهد داشت که مرحله اول آن در دی ماه ۱۴۰۱ برگزار و نوبت دوم آن در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

تخصیص اعتبارات جدید برای دانشگاه‌ها در آینده نزدیک 

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به وضعیت بودجه کل کشور، از تخصیص اعتبارات جدید برای دانشگاه‌ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با تصویب طرح پست‌داک و جذب دانشجوی همکار تمام وقت و هم‌چنین تصویب صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، می‌توانیم انقلابی در حوزه مالی تحقیق، پژوهش و فناوری داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت دستگاه‌ها از تولید داخل، افزود: خرید تجهیزات مورد نیاز به‌ویژه در حوزه آزمایشگاه از شرکت‌هایی نظیر ایران‌ساخت و بهره‌مندی از یارانه ۳۳درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضروری است.

صالحی با طرح پیشنهاد انعقاد قرارداد تحقیق و توسعه با شرکت‌های دولتی و خصوصی در راستای درآمدزایی در حوزه پژوهش و فناوری برای دانشگاه‌ها، به راه‌کارهای مختلف کسب درآمد از طریق پژوهش اشاره کرد و افزود: استفاده از یک درصد بودجه کلیه سازمان‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند در قالب بودجه فناوری، استفاده از ۴۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی مانند شرکت‌های وابسته به وزارت نفت و ....( به ویژه در رشته‌های علوم انسانی) با استفاده از طرح‌های تحقیقاتی جامعه محور که حداقل ۶۰ درصد آن باید به عنوان حق‌الزحمه به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داده شود از مهم‌ترین منابع کسب درآمد دانشگاه‌ها است.

«ایرانداک» تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها در کشور شد

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با تصویب هیات وزیران به عنوان تنها متولی ثبت و همانندجویی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها انتخاب شد.

بر پایه تبصره ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوبِ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن (مصوبِ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران)؛ همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های (پارسا) دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را ثبت کنند.

ایرانداک برای انجام این قانون، «سامانه همانندجو» را در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR و «سامانه ملی ثبت پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها» را در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR راه‌اندازی کرده و در دسترس همگان قرار داده است.

انتصاب مسئولان کمیته راهبری ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها 

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، در احکام جداگانه‌ای، رئیس‌ کمیته راهبری «سنجش شایستگی و ارزیابی عملکرد رؤسای مؤسسه‌های علمی» و دبیر این کمیته را منصوب کرد.

بر اساس این احکام، محمد سلیمانی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه را به‌عنوان رئیس‌ کمیته راهبری «سنجش شایستگی و ارزیابی عملکرد رؤسای مؤسسه‌های علمی» و روح‌الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری را به عنوان دبیر این کمیته منصوب کرد.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

کلید اولیه سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ منتشر شد

کلید اولیه سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ در هریک از رشته‌های امتحانی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد. آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ در بعدازظهر روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه و صبح و بعدازظهر روز جمعه ۱۲ اسفندماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۲۵۵ هزار نفر زن و ۲۱۶ هزار و ۵۲۸ نفر مرد بودند. کلید اولیه سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ در این لینک در سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.

کلید اولیه کنکور دکتری سال ۱۴۰۲ به همراه دفترچه سوالات منتشر شد

آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۲ صبح امروز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ با حضور ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر در ۱۱۰ شهر برگزار شد.

در آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر شرکت کرده اند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۸۲۵ نفر زن و ۹۴ هزار و ۳۳۹ نفر مرد بودند. این تعداد داوطلب در ۲۴۷ کدرشته و در ۷ گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، دامپزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و زبان‌های خارجی به رقابت پرداختند.

فرصت جدید ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی فراهم شد

ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی سال ۱۴۰۲ در روزهای ۴ تا ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ انجام شد. پس از آن فرصت جدیدی برای داوطلبان در روزهای ۶ تا ۹ اسفند در نظر گرفته شد.

با توجه به درخواست داوطلبان، یک فرصت جدید برای ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است و داوطلبان می‌توانند در روزهای ۱۵ و ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ نسبت به ثبت نام و ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

جزئیات تمدید زمان و تسهیل شرایط پذیرش در مرحله بومی‌گزینی

جهت اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی در چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی اعلام شد.

برای آن دسته از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل که در فرم ثبت نام، سهمیه بومی مناطق محروم را انتخاب نکرده اند و هم اکنون با دارا بودن مدارک (مطابق با مندرجات صفحات ۱۴ و ۱۵ دفترچه شرایط استفاده از سهمیه بومی مناطق محروم جهت اجرای قوانین برقراری عدالت آموزشی) قصد انتخاب بومی مناطق محروم را دارند و و نیز دارندگان سهمیه بومی مناطق محروم شرایط جدید اعلام شد.

پایان مهلت ثبت نام در پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی 

فرصت ثبت نام در پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی که از سه شنبه ۱۶ اسفند آغاز شده بود، شنبه هفته گذشته ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ به پایان رسید.

پیش از این مهلت ثبت نام در آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در فرصت‌های ۱۰ تا ۱۷ دی و ۹ تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ بود. پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

تمدید مهلت شرکت در بومی گزینی آزمون دستیاری به پایان رسید

فرصت انتخاب رشته محل برای افراد دارای سهمیه بومی مناطق محروم در چهل و نهمین دوره آموزش پذیرش دستیار تخصصی که چهارشنبه ۱۰ اسفند پایان یافته بود، از شنبه ۲۰ اسفند تا سه‌شنبه ۲۳ اسفند هفته گذشته تمدید شد.

سهمیه بومی مناطق محروم در چهل و نهمین دوره آموزش پذیرش دستیار تخصصی به منظور اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی اجرایی شده است. ظرفیت رشته محل در مرحله بومی گزینی چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی جهت اجرای قانون برقراری عدالت آموزشی ۹۸۱ نفر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =