مدیران مدارس نقش پررنگی در تحقق عدالت آموزشی دارند

کارشناس آموزش و پرورش گفت: نقش مدیر درعدالت آموزشی بسیار مهم است؛ من سال‌ها مدیر آموزش و پرورش یکی از مناطق محروم کشور بودم و مدیرانی را می‌دیدم که در همان منطقه تلاش می‌کردند که امکاناتی برای دانش‌آموزان فراهم کنند که شبیه مناطق برخوردار باشد.

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره تحقق عدالت آموزشی در آموزش و پرورش گفت: بحث عدالت آموزشی موضوعی است که در همه دولت‌ها مطرح شده است. رویکرد جمهوری اسلامی بعد از انقلاب این بوده که عدالت آموزشی رخ دهد و کسی در کشور نیست که به آموزش رایگان دست‌رسی نداشته باشد.

آموزش و پرورش مولدسازی را از همان فضای مخروبه کنار وزارت‌خانه آغاز کند

وی افزود: ۹۷ درصد کشور باسواد هستند و این نشان می‌دهد که ما برای رسیدن به عدالت آموزشی تلاش کرده‌ایم اما در برخی موارد عدالت آموزشی محقق نشده و تعدادی از دانش‌آموزان از آموزش رایگان محروم شده‌اند.

اسدی توضیح داد: گاهی هم به اشتباه این تصور ایجاد می‌شود که عدالت آموزشی رخ نداده است؛ برای مثال در منطقه‌ای مدرسه‌ای به داشتن معلم‌های خوب معروف می‌شود و مردم تصور می‌کنند که کیفیت آموزش در آن مدرسه بالاتر است اما همان معلم ممکن است در مدرسه منطقه محروم هم تدریس کند. پایه معلم‌ها یکسان هستند.

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به شاخص‌های عدالت آموزشی عنوان کرد: در عدالت آموزشی مولفه‌های متعددی مانند فضاهای آموزشی کافی، سطح دبیران، عملکرد مدیران و لوازم و تجهیزات در دسترس دانش‌آموز را درنظر گرفت. نقش مدیر درعدالت آموزشی بسیار مهم است؛ من سال‌ها مدیر آموزش و پرورش یکی از مناطق محروم کشور بودم و مدیرانی را می‌دیدم که در همان منطقه تلاش می‌کردند که امکاناتی برای دانش‌آموزان فراهم کنند که شبیه مناطق برخوردار باشد. بعد از انقلاب سیل و روال به سمت عدالت آموزشی بوده است.

اسدی در پاسخ به این سوال که آیا تنوع مدارس مصداقی از محقق نشدن عدالت آموزشی است، گفت: برخی معتقدند که تنوع مدارس و احداث مدارس غیرانتفاعی بر علیه عدالت آموزشی است اما درنظر داشته باشید که اگر این مدارس حذف شوند، تعداد زیادی از دانش‌آموزان که دراین مدارس تحصیل می‌کنند، وارد مدارس دولتی می‌شوند؛ این اتفاق باعث افزایش تراکم کلاس‌های درس خواهد شد و آموزش و پرورش ناچار به پرداخت سرانه دانش‌آموزی بیشتر است. این تبعیض مثبتی است و از بار روی دوش آموزش و پرورش می‌کاهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1175163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =