پدر "قانون مور" درگذشت

گوردون مور یکی از بنیانگذاران اینتل و یکی از پیشگامان صنعت نیمه‌هادی که قانونش افزایش قدرت رایانش را برای دهه‌ها پیش‌بینی می‌کرد، دیروز در 94 سالگی درگذشت.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ هرچند گوردون مور نقش بزرگی در توسعه فناوری‌هایی داشته که دستگاه‌های محاسباتی مدرن را تغذیه می‌کنند، بسیاری از مردم او را به دلیل «قانون مور» می‌شناسند که اولین ‌بار در سال 1965 ارائه شد. مور در این قانون بیان می‌کند که تعداد ترانزیستورها در یک مدار مجتمع (IC) هر دو سال یکبار دو برابر می‌شود.

سامسونگ تراشه ساز برتر جهان شد

بنیاد خیریه خانواده اینتل و خانواده خود مور اعلام کردند که او در خانه‌اش در هاوایی و در کنار اعضای خانواده‌اش درگذشت.

گوردون مور متولد سوم ژانویه ۱۹۲۹، یک تاجر، مهندس و یکی از بنیان‌گذاران شرکت اینتل و رئیس بازنشسته این شرکت بود. او همچنین نخستین کسی بود که قانون مور را ارائه کرد. تا فوریه ۲۰۲۳، دارایی خالص مور 7 میلیارد دلار گزارش شد.

جوایز و افتخارات علمی

File:Gordon Moore Scientists You Must Know.png
مور افتخارات زیادی دریافت کرده است.  در سال 1976 به دلیل مشارکت در دستگاه‌های نیمه‌هادی از ترانزیستورها تا ریزپردازنده‌ها به عضویت آکادمی ملی مهندسی انتخاب شد. در سال 1990، جورج اچ دبلیو بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، مدال ملی فناوری و نوآوری را به دلیل رهبری اصلی‌اش در ارائه دو نوآوری بزرگ پس از جنگ در میکروالکترونیک به صنعت آمریکا - حافظه یکپارچه در مقیاس بزرگ و ریزپردازنده - که انقلاب اطلاعاتی را در آمریکا رقم زد- به او اهدا کرد.

در سال 1998، به عنوان یکی از اعضای موزه تاریخ کامپیوتر به دلیل کارهای اولیه اولیه ‌اش در طراحی و تولید دستگاه‌های نیمه‌هادی به عنوان یکی از بنیانگذاران Fairchild و اینتل معرفی شد.

در سال 2001، مدال طلای Othmer را برای کمک‌های برجسته‌اش در پیشرفت شیمی و علم دریافت کرد. مور همچنین دریافت کننده مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی ایالات متحده، در سال 2002 بود.

در سال 2003، به عنوان عضو انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم و در سال 2005 به عضویت انجمن فلسفی آمریکا انتخاب شد.

در سال 2008 مدال افتخار IEEE (موسسه مهندسی برق و الکترونیک) را برای نقش‌های فنی پیشگامانه‌اش در پردازش مدار مجتمع و رهبری در توسعه حافظه MOS، کامپیوتر ریزپردازنده و صنعت نیمه‌هادی" دریافت کرد.

مور در فیلم مستند Something Ventured که در سال 2011 نمایش داده شد، حضور داشت.

در سال 2010 جایزه دن دیوید را برای کار خود در زمینه‌های کامپیوتر و ارتباطات از راه دور دریافت کرد.

کتابخانه مرکز علوم ریاضی در دانشگاه کمبریج به نام او و همسرش بتی، و همچنین ساختمان آزمایشگاه‌های مور (تخصیص 1996) در کل‌تک و ساختمان تحقیقات مواد به نام گوردون و بتی مور در استنفورد نامگذاری شده است. انجمن الکتروشیمیایی جایزه‌ای به نام مور، «مدال گوردون ای. مور» را برای دستاوردهای برجسته در علم و فناوری حالت جامد، هر دو سال یک بار به منظور تجلیل از مشارکت دانشمندان در زمینه علم حالت جامد، ارائه می‌کند.

کد خبر: 1175679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =