دانشمندان قدیمی‌ترین انسان خردمند مصر را بازسازی کردند

تیمی از محققان برزیلی با ترکیب نظریات علمی و هنر، تصاویر سه‌بعدی خیره‌کننده‌ای از مسن‌ترین فرد کشف شده در مصر تولید کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ گروهی از محققان با استفاده از فتوگرامتری، دو تصویر تقریبی از چهره یک مرد مصری باستان را ایجاد کرده‌اند که نشان دهنده «پیرمردترین انسان موجود در مصر» است. این دو تقریب صورت که خیره‌کننده  توصیف می‌شوند، تصویری واقعی از مردی ارائه می‌دهند که ۳۰ هزار سال پیش می‌زیسته است. محققان بر این باروند که این تصاویر می‌تواند سرنخ‌های جدیدی را در مورد تکامل انسان ارائه کند.

نقشه‌برداری سه‌بعدی از گرافیتی ۲۰۰۰ ساله مصر باستان

گفتنی است که فتوگرامتری یا تصویرسنجی دانش و فناوری استخراج اطلاعات مربوط به زمین و محیط پیرامون آن از تصاویر گرفته ‌شده یا حسگرهای دیگر از طریق اندازه‌گیری و پردازش و تحلیل و نمایش آنهاست.

قدیمی‌ترین انسان خردمند در مصر

داستان پیدا شدن این مرد مصر باستان به سال ۱۹۸۰ برمی‌گردد. باستان‌شناسان بقایای اسکلت او را در یک سایت باستان‌شناسی در دره نیل در نزدیکی اهرام جیزه و ابواهول پیدا کردند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که بقایای جسد متعلق به مردی آفریقایی است که در زمان مرگ بین ۱۷ تا ۲۹ سال سن داشته است. این اسکلت با قد تقریبی ۱۶۰ سانتی‌متر رسما قدیمی‌ترین نمونه از بقایای هوموساپینس (انسان خردمند) در مصر به شمار می‌آید. محققان امیدوارند که با تصاویر جدید سر و صورت این انسان باستانی، برخی از اسرار تکامل انسان را روشن کنند.

نقشه‌برداری سه‌بعدی چهره از دنیای باستان

محققان با کمک تکنیک فتوگرامتری دو تقریب از صورت مرد ۳۰ هزار ساله تهیه کردند و برای این کار ده‌ها تصویر دیجیتال از بقایای اسکلت این مرد را -که در موزه مصر در قاهره نگهداری می‌شود -به هم بافتند تا بتوانند تصویر کاملی از آن تهیه کنند.

دانشمندان قدیمی‌ترین انسان خردمند مصر را بازسازی کردند

بیشتر استخوان‌های این مرد به خوبی حفظ شده‌اند، ولی برخی از دنده‌ها و بخشی‌هایی از دست و استخوان ساق پای راست و درشت نی چپ و بخش‌هایی از پاهایش از بین رفته بود. با این حال چون جمجمه و استخوان‌های صورت این مرد به خوبی مانده، دانشمندان به داده‌های کلیدی مورد نیاز برای ساختن صورت تقریبی او دسترسی داشتند.

نمودار متغیرهای ژنتیکی باستانی

دانشمندان در بازیابی چهره این مردم با چالش بزرگی مواجه شدند. بخشی از جمجمه او گم شده بود و تیم تحقیقاتی موفق شد سمت مخالف جمجمه را بازیابی و آن را شبیه به آینه منعکس کنند. سپس با استفاده از اسکن توموگرافی کامپیوتری از افراد مدرن، نقاط داده‌ای را استخراج کردند که در اطراف آن بازسازی صورت این مرد را انجام دادند و در نهایت دو مدل سه‌بعدی مجازی از چهره او را تولید کردند. اولین رندر یک تصویر سیاه و سفید بود که مرد را در حالت طبیعی آرام و با چشمان بسته نشان می‌داد. دانشمندان گفتند که تصویر نسل دوم شامل «رویکرد هنری‌تر» است و تصویر مرد جوانی با موهای تیره ژولیده و ریش کوتاه شده را نشان می‌دهد.

ردیابی تکامل فیزیکی انسان خردمند

محققان این مطالعه می‌گویند که این جمجمه باستانی ساختاری مدرن دارد. در طول تحقیق مشخص شد که استخوان فک این مرد با فک پایین‌های مدرن‌تر متفاوت است. بخشی از آن مانند فک دارای عناصر باستانی است که در این مطالعه به عنوان بسیار قوی‌تر از آرواره‌های نر مدرن توصیف شد.

آنها امیدوارند که تصاویر سه‌بعدی با وضوح بالای آنها از این مرد ۳۰ هزار ساله به درک انسان‌شناسان و باستان‌شناسان از تکامل انسان بیفزاید. تکامل بشر از ۳۰ هزار سال پیش تحولات و تغییرات قابل توجهی از جمله گذار از سبک زندگی شکارچی به کشاورزی ساکن، ظهور و سقوط شهرها، تمدن‌ها و امپراتوری‌ها را تجربه کرده است.

با رژیم‌های غذایی و شیوه‌های زندگی متفاوت، در طول این دوره زمانی، انسان‌ها در سرتاسر جهان به طور مداوم از نظر زیست‌شناختی و از مکانی به مکان دیگر متفاوت تکامل یافته‌اند. اما اکنون، با این دو بازخوانی از این مرد ۳۰ هزار ساله، و اطلاعات جمع‌آوری شده دیگران، دانشمندان به زودی قادر خواهند بود تغییرات ژنتیکی در ویژگی‌های فیزیکی ناشی از سازگاری با محیط‌های جدید را شناسایی کنند و به تصویر بکشند.

کد خبر: 1176600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =