تاکید رهبری بر ساماندهی کنکور توسط شورا/ داوطلبان فعال در کانال‌های مدعی تقلب از کنکور محروم می‌شوند

«تاکید رهبری بر ساماندهی کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، محرومیت از کنکور برای داوطلبان فعال در کانال‌های مدعی تقلب و پایان مهلت دریافت کارت آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تاکید رهبری بر ساماندهی کنکور، محرومیت از کنکور برای داوطلبان فعال در کانال‌های مدعی تقلب و پایان مهلت دریافت کارت آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش پردیس‌های بین‌المللی به دانشجویان خارجی

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «معرفی ۱۱۵ دانشگاه و مرکز پژوهشی ایران در زمره موسسات پراستناد برتر دنیا، ایجاد ۷ رشته و مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و پایان مهلت ثبت نام آزمون پذیرش دستیار فلوشیپ پزشکی» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

اساتید می‌توانند ۲۵ درصد از پژوهانه را صرف امور فرهنگی کنند

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم گفت: استاد راهنما می‌تواند به دانشجو کمک کند که در کدام کارگاه های آموزشی شرکت کند، خوشبختانه در آیین‌نامه پژوهانه‌ای که به‌زودی ابلاغ خواهد شد این اجازه را صادر کرده‌ایم که هر عضو هیئت علمی می‌تواند تا ۲۵ درصد از پژوهانه را برای امور فرهنگی دانشجویان هزینه کنند.

برزویی: رهبری ساماندهی کنکور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار کردند

رجبعلی برزویی دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به دلیل آسیب‌های اجتماعی که کنکور دارد، مقام معظم رهبری فرمان دادند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ساماندهی کنکور ورود پیدا کند و صداوسیما نیز در این خصوص ملاحظاتی داشته باشد.

وی افزود: از این روز از سال ۹۸ ساماندهی کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد، حدود دو سال یک کار کاملاً مطالعاتی و تطبیقی خوب با موضوع کنکور انجام و جلساتی با نمایندگان مجلس درباره کنکور برگزار شد.

ایجاد ۷ رشته و مرکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

در دویست و هشتاد و نهمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی با تاسیس چهار مرکز تحقیقاتی و نوآوری و راه اندازی سه رشته از جمله بیوانفورماتیک پزشکی موافقت شد. به استناد رای صادره در دویست و هشتاد و نهمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی با راه اندازی رشته بیوانفورماتیک پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ظرفیت پذیرش ۵ دانشجو برای یک دوره موافقت شد.

بیوانفورماتیک پزشکی دانش کاربرد کامپیوتر در بیولوژی پزشکی است. دانشی چند رشته‌ای و چند تخصصی است و از ترکیب علوم مختلفی همچون علوم کامپیوتر و طراحی نرم‌افزار، آمار و تکنولوژی اطلاعات تشکیل شده است و محور اصلی این تخصص جمع آوری، نگهداری، تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات درحوزه بیولوژی سلولی و مولکولی پزشکی، ژنومیکس، ترانسکریپتومیکس و پروتیومیکس انسانی با بکارگیری نرم افزارهای مختلف به منظور حل معضلات مرتبط با پزشکی و بیولوژی است.

۱۱۵ دانشگاه و مرکز پژوهشی ایران در زمره موسسات پراستناد برتر دنیا

سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: بر اساس آخرین دو ماهنامه پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI)، تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر دنیا در تمامی حوزه‌های موضوعی ۸۵۵۷ مورد است که ۱۱۵ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی از کشور جمهوری اسلامی ایران نیز در این فهرست مشاهده می‌شود.

وی افزود: تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پر استناد برتر ایرانی در این پایگاه از ۱۱۲ مورد در سال گذشته به ۱۱۵ مورد در سال جاری رسیده است. دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پر استناد برتر ایران در ۱۹ حوزه موضوعی حضور داشته‌اند که بیشترین تعداد در حوزه موضوعی مهندسی با ۵۹ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی بوده است.

محرومیت از کنکور به دلیل فعالیت در گروه‌ و کانال‌های مدعی تقلب 

مختار کاظم‌زاده دیرکل حراست سازمان سنجش درباره عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و گفت: هرگونه فعالیت در این گروه ها موجب محرومیت در آزمون سراسری می شود.

وی با تأکید بر اینکه سلامت آزمون سراسری خواسته و مطالبه ملی است در مورد عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی مدعی تقلب هشدار داد و افزود: ارسال مدارک، پرداخت هرگونه وجه و تبانی در این گروه‌ها موجب محرومیت در آزمون‌ سراسری می‌شود.

اعطای هوشمند اعتبارات پژوهشی به دانشگاه‌ها

محمدرضا هرمزی‌نژاد مدیر امور پژوهشی دانشگاه شریف از اعطای هوشمند اعتبارات پژوهشی به دانشگاه‌ها (smart granting) با هدف تقویت پژوهانه استادانی که به ارتقا مرجعیت علمی دانشگاه کمک می‌کنند، توسط وزارت علوم، خبر داد و گفت: حمایت از توسعه پژوهش در دانشگاه به‌منظور حفظ سرآمدی در پژوهش، مهم‌ترین فعالیت معاونت پژوهشی دانشگاه است و بخش مهمی از اعتبارات پژوهشی اختصاص یافته از بودجه عمومی، در این حوزه هزینه می‌شود.

وی به سابقه چگونگی اختصاص اعتبارات پژوهشی در دانشگاه صنعتی شریف پرداخت و افزود: پیش از این نیز اعتبارات پژوهشی در دانشگاه ما به صورت هوشمندانه و هدفمند و براساس عملکرد استادان در سه سال منتهی به سال ارزیابی به اعضا هیئت علمی دانشگاه تعلق می‌گرفته که همچنان ادامه دارد.

دعوت رئیس سازمان سنجش از فرهیختگان برای طراحی سوالات آزمون‌ها

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه طراحان سؤال آزمون‌ها از اواخر سال گذشته از فرهیختگان نظام علمی و آموزشی کشور دعوت کرد در طراحی سؤالات آزمون‌ها مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۳۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی و معلمان در سراسر کشور برای عضویت در سامانه اقدام کرده‌اند، گفت: برای مشارکت در طراحی سؤال تا کنون بیش از ۹۲ هزار عنوان سرفصل درسی برای آزمون‌های سراسری در سامانه پیش‌بینی شده است که ۳۱۱۷ عنوان سرفصل مربوط به آزمون سراسری در مقطع کارشناسی، ۴۹ هزار و ۶۷۰ سرفصل مربوط به آزمون کارشناسی ارشد و بیش از ۳۹ هزار عنوان سرفصل مربوط به رشته‌های مختلف آزمون دکتری است.

دانشگاه تهران به ۱۲ استاد دارای مرجعیت علمی «نشان عالی دانش» اعطا می‌کند

رضا پورحسین دبیر نشان عالی و استاد دانشگاه تهران درباره اعلام جزییات نخستین دوره اعطای نشان عالی دانش به استادان برجسته دارای مرجعیت علمی گفت: نخستین دوره اعطای نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران ۸ خرداد همزمان با سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران با حضور وزرای علوم و بهداشت و دو رئیس دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالن علامه امینی دانشگاه برگزار خواهد شد.

دبیر نشان عالی دانش دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه در این دوره به ۱۲ استاد تمام نشان عالی دانش اعطا خواهد شد، گفت: این نشان در حوزه‌های علوم اجتماعی و رفتاری، علوم انسانی و هنر، کشاورزی و دامپزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی و سلامت طراحی شده است.

خبرهای آزمون هفته گذشته

پایان مهلت دریافت کارت آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی ۱۴۰۲

آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ خرداد برگزار می شود و داوطلبان تا ساعت ۲۴ امشب سوم خرداد فرصت دارند کارت ورود به جلسه را دریافت کنند. آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ برای بیش از ۶۹ هزار داوطلب برگزار می‌شود و کارت ورود به جلسه از ۳۱ اردیبهشت در دسترس داوطلبان قرار گرفته است و داوطلبان تا ساعت ۲۴ سوم خرداد فرصت داشتند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی از کارت خود پرینت تهیه کنند.

پایان مهلت ثبت نام آزمون پذیرش دستیار فلوشیپ پزشکی

آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) ۲۵ خردادماه ۱۴۰۲ از سوی دانشگاه های علوم پزشکی برگزار خواهد شد. پیش از این داوطلبان فرصت داشتند در روزهای ۲۸ فروردین تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.

مرکز سنجش آموزش پزشکی زمان جدید ثبت نام در آزمون پذیرش دستیار فلوشیپ پزشکی را اعلام کرده است و داوطلبان می توانستند از دوشنبه اول خرداد تا ساعت ۲۴ سه شنبه دوم خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.

آزمون زبان انگلیسی GRE هفتم خرداد برگزار می‌شود

آزمون زبان انگلیسی GRE (SUBJECT) روز یکشنبه هفتم خرداد ۱۴۰۲ در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود. داوطلبان این آزمون به منظور شرکت در آزمون لازم است حداقل یک ساعت قبل از شروع فرایند آزمون همراه پرینت Admission Ticket و یا تایید ثبت نام که از سوی شرکت ETS به ایمیل داوطلبان ارسال شده و همچنین دو عدد کارت شناسایی معتبر عکس دار (پاسپورت ، کارت ملی ...) به نشانی اعلام شده مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      والا اگه رهبر گفته باشه‌. حرف خودتون رو به اسم رهبر به کرسی ننشونید. تازه حضرت آقا گفتند که اگه کسی به خاطر ضعف مالی نتونه به تحصیل ادامه بده این بی عدالتی محض هست. دقیقا مصداق همین مصوبه هست