تمایل عراق به توسعه روابط با عربستان سعودی

نخست‌وزیر عراق در دیدار با وزیر حمل و نقل عربستان سعودی گفت که بغداد اهمیت زیادی به رابطه با ریاض می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «صالح الجسر» وزیر حمل و نقل عربستان سعودی امروز در حاشیه نشست وزیران حمل‌ونقل کشورهای همسایه عراق و شورای همکاری خلیج فارس، با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

حمله مجدد ترکیه به شمال عراق

به نوشته وبگاه موازین نیوز، السودانی در دیدار با وزیر حمل و نقل سعودی گفت که بغداد برای توسعه روابط با ریاض در حوزه‌های مختلف تمایل بالایی دارد.

او همچنین گفت که کشورهای منطقه باید در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و صنعت همکاری بیشتری داشته باشند. السودانی در این راستا به شورای هماهنگی عراق و عربستان سعودی اشاره کرده و گفت که دو کشور گام‌های سازنده‌ای برداشته‌اند.

پنجمین نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان روز پنجشنبه ۲۵ ماه مه ۲۰۲۳ (چهار خرداد) در جده برگزار شد.

در این نشست، تفاهمات و توافقات متعددی با هدف تحکیم روابط اقتصادی و تجارت و سرمایه گذاری بین ریاض و بغداد صورت گرفت که به تقویت توسعه اقتصادی دو کشور و دستیابی به منافع متقابل کمک خواهد کرد.

این مجمع اقتصادی با نظارت اتاق بازرگانی عربستان و مشارکت بیش از ۳۰۰ شرکت و با حضور محمد تمیم، وزیر برنامه ریزی و معاون نخست‌وزیر عراق و ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر بازرگانی عربستان سعودی و شماری از وزرا و مسئولان و نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی و تاجران دو کشور برگزار شد.

نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان سعودی همچنین بر فرصت‌های سرمایه گذاری عراق و عربستان سعودی، فعالسازی گذرگاه مرزی عرعر و افزایش صادرات و تجارت فیمابین تمرکز داشت و در جریان آن چهار توافقنامه بین شرکت‌های عراقی و عربستانی در زمینه‌های صنایع آهن، کابل، محصولات غذایی و پلاستیکی امضا شد.

وبگاه الخلیج آنلاین نیز در این باره نوشته است که سرمایه گذاران عربستانی و عراق خواستار تسریع در آغاز فعالیت شرکت سرمایه گذاری عراق و عربستان برای تامین مالی پروژه‌هایی به ارزش سه میلیون دلار و توانمندسازی شرکت‌های عراقی با استقراض از صندوق‌های تامین مالی عربستان شده‌ و بر سر طرح اولیه همکاری شامل توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری های مشترک بین دو کشور توافق کرده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1183091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =