اولتیماتوم غول‌های فناوری: هوش مصنوعی بشر را منقرض می‌کند

دانشمندان و رهبران صنعت فناوری، از جمله مدیران سطح بالای مایکروسافت و گوگل، روز گذشته در بیانیه‌ای درباره خطرات هوش مصنوعی برای بشریت هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ صدها شخصیت برجسته صنعت فناوری از جمله سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI که ChatGPT را ساخته و همچنین جفری هینتون، دانشمند کامپیوتری که پدرخوانده هوش مصنوعی لقب گرفته است، در بیانیه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده، نوشتند: کاهش خطرات هوش مصنوعی برای بشر، باید در کنار خطرات اجتماعی مانند شیوع بیماری‌های خطرناک و جنگ هسته‌ای به یک اولویت جهانی تبدیل شود.

با ظهور نسل جدید چت‌روبات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، نگرانی‌های جوامع در مورد احتمال پیشی گرفتن هوش مصنوعی بر انسان، تشدید شده و کشورهای مختلف جهان در تلاشند که خیلی سریع در مورد این فناوری در حال توسعه سیاستگذاری کنند. این در حالی است که اتحادیه اروپا همین الان قانون هوش مصنوعی خود را تحت عنوان AI Act مطرح کرده و انتظار می‌رود که در اواخر امسال میلادی آن را به مرحله تصویب برساند.  

پدرخوانده هوش مصنوعی از گوگل استعفا داد/ خطر فناوری در کمین انسان

دن هندریکس، مدیر اجرایی مرکز غیرانتفاعی «ایمنی هوش مصنوعی» مستقر در سانفرانسیسکو و یکی از امضا کنندگان این بیانیه، گفت: آخرین هشدار ما عمدا مختصر و فقط شامل یک جمله است و هدف ما ائتلاف سریع و گسترده‌ای از دانشمندان است تا بتوانند در مورد احتمال خطر یا بهترین راه‌حل برای جلوگیری از آنها بحث و نتیجه‌گیری کنند.

گفتنی است که مرکز غیرانتقاعی «ایمنی هوش مصنوعی» در راستای مطرح شدن همین مباحث جدید سازماندهی شده است.

هندریکس افزود: هوش مصنوعی و خطرات مربوط به آن، برای بسیاری از دانشگاهیان برتر جهان در رشته‌های مختلف به یک دغدغه جدی تبدیل شده است. آنها بر این باورند که این مساله یک اولویت جهانی است. پس ما باید مردم را وادار کنیم که سکوت‌شان را بشکنند و در این مورد اظهار نظر کنند،‌ چون به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد در سکوت با یکدیگر صحبت می‌کنند.

در اوایل امسال میلادی نیز بیش از هزار محقق و فناور از جمله ایلان ماسک نامه‌ای طولانی نوشتند و امضا کردند که در آن خواستار توقف ۶ ماهه توسعه هوش مصنوعی شده بودند، زیرا به گفته آنها، این فناوری خطرات عمیقی را برای جامعه و بشریت به همراه خواهد داشت.

در واقع نامه قبلی پاسخی به انتشار نسخه جدید ChatGPT توسط شرکت OpenAI بود و رهبران این شرکت و شرکایش یعنی مایکروسافت و گوگل در آن مشارکت نکردند و درخواست توقف داوطلبانه این صنعت را به راحتی رد کردند.

اما اتفاق جالبی که در آخرین بیانیه و نامه علیه هوش مصنوعی افتاده است، این است که حتی مدیران ارشد علوم و فناوری مایکروسافت و همچنین دمیس حسابیس، مدیرعامل آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی گوگل یعنی DeepMind و دو مدیر اجرایی گوگل که در زمینه اتخاذ خط‌مشی هوش مصنوعی کار کرده‌اند، آن را امضا کرده‌اند. البته این بیانیه راهکارهای خاصی را پیشنهاد نمی‌کند، اما برخی از جمله آلتمن در آن خواستار ایجاد یک قانونگذار بین‌المللی در سطح آژانس هسته‌ای سازمان ملل شده‌اند.

هشدار جدی یا غیر جدی؟

برخی از منتقدان می‌گویند که هشدارهای جدی و شدید درباره خطرات هوش مصنوعی برعکس باعث افزایش قابلیت‌های محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی و منحرف کردن توجه‌ها از درخواست‌ برای قانونگذاری فوری‌تر -برای مهار این فناوری- شده است.

هندریکس می‌گوید: اگر خود جامعه می‌توانست مضرات فوری و مداوم محصولاتی که متن یا تصاویر جدید تولید می‌کنند را مدیریت کند، دیگر رسیدگی به «خطرات احتمالی در گوشه و کنار» معنایی نداشت. ولی در حال حاضر جامعه این توان و قابلیت را ندارد.

هندریکس این موضوع را با بحث هسته‌ای در دهه ۱۹۳۰ مقایسه کرد که به مردم هشدار داده می‌شد که مراقب باشند؛ آن هم در شرایطی که هنوز بمبی تولید نشده بود.

او می‌گوید: هیچ کس نمی‌گوید که ChatGPT یا GPT-4 (آخرین نسخه‌اش) باعث ایجاداین نگرانی‌ها شده‌اند، ما فقط سعی می‌کنیم که به این خطرات قبل از وقوع رسیدگی کنیم، نه اینکه بعد از رخ دادن فجایع، به فکر چاره بیفتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =