راهکارهای وزارت علوم برای همکاری دانشگاه‌ها با فرنما/ صدور کارنامه فرهنگی از مهرماه آغاز می‌شود

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: صدور کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها از مهرماه آغاز می‌شود.

عبدالحسین کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه پس از آغاز فعالیت سامانه فرنما(سامانه فعالیت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) قطعا صدور کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها هم انجام خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر این کارنامه به صورت آزمایشی برای چند دانشگاه صادر می‌شود. همچنین ۲ نسخه اولیه از کارنامه فرهنگی برای روسای دانشگاه‌ها ارسال شده است. برخی از آنان ابهاماتی درباره نحوه عملکرد سامانه داشته‌اند که با برگزاری جلسات توجیهی برطرف شده است.

دانشجویان صاحب رزومه فرهنگی می‌شوند

وی اضافه کرد: در این راستا قرار شده تا دانشگاه‌ها داده‌های فرهنگی خود را به صورت کامل در سامانه فرنما بارگذاری کنند. در چنین شرایطی معاونت فرهنگی وزارت علوم باید ارزیابی کاملی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی این نهاد علمی داشته باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره زمان آغاز صدور کارنامه‌ فرهنگی دانشگاه‌ها عنوان کرد: این کارنامه‌ از مهرماه صادر خواهد شد تا مبنای رتبه بندی دانشگاه‌ها شود. حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در بازدید ستادی که از وزارت علوم داشت، این وزارتخانه را مکلف به اجرای طرح رتبه بندی اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها کرد. این کارنامه‌ها، دستور وی را نیز محقق خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برخی از دانشگاه‌های مطرح مانند دانشگاه امام صادق(ع) در بارگذاری اطلاعات فرهنگی خود در فرنما با معاونت فرهنگی وزارت علوم همکاری نکرده‌اند، آیا الزامی برای این همکاری وجود دارد، گفت: در حال حاضر همکاری و تعامل بین معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. اگر این معاونان همکاری لازم را نداشته باشند و اقدام به بارگذاری اطلاعات خود نکنند، در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در قسمت پایین جدول قرار خواهند گرفت.

کلانتری ادامه داد: علاوه بر تفاسیر بیان شده، این دانشگاه‌ها از حمایت‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم نیز محروم خواهند شد. بنابراین به میزانی که دانشگاه‌ها با ما همکاری دارند، از حمایت‌ها هم بهره‌مند خواهند شد. 

وی درباره اینکه اگر معاون فرهنگی دانشگاهی همکاری لازم را با معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نداشته باشد، عزل خواهد شد؟ گفت: بنده فکر نمی‌کنم این موضوع تا مرحله عزل ادامه داشته باشد. زمانیکه جایگاه این دانشگاه‌ها در نظام رتبه بندی افت می‌کند، بیشترین فشار اجتماعی و فرهنگی بر آن دانشگاه‌ها وارد خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: خانواده‌ها تمایل دارند تا فرزندان خود را به دانشگاه‌هایی بفرستند که علاوه بر اینکه از لحاظ رنکینگ علمی بالاست، از نظر فرهنگی و اجتماعی هم رتبه قابل قبولی داشته باشد. بنابراین دانشگاهی که همکاری نداشته باشد، تبعات منفی اجتماعی را برای خودش ایجاد خواهد کرد.

کلانتری در پایان مطرح کرد: برخی دانشگاه‌ها در ابتدای با معاونت فرهنگی وزارت علوم همکاری لازم را نداشتند؛ اما در ۲ ماه اخیر همکاری خوبی داشته و برای کارشناسان خود کلاس‌های توجیهی برگزار کرده‌اند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1190867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =