نحوه برخورد با بی‌حجاب‌هایی که وارد هیأت می‌شوند / فریضه امر به معروف و نهی از منکر را باید درست اجرا کرد

در این شب‌های محرم مشاهده می‌کنیم که برخی با پوشش نا مناسب وارد هیئات مذهبی می‌شوند، اما چگونه باید با او برخورد کنیم و به او بگوییم این مجلس عزا حرمت دارد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شب‌های محرم است و هیئات مذهبی همچون گذشته مملو از حضور مردمی که به عشق اباعبدالله حسین برای عزاداری به‌خاطر ظلمی که بر سید و سالار شهیدان در ظهر عاشورا رفته در این اماکن حضور پیدا می‌کنند. اما گویا این روزها برخی از یاد برده‌اند که شرط حضور در هیأت امام حسین(ع) ادب و احترام است؛ اینکه عزادار حسینی باید حرمت خون خدا را نگه دارد، حال چه مرد باشد یا زن. اما این روزها که شاهد حضور افراد بی‌حجاب در برخی هیئات هستیم، چگونه باید با او برخورد کنیم.

امر به معروف نباید منجر به اسلام‌گریزی شود

در همین رابطه، حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نحوه درست امر به معروف و نهی از منکر در ایام محرم و برخورد با بی‌حجابی و بد حجابی عده‌ای اظهار کرد: افراد بد حجاب دو دسته هستند. یک دسته کسانی که هدفمند چنین کاری انجام می‌دهند تا قداست مجالس مذهبی را از بین ببرند و در واقع حساب شده کار خود را انجام می‌دهند و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که از جانب شخص دیگری در حال هدایت شدن باشند.

امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است / امر به معروف نباید منجر به اسلام‌گریزی شود

وی ادامه داد: باید با چنین افرادی مقابله کرد و این اقدام باید هم از جانب دستگاه‌های امنیتی صورت بگیرد و هم از جانب مردم و البته باید توجه داشت که ایشان عده اندکی دارند.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: اما دسته دیگری هم در این بین هستند که هیچ قصد و غرضی پشت رفتارشان ندارند و ممکن است از روی عادت با چنین ظاهری در مجالس امام حسین (ع) حاضر شوند و بهتر است با زبان و روی خوش به این افراد تذکر داد و با ارشاد آنان را هدایت کرد و سپس امر به معروف و نهی منکر انجام داد که البته آن هم با رعایت آداب و اصول خاص خودش باید صورت بگیرد.

محمدی درباره نحوه درست امر به معروف و نهی از منکر نیز عنوان کرد: نهی منکر بهتر است به‌طور خصوص و نه در جمع صورت بگیرد که منجر به گریز از اسلام نشود.

وی افزود: کسی که دارای حجاب خوب است نباید خود را برتر بداند و گمان کند که از درجه بالاتری پیشگاه خداوند برخوردار است و تنها این اقدام را باید یک وظیفه شرعی بداند که موظف است به‌درستی انجام دهند.

حرمت هیئت را باید حفظ کرد

حجت‌الاسلام علی سرلک دیگر کارشناس مسائل مذهبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این باره اظهار کرد: سیدالشهدا (ع) مظهر رحمه الواسعه هستند و هیچ کس نمی‌تواند دیگری را از رابطه با اباعبدالله محروم یا منع کند، چرا که عطر وسیع سیدالشهدا شامل حال همه انسانها اعم از عارف، عابد، عامی و حتی فرد گنهکار می‌شود.

وی افزود: ماجرای روز عاشورا نیز همین گونه است، چرا که در همین روز امام حسین (ع) از کسانی که مقابل ایشان ایستاده بودند نیز طلب یاری کرد یعنی حتی از میان کسانی که تا مرز کشتن سیدالشهدا و برای مبارزه با اباعبدالله آمده بودند نیز می‌شد کسانی را پیدا کرد که به راه راست هدایت شوند که نمونه بارز آن نیز حر بن ریاحی است.

حجت‌الاسلام علی سرلک با بیان اینکه این مسئله یک اصل مسلم است، گفت: اما در این میان یک نکته وجود دارد و آن اینکه آنچه در دنیای جدید به چشم می‌خورد این است که برخی در حال سوءاستفاده از این فرصت کریمانه هستند.

وی افزود: گاهی فردی واقعا بی‌حجاب است و قصد باحجاب شدن ندارد، گاهی هم فردی قصد دارد به هیئت سیدالشهدا طعنه بزند و آن را خراب کند و برای مبارزه با اباعبدالله چنین ظاهری را انتخاب می کند که باید نسبت به این گروه هوشیار باشیم ولی خوشبختانه تعداد ایشان بسیار اندک است. همچنین باید توجه داشت که اکثر غریب به اتفاق کسانی که به ظواهر شرع پایبند نیستند، در دل، خودشان را مذمت می‌کنند که ای کاش این گونه نبودند.این‌ها همان کسانی هستند که به قول سردار سلیمانی برادران و خواهران ما هستند اما در این میان، یک گروه مریض و بیمار وجود دارد که نباید از ایشان غافل شویم.

حجت‌الاسلام سرلک ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر دارای آداب و شرایط خاصی است، و یکی از اصول مهم آن این است که مخاطب چنین اقدامی را دوست داشته باشیم. و گمان نکنیم کسی که او دشمن خداست باید بدانیم که او نیز بنده خداست منتها بنده‌ای که در موضوعی دچار سهو و اشتباه شده است، به قول رهبر انقلاب کسی که بدحجاب است تنها دارای یک نقص ظاهری است اما خود ما دارای صدها نقص باطنی هستیم. به هر حال امر به معروف و نهی از منکر به معنای افزایش هزینه‌های هنجارشکنی و هنجارهای مذهبی، ملی و فرهنگی و این امر یک وظیفه عمومی و همگانی است که باید با روش و شرایط خاصی آن را انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع مهمی که باید درنظر گرفت اینکه امام حسین علیه‌السلام خود نیز در راه امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند اما باید به هنگام انجام این فریضه الهی تمام آداب و شرایطی را که برای آن در نظر گرفته شده رعایت کرد تا تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =