آشنایی با ۱۹ بانک خصوصی در ایران / بانک آینده متخلف‌ترین بانک

افزایش تعداد بانک‌های خصوصی در سال‌های اخیر زمینه را برای سوءاستفاده‌های مالی عده‌ای فرصت طلب فراهم کرده و موجب شده تا این افراد با حضور در پشت‌پرده تعدادی از این بانک‌ها، فسادهای پیدا و پنهانی رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، مردادماه سال ۱۳۸۰ بود که اولین بانک خصوصی کشور بعد از انقلاب رسما شروع به فعالیت کرد و در واقع هدف از ایجاد بانک خصوصی کمک به رشد و ایجاد پویایی اقتصاد بود، اما با گسترش بانک‌های خصوصی، برخی از دانه درشت‌ها در در این بانک‌ها نفوذ کرده و برخی دیگر به فکر تأسیس بانک برای خودشان افتادند؛ این موضوع غیرقابل انکاری است که در تمام این سال‌ها رخ داده و ماحصل آن فسادهای چند هزار میلیاردی و پرونده‌های بازی است که هم‌اکنون روی میز دستگاه قضا قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

اقدام فوری دولت برای انحلال یک بانک خصوصی

رشد قارچ‌گونه بانک‌های خصوصی در کشور بعد از تاکید تفکرات حاکم در جریان اصلاحات به اهمیت حضور بخش خصوصی در نظام بانکی و دریافت مجوز تأسیس بانک خصوصی از بانک مرکزی رخ داد.

افزایش تعداد بانک‌های خصوصی در سال‌های اخیر زمینه را برای سوءاستفاده‌های مالی عده‌ای فرصت طلب فراهم کرده و موجب شده تا این افراد با حضور در پشت‌پرده تعدادی از این بانک‌ها، فسادهای پیدا و پنهانی رقم بزنند. در ادامه به معرفی بانک‌های خصوصی پرداخته و به تخلفاتی که داشته‌اند اشاره می‌کنیم.

۱. بانک آینده

بانک آینده از ادغام بانک تات، مؤسسه اعتباری صالحین و مؤسسه اعتباری آتی (۷۵ درصد) و پذیره نویسان جدید (۲۵ درصد)، با سرمایه پایه ۸ هزار میلیارد ریال در تیرماه سال ۱۳۹۱ شکل گرفت. متعاقباً، بانک آینده، بر اساس مجوزهای صادره از سوی بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار؛ تحت شماره ۴۴۲۳۲۵ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۸۹۴۸۷۸، در تاریخ ۱۳۹۲/۰۵/۱۶ به ثبت رسید.

در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۳، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجوز رسمی فعالیت این بانک را صادر کرد.

ماجرای یک تخلف بزرگ در بانک آینده

براساس قانون بانک مرکزی، هر بانک می‌تواند حداکثر معادل سه درصد سرمایه نظارتی خود، به زیرمجموعه‌هایش تسهیلات بدهد. همچنین مجموع تسهیلات اعطایی به شرکت‌های مرتبط، باید حداکثر ۴۰درصد سرمایه نظارتی بانک باشد.

با این وجود، اما در سال گذشته اعلام شد که بررسی ریز تسهیلات اشخاص مرتبط بانک آینده از یک بی‌قانونی بزرگ در این بانک حکایت دارد. بانک آینده به ۱۳ شرکت از زیرمجموعه‌های خود، مجموعا ۹۸هزار و ۷۷۰میلیارد تومان وام داده است. این در حالی است که بر اساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ بانک، حداکثر این مبلغ می‌تواند ۸۶۸میلیارد تومان باشد. یعنی تسهیلات اعطایی بانک آینده به زیرمجموعه‌های خود، بیش از ۱۱۳برابر حد مجاز است.

حدود ۷۰درصد از تسهیلات اعطایی بانک آینده به اشخاص مرتبط بانک، به یک شرکت پرداخت شده است. شرکت توسعه بین الملل ایران مال که مالک پروژه ایران مال است و کل سهام آن متعلق به بانک آینده است. این شرکت در حالی که طبق قانون می‌توانسته تا سقف ۶۵میلیارد تومان از بانک آینده وام بگیرد، تسهیلاتی ۶۸هزار و ۲۴۴میلیارد تومانی از این بانک دریافت کرده است.

ماجرای تخلف بانک آینده در وام ایران مال!

همچنین در اوایل سال جاری اعلام شد که بانک آینده با تخلف در اعطای تسهیلات به ایران مال بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان را اختصاص داده است که حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان از ان هنوز به این بانک بازنگشته است.

۲. بانک ایران زمین

بانک ایران‌زمین، بانک ایرانی است، که در دوم اسفند ۱۳۸۹ از دارایی‌های مؤسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین تأسیس شد. بخشی از سهام این بانک، در سال ۱۳۹۰ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و هم‌اکنون اکثریت سهام آن، متعلق به مؤسسه خیریه مولی‌الموحدین، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

جزئیات تخلفات بانک ایران زمین

بررسی صورت‌های مالی بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۰ نشان از زیان‌های انباشته فراوان در آن داشت که نشان دهنده عدم نظارت از سوی بانک مرکزی بود.

در آن زمان، خبرهایی مبنی بر زیان های فراوان بانک ایران زمین و عدم نظارت از سوی بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشر شد و چنین عنوان شد که بانک ایران زمین در سایه بی توجهی بانک مرکزی منافع مردم و سهامداران را با بی قانونی‌های گسترده به خطر انداخته و باعث وارد شدن زیان به اقتصاد و سهامداران شده است.

با توجه به ادعای رسانه‌ها مبنی بر عدم برگزاری مجامع از سال ۱۳۹۶، طبق بررسی‌هایی که انجام گرفت، مشخص شد که مجامع این بانک بسیار محدود و به صورت پراکنده و غیر مستمر از سال ۹۶ به بعد برگزار شده و آخرین مورد در تاریخ ۱۵ اردیبهشت امسال، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده برای سال مالی ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ بوده که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت لغو شده است.

۳. بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد به‌موجب مجوز مورخ ۱۳۸۴/۶/۲۲ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تاسیس شده است.

پذیره‌نویسی بانک در ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ انجام، مجمع مؤسس در ۵ شهریور ۱۳۸۴ برگزار ، مجوز تأسیس در ۱۳ شهریور ۱۳۸۴ و مجوز فعالیت بانک در ۲۲ شهریور ۱۳۸۴ دریافت شد.

نخستین شعبه بانک همزمان با میلاد فرخنده امام رضا (ع) در تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۸۴در مشهد مقدس به‌طور رسمی گشایش یافت.

تخلفات بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد در دهه نود جزو نامهایی بوده که تفحص از آن همیشه در دستور کار قرار داشته است اما هربار به دلائل نامعلومی پرونده ی آن به بایگانی منتقل شده است.

سال ۹۳ بصورت جدی تفحص از بانک پاسارگاد کلید خورد. این پرونده با امضای ۱۵ نماینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد اما به عمر مجلس وقت نرسید و بار دیگر در روند رسیدگی به پرونده ی پر سر و صدای آن وقفه ایجاد شد.

نگاهی به آرشیو خبرگزاری‌ها و جراید مختلف در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۳ نشان خواهد داد هیچ اسمی اندازه ی بانک پاسارگاد تخلفات ریز و درشت دور  و بر خودش تلنبار نکرده است.

رسیدگی به یکی از مواردی که به عنوان تخلف این بانک مطرح شده کافیست تا بتوان سرنخ های دیگری را در مورد ۲۴ مورد عنوان تخلفی که درباره ی بانک پاسارگاد وجود دارد به دست آورد.

نـام بـانــک

نوع تـخـــــلـف

بانک پاسارگاد

ابهام در تنظیم سود

بانک پاسارگاد

نوع پرداخت تسهیلات و میزان تسهیلات

بانک پاسارگاد

عدم بازپرداخت ۴ میلیارد دلار گرفته شده از دولت برای تهیه LC تولید کنندگان

بانک پاسارگاد

خرید آپارتمان، معدن و بتن آماده به مبلغ ۱۰۰ میلیارد در امارات بدون سوددهی

بانک پاسارگاد

۱۲۰۰ میلیارد مطالبه تودیع نشده از شرکت های وابسته به هیات مدیره

بانک پاسارگاد

مالکیت شرکت پارس آریان ( محدوده ای فراتر از مجوز قانونی تملک بانک ها)

بانک پاسارگاد

تنظیم مالیات توسط بانک به میزان ۳۴۲ میلیارد کمتر از مالیات تعیین شده توسط دولت

بانک پاسارگاد

برداشت ۱۴۵ میلیارد از حساب بانک پاسارگاد توسط بانک مرکزی

بانک پاسارگاد

نگهداری ۵۳۱۳ مدال طلا به عنوان بخشی از موجودی بانک

بانک پاسارگاد

پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط با هیات مدیره ( ۱۰ شرکت )

بانک پاسارگاد

عدم رعایت سقف تسهیلات ( ۱۷ مورد )

بانک پاسارگاد

قرار داد موسسه مطالعات و توسعه بانک برای خریداری یا استفاده از امتیاز دانشگاه بدون ذکر مجوز قانونی

بانک پاسارگاد

پرداخت ۱ میلیاردی حق جلسات برای مدیران

بانک پاسارگاد

پرداخت مبلغ ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای حق هر جلسه برای هر مدیر

بانک پاسارگاد

عدم اجازه ورود به سازمان بازرسی برای بررسی موارد تخلف

بانک پاسارگاد

پرداخت ین و یوان به تولیدکنندگان به جای دلار و یورو و اخذ هزینه اضافی تامین ارز

بانک پاسارگاد

نگاه داشتن پول مشتریان در بانک به بهانه تامین ارز

بانک پاسارگاد

استفاده از روش‌های غیر معمول برای گرفتن امتیاز معادن و صنایع نفت و پتروشیمی

بانک پاسارگاد

سرمایه گذاری در بازار مسکن شهر دوبی در امارات

بانک پاسارگاد

اختصاص وام‌های خارج از عرف و دستورالعمل بانک مرکزی به کارمندان و کارکنان خود

بانک پاسارگاد

استفاده از مکانیزم‌های فراقانونی برای انتخاب تمام اعضای هیات مدیره و تصمیم گیری یک نفره برای تمام امور بانک

بانک پاسارگاد

همکاری نکردن این بانک با صندوق توسعه‌ی ملی و رقابت با تولید کنندگان برای اخذ طرح‌ها

بانک پاسارگاد

طراحی یک مدل حقوقی برای دور زدن قانون‌ جهت حکومت ابدی یک نفره در بانک پاسارگاد

بانک پاسارگاد

عدم رسیدگی به معوقات بانکی مربوط به شرکت‌های زیر مجموعه‌ی بانک پاسارگاد

پاسارگادی‌ها که در آن زمان مشغول رایزنی تجاری در کشور ایتالیا بودند از پاسخگویی به افکار عمومی شانه خالی می‌کردند. 

۴. بانک دی

بانک دی از بانک‌های خصوصی ایران که از ۱۸ اردیبهشت ۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است این بانک از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران محسوب می‌شود.

تخلفات بانک دی

این بانک در سال ۹۸ در پرداخت تسهیلات غیرقانونی دچار تخلفاتی شد که  ۹ نفر از مسئولان وقت بانک دی و همچنین ۴ نفر از مدیران شرکت‎‌های دریافت ‎کننده تسهیلات دستگیر شدند.

۵. بانک شهر

موسسه مالی و اعتباری شهر از سال ۱۳۸۷ با مجوز بانک مرکزی و با سهام‌داری شهرداری‌های تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور، تأسیس و فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد. تأمین نیاز شهرداری‌ها به اعتبارات کلان، تأمین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه‌ها و مخارج شهر از وظایف بانک شهر تعریف‌شده است.

از ۲۱ بهمن ۸۸ این موسسه به‌عنوان یکی از بانک‌های خصوصی کشور فعالیت خود را وارد مرحله جدیدی کرد.

ردپای بانک شهر در تخلف ٤٠ میلیاردی

سال ۹۶ بود که در رسانه ها منتشر شد که ماجرای پرونده ٤٠‌ میلیاردی سازمان نظام مهندسی، به صدور قرار وثیقه دومیلیاردی برای رئیس و معاونان شعب بانک شهر رسید.

در آن زمان، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در گفت‌وگویی، با پرداختن به چگونگی تخلف رخ‌داده، خبر داد که این سازمان از برخی از اعضای هیئت‌مدیره ششم سازمان نظام مهندسی هم شکایت عام کرده است. به نظر این افراد، همان افرادی هستند که اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور وقت، به آنها اشاره کرده بود. ترکان این اتفاق را به اختلاس شبیه کرده بود و از دست‌داشتن مدیران وقت سازمان نظام مهندسی در ماجرا خبر داده بود.

اما درهرحال، حسین قربانخانی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران، اختلاس را رد کرد و درباره آخرین وضعیت تخلفات مطرح‌شده هیئت‌مدیره دوره ششم سازمان نظام مهندسی برای سپرده‌گذاری ٤٠ میلیارد تومانی در بانک شهر گفت: بحث اختلاس درباره ٤٠ میلیارد تومانی که در دوره ششم هیئت‌مدیره نظام مهندسی  سپرده‌گذاری شد و دقیق نیست؛ چراکه اختلاس در موضوعات دولتی می‌تواند رخ دهد؛ بنابراین در بخش خصوصی می‌تواند خیانت در امانت نامیده شود.

۶. بانک کارآفرین

بانک کارآفرین فعالیت خود را با مشارکت اعضاء انجمن‌های مدیران صنایع، شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی، جامعه مهندسان مشاور ایران، جامعه مهندسان مشاور معمار و شهرساز و گروهی از کارشناسان بانکی و مالی، با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران «شرکت اعتباری غیربانکی کارآفرینان» آغاز کرد و در تاریخ ۱۳۷۸/۹/۱۸ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید.

پس از آن مدیران این شرکت درخواست تبدیل «موسسه اعتباری کارآفرینان» به «بانک کارآفرین» در مورخ ۱۳۷۹/۹/۲۰ شورای پول و اعتبار ارائه کردند. نهایتاً مجوز لازم در مورخ ۱۳۸۰/۹/۱۴ از طرف بانک مرکزی صادر و پس از طی تشریفات قانونی در مورخ ۱۳۸۰/۱۰/۵ اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران، فعالیت رسمی بانک کارآفرین عملاً آغاز شد.

تخلفات بانک کارآفرین در زمان ریاست «سیف»

بانک مرکزی گزارشی از انحرافات ارزی بانک کارآفرین در سال ۹۰ ( زمان ریاست ولی الله سیف بر این بانک) تهیه کرد که در این گزارش بانک مرکزی که با عنوان "خلاصه گزارش ارزی سال ۹۰ بانک کارآفرین" تهیه شده بود، آمده بود: مجموع خالص منابع ارزی بانک کارآفرین معادل یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون دلار بوده و همچنین براساس اطلاعات اخذ شده از بانک یادشده مصارف ارزی مبلغ یک میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار است.

مقایسه ارقام منابع و مصارف ارزی بیانگر مغایرتی به میزان ۱۶ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۲۴۴ دلار بوده، لذا موضوع توسط گروه بازرسی از طریق مدیر اداره بین الملل بانک کارآفرین مورد پیگیری قرار گرفت که از سوی بانک مذکور پاسخ و یا اطلاعاتی ارائه نشد. بنابراین مبلغ فوق با احتساب حاشیه سود ۲ هزار و ۳۸۸ ریال برای هر دلار، مبلغ ۳۹ میلیارد و ۶۱۷ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۶۷۲ ریال شده که جزء بدهی بانک کارآفرین محاسبه شد.

در بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، به "عدم وجود پروانه سبز گمرکی" اشاره و عنوان شده بود: با بررسی برخی از پرونده‌های ارزی سال ۹۰ و اطلاعات دریافتی از بانک کارآفرین، مشخص شد که برخی از پرونده‌های اعتبارات اسنادی فاقد پروانه سبز گمرکی است.

باتوجه به روند بازرسی در چند نوبت و نظر به پیگیری‌های به عمل آمده توسط بانک یادشده در خصوص اخذ پروانه سبز گمرکی از مشتریان آخرین اطلاعات تا تاریخ تهیه گزارش حاضر (۹۱.۷.۲ ) در خصوص پرونده‌های فاقد پروانه سبز گمرکی معادل ۴ میلیون و ۹۳۴ هزار و ۲۸۳ دلار که با احتساب حاشیه سود ۲ هزار و ۳۸۸ ریال برای هر دلار بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۷۸۳ میلیون و ۶۷ هزار و ۸۰۴ ریال محاسبه شد.

کارشناسان بانک مرکزی در این گزارش درباره "انحراف نرخ مربوط به شرکت صرافی کارآفرین" هم اعلام کردند: ۱. فروش ارز به صورت حواله داخلی به مبلغ ۲۲۵،۱۰۲ میلیون ریال و با مبلغ ۱،۹۰۵ میلیون ریال حاشیه سود. ۲. فروش ارز با نرخ آزاد در تاریخ ۹۰.۱۲.۲۷ به مبلغ ۱۱۳.۸ میلیون ریال و با مبلغ ۳۸.۷ میلیون ریال حاشیه سود.  ۳. فروش ارز یورو و دلار با نرخی بالاتر از نرخ فرعی بازار فرعی از محل تبدیل درهم تخصیصی بانک مرکزی به مبلغ ۷۶.۸۵۵ میلیون ریال و با حاشیه سودی معادل بر ۲،۸۲۹ میلیون ریال.

۷. بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در سال ۱۳۸۰، به‌عنوان نخستین بانک خصوصی ایران، پایه‌گذاری شد. بانک اقتصاد نوین اولین بار در تاریخ ۲۹ تا ۳۱ تیرماه سال ۱۳۸۰، بر اساس مجوزهای مأخوذه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به پذیره‌نویسی سهام کرد

بانک اقتصاد نوین در سال مالی ۱۳۹۱ با درآمدی بالغ‌بر ۳۵ هزار میلیارد ریال، به‌عنوان دهمین بانک بزرگ ایران بر پایهٔ میزان درآمد، شناخته شد. این بانک همچنین در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی، رتبهٔ ۳۷ را به خود اختصاص داد. بانک اقتصاد نوین، نخستین ارائه‌دهندهٔ خدمات بانکداری اختصاصی در ایران بود.

۸. بانک ایران و ونزوئلا

بانک مشترک ایران و ونزوئلا یکی از مؤسسات مالی توسعه‌ای بین‌المللی و همچنین جزو بانک‌های غیردولتی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید که باهدف پیشبرد توسعه اقتصادی دو کشور ایران و ونزوئلا تشکیل‌شده است.

این بانک بر اساس موافقت‌نامه مورخ ۲۱ اسفند ۱۳۸۳ منعقده بین نمایندگان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا و لایحه همکاری بین دولتین ایران و ونزوئلا (مصوب ۱۳۸۴/۱/۳۰ مجلس محترم شورای اسلامی) و قانون الحاق یک تبصره به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (مصوب ۱۳۸۹/۳/۴ مجلس محترم شورای اسلامی) و مجوز مورخ ۱۳۸۷/۳/۱۷ بانک مرکزی ج.آ.آ تأسیس گردیده و در تاریخ ۱۳۸۸/۱۱/۰۵ نزد اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری در تهران، به ثبت رسیده است.

۹. بانک تجارت

بانک تجارت به‌عنوان یکی قدیمی‌تریم بانک‌های فعال در شبکه بانکی کشور است، به‌موجب مصوبه مورخ ۲۵ مهر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام ۱۱ بانک ایران و انگلیس، بین‌المللی ایران و ژاپن، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ تأسیس و در قالب شرکت سهامی خاص با مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و سپس در سال ۱۳۶۰ بانک ایران و روس نیز به آن ملحق شد.

پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام بانک تجارت به‌عنوان یکی از بانک‌های دولتی مشمول واگذاری، آماده عرضه در بورس شد. تغییر شخصیت حقوقی بانک به سهامی عام و جایگزینی اساسنامه جدید در تاریخ سوم اسفند ۱۳۸۷ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ثبت و آگهی شد و سهام بانک در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۳۸۸ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

تخلفات عجیب در بانک تجارت / معوقات را تسهیلات جاری جا می‌زنند

سال گذشته بود که در گزارش حسابرسان صورت مالی بانک تجارت آمد: این بانک در تخلفی عجیب، نه‌تنها مطالبات غیرجاری (حتی طبقه مشکوک‌الوصول) را به درستی طبقه‌بندی نمی‌کند، بلکه برخی از مطالبات بانک بدون ارزیابی مجدد، بدون دریافت درصدی از اصل و سود متعلقه، از سنوات گذشته تاکنون به دفعات امهال شده و به‌عنوان تسهیلات جاری طبقه‌بندی شده است.

۱۰. بانک رفاه کارگران

بانک رفاه کارگران به‌عنوان بازوی ارائه خدمات مالی و بانکداری سازمان تأمین اجتماعی ایران فعالیت می‌کند. این بانک در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد و نخستین شعبه‌های آن در فروردین سال ۱۳۴۰ در دو شهر تهران و اصفهان راه‌اندازی شد.

۱۱. بانک سرمایه

بانک سرمایه در تاریخ ۴ دی‌ماه ۱۳۸۴ تحت عنوان شرکت بانک سرمایه (سهامی عام) ثبت و به‌عنوان ششمین بانک خصوصی ایران با مجوز ۱۸ دی ۱۳۸۴ از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عملاً فعالیت خود را در عرصه بانکداری کشور آغاز کرده است.

تخلف در بانک سرمایه

اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان به ویژه مشکلات مالی کلان در بانک سرمایه طی چند سال گذشته به عنوان یکی از پرونده های جنجالی مالی در کشور شناخته می شود تا جایی که هیأت تحقیق و تفحصی از سوی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد تا به تخلفات این بانک رسیدگی کند.

در همین راستا رئیس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان با توجه به تاکیدات گسترده بر روی رسیدگی به این پرونده، فردی را به عنوان مشاور اجرایی صندوق ذخیره فرهنگیان در حوزه مجموعه بانک سرمایه انتخاب کرد تا گزارش های تخلف این بانک را تهیه کند.

بعد از تلاش‌های گسترده از سوی دولت برای کتمان اختلاس ۸ هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان در نهایت گزارش منتشر شده از سوی ناظر صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه نشان داد که تخلفات وسیعی در این بانک در ۴ سال گذشته صورت گرفته است و با وجود تغییر وزیر این تخلفات همچنان ادامه داشته است.

۱۲. بانک صادرات

بانک صادرات ایران به‌عنوان یک بانک خصوصی و به‌صورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ۱۵ شهریورماه سال ۱۳۳۱ در اداره ثبت شرکت‌ها تأسیس شد و در ۲۲ آبان سال ۱۳۳۱ با ۱۳ نفر کارمند شروع به کار کرد. اولین شعبه این بانک در بازار تهران ۲۲ آبان ۱۳۳۱ آغاز به کار کرد.

اولین شعبه خارج از کشور صادرات در سال ۱۳۴۰ در هامبورگ آلمان تأسیس و پس‌ازآن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری افتتاح شدند. هم‌اکنون بانک صادرات ایران مالکیت بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ۲۰ واحد است.

بانک صادرات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، «ملی» اعلام شد و پس از ۳۰ سال در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، در ۱۹ خردادماه سال ۱۳۸۸ به جرگه بانک‌های خصوصی پیوست.

۱۳. بانک پارسیان

بانک پارسیان به‌صورت شرکت سهامی عام و با مالکیت اشخاص غیردولتی و در مرداد ۱۳۸۰، نسبت به انجام پذیره‌نویسی سهام و تشکیل مجمع مؤسس اقدام کرد و پس از انجام تشریفات و ثبت رسمی بانک به در تاریخ ۱۳۸۰/۰۶/۱۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران در مورخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۸۰ مجوز آغاز فعالیت را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت داشت. و ارائه خدمات بانک پارسیان از اسفندماه ۱۳۸۰ آغاز شد.

تخلفات بانک پارسیان از آیین نامه اعطای تسهیلات و تعهدات کلان

اوایل سال جاری بود که گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در سال نشان داد برخی از بانک‌ها طبق آیین‌نامه اعطای تسهیلات و تعهدات کلان، قادر به پرداخت هیچ تسهیلاتی نبودند، اما توجه به این موضوع نکردند. بانک پارسیان یکی از بانک‌هایی بود که نامش در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ نامش برده شده بود.

۱۴. بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون یکی از بانک‌های تخصصی دولتی فعال در ایران است. ادارات مرکزی و سرپرستی این بانک در تهران قرار دارند و شعب آن در تهران و سایر شهرهای ایران پراکنده‌اند. این بانک ابتدا به‌عنوان صندوق تعاون کشور فعالیت داشت که در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان بانک فعالیت خود را از سر گرفت.

۱۵. بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان هجدهمین بانک خصوصی کشور تأسیس شد. این بانک در حال حاضر دارای دوازده شعبه در ایران است که هشت شعبه در تهران و چهار شعبه در اصفهان و تبریز، شیراز و مشهد است.

نماد معاملاتی بانک خاورمیانه در روز ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ در بازار بورس تهران گشایش یافت. جهت‌گیری کلی بانک خاورمیانه در راستای ارائه خدمات و تسهیلات به شرکت‌های کلان و خاص بوده و کمتر قصد پرداخت تسهیلات خُرد را دارد.

بانک خاورمیانه ماهیت اصلی فعالیت خود را به‌عنوان یک بانک «عمده‌فروش» با تمرکز بر مشتریان و تسهیلات تخصصی قلمداد می‌کند. بر این اساس بانک به‌جای تمرکز بر توسعه فیزیکی و جغرافیایی شعب، بر استفاده از ابزارهای تخصصی و ارتباط سازمان‌یافته با مشتریان تأکید دارد.

۱۶. بانک سامان

بانک سامان از شهریورماه سال ۱۳۷۸، به‌عنوان نخستین مؤسسه مالی و اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی ایران با نام «سامان اقتصاد» فعالیت خود را آغاز کرد.

کمتر از سه سال بعد، در شهریورماه سال ۱۳۸۱، توانست مجوز لازم برای انجام و ارائه خدمات بانکی را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد و به‌عنوان سومین بانک خصوصی کشور، فعالیت خود را وارد روند جدیدی کرد.

بذل و بخشش بانک سامان از جیب بیت المال

طبق صورت های مالی بانک سامان که مربوط به سال مالی ۱۳۹۶ بود، مشخص شد طی سال گذشته حسین واعظ قمصری که در سایت بانک سامان به عنوان "معاون مالی و برنامه ‌ریزی" معرفی شده، مصوبه دریافت تسهیلاتی به میزان فقط ۲ میلیون ریال یعنی ۲۰۰ هزار تومان از بانک دریافت کرده که از نوع جعاله است.

طبق سایر مندرجات این گزارش مالی، وام مذکور در مدت ۲۰ ماه باید تسویه می‌شد و نرخ سود آن نیز ۷.۵ درصد بود. همچنین تاریخ تصویب پرداخت آن نیز ۱۵ مهرماه سال گذشته درج شده و فاقد دوره تنفس است.

البته یک فقره تسهیلات دیگر نیز در همان تاریخ برای وی به تصویب رسیده که شامل ۹۰ میلیون تومان تسهیلات فروش اقساطی با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۰ ماهه بود. این مسئول بانک سامان در سال ۱۳۹۳ نیز یک فقره تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی فروش اقساطی با سود ۱۲ درصد و اقساط ۱۲۰ ماهه دریافت کرد که اقساط آن طبق روال قانونی مصوب، در حال پرداخت شدن بود.

البته در این صورت های مالی، موارد جالب دیگری نیز در خصوص پرداخت تسهیلات وجود دارد که در روزهای آینده به آن پرداخته خواهد شد.

۱۷. بانک سینا

بانک سینا در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ مجوز تأسیس را دریافت کرد. این بانک قبل از این به‌عنوان موسسه مالی و اعتباری سینا فعالیت می‌کرد که این موسسه نیز پیش از ان با نام موسسه مالی اعتباری بنیاد از سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را آغاز کرده بود.

تخلفات بانک سینا

 براساس صورت مالی حسابرسی نشده بانک سینا در سال ۱۳۹۷ مانده بدهی ناشی از سوءاستفاده مالی و برداشت غیرمجاز کارکنان برخی شعب این بانک از حساب مشتریان و حساب‌های بانک، بیش از ۶ میلیارد تومان بوده است.

۱۸. بانک گردشگری

بانک گردشگری در تاریخ ۱۳۸۹/۱۰/۳۰ مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ و در تاریخ ۱۳۸۹/۰۹/۰۲ اقدام به پذیره‌نویسی سهام کرده است.

تخلف ۹ برابری بانک گردشگری در اعطای تسهیلات کلان

در بحث تسهیلات و تعهدات کلان، بانک گردشگری تا انتهای سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۵۱۵۰۰ میلیارد تومان مانده تسهیلات و تعهدات کلان داشت که این رقم، بیش از ۹۰۰ درصد یا ۱۰ برابر حداکثر سقف مجاز قانونی قرار داشت و تخلف گسترده‌ای محسوب می‌شد. اما علاوه بر حد جمعی مجاز اعطای تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط، حدود و مقررات فردی نیز برای شبکه بانکی وضع شده که بانک گردشگری از حدود فردی نیز عدول کرده بود.

۱۹. بانک ملت

بانک ملت به‌موجب مصوبهٔ مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمهٔ ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل در ادارهٔ ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغاز شد.

به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ ۱۷ فروردین ۸۷) و تصویب‌نامه هیئت وزیران (مورخ ۲ مرداد ۸۶) شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل شد.

تخلفات بانک ملت

سازمان بورس با بررسی ترازنامه شرکت تامین سرمایه بانک ملت (سهامی خاص) در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ و صورت‌های سود و زیان و جریان وجوه نقد شرکت برای دوره مالی شش ماهه منتهی به تاریخ مزبور، همراه با یادداشت‌های توضیحی ۱ تا ۳۰ پیوست شش مورد از تخلفات این بانک را افشا کرد.

به گزارش ایسکانیوز، انتشار تسهیلات اشخاص مرتبط بانک‌ها که همان شرکت‌های زیرمجموعه و یا ذینفع بانک‌ها هستند، در سال ۱۴۰۱ نشان داد که یک سری بانک‌ها که اکثرا هم بانک‌های خصوصی بودند، تخلفاتی عجیب از سقف مجاز که ۴۰ درصد سرمایه پایه برای حد جمعی تسهیلات اشخاص مرتبط دارند. به‌طوری که بانک آینده در ابتدای لیست ۸۶ برابر حد مجازی که می‌توانسته به اشخاص مرتبطش تسهیلات پرداخت کرده است. بانک گردشگری ۴۴ برابر حد مجاز، بانک پاسارگاد ۳۴ برابر، تجارت ۱۰ برابر، سرمایه ۵ برابر، سینا و پارسیان و سامان و اقتصاد نوین ۴ برابر حد مجاز پرداخت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1194753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      1 4
      بانک آینده ایران مال را ساخت حداقل مردم از آن استفاده می کنند بانکهایی که تسهیلات ریالی و ارزی مبلغ بالا بدون حساب و بدون بازگشت به امثال رستمی صفا دادن چی !؟
    • ناشناس IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      4 1
      اقتصاد ایران را بانکهای خصوصی به خاک سیاه نشاندن باچاپ پول و افزایش تورم به ملت
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      3 0
      باید کلیه بانک‌های خصوصی را که پول خلق وباعث تورم وگرانی برای میلیون‌ها نفر از مردم ایران می شوند وخودشان از وام های بانکشان استفاده می کنند هر چه سریع تر تعطیل وتنها یک بانک باشد تا دیگر خلق پول وگرانی وتورم را شاهد نباشیم وضع مردم بهبود یابد انشالله
    • علی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      2 1
      ای خدا آخه دلیل وجود این همه بانک چیه به غیر از اینکه میخوان سرمایه و مال و اعصاب مردم رو بهم بریزند یعنی هر جا نگاه می‌کنی تا پرسنل بانک آینده از یه عده آدم کلاهبردار تشکیل شده
    • ابراهیم ایران پور مبارکه IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
      1 0
      مدت زمانی است در شهرستان مبارکه اصفهان در شصت کیلومتری استان اصفهان بانک ملت شعبه مرکزی در این شهرستان با عنوان این که سپرده گذاری در این بانک صورت می گیرد تحت عنوان سپرده گذاری سه ساله ومیزان سود بیست ودو ونیم در صد به سپرده گذاران پرداخت می گردد که با اخذ مجوز از استان اصفان ومسئولین مربوطه سپرده گذاران توانسته پس از یک ماه سپرده گذاری خود را بدون شکست نرخ برداشت نمایند که در این میان متاسفانه بر خلاف سخن وحرف گفته شده وفریب سپرده گذاران پس از در خواست پول سپرده گذاران متاسفانه مقادیر زیادی از پول سپرده گرران را کسر نموده وبا عنوان نمودن وفریب سپرده گذاران که وجوه کسر شده پس از یک هفته یا ده روز به حساب آنان برگشت وعودت داده می شود از برگشت وعودت پولهای کسر شده امتناع می نمایند .خواهشمند است رسیدگی فرمائید ‌با تشکر وسپاس