مه مغزی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعه اخیر خود، دو نشانگر زیستی خون را شناسایی کرده اند که می ‌توانند نقایص شناختی را در بیماران مبتلا به کرونا پیش بینی کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برخی از نقایص شناختی پس از ابتلا به کرونا، از جمله مه مغزی، می توانند ناتوان کننده باشد و بر زندگی روزمره تأثیر منفی بگذارند. مه مغزی با سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز و وضوح ذهنی مشخص می شود و ناشی از التهاب شدید و تغییرات هورمونی است که خلق و خو، انرژی و تمرکز را کنترل می کنند.

بیشتر بخوانید:

چند راه برای تقویت حافظه و مغز

تیم تحقیقاتی پس از بررسی نمونه های خونی و داده های پزشکی ۱۸۰۰ بیمار مبتلا به کرونا و با استفاده از یک رویکرد آماری، دو نشانگر زیستی را در خون شناسایی کرد که با نقایص شناختی پس از ابتلا به کرونا شدید مرتبط بودند.

اولین نشانگر، پروتئینی به نام فیبرینوژن است که در فرایند انعقاد خون نقش دارد و در شرایطی مثل ابتلا به بیماری ‌های التهابی و یا آسیب به بافت ها، افزایش می ‌یابد. نتایج تحقیقاتی نشان داده اند که پروتئین دی-دایمر نیز با نقایص ذهنی شناختی، از جمله مه مغزی و همچنین خستگی و تنگی نفس مرتبط است.

دانشمندان اظهار داشتند: یافته‌ های ما می توانند به توسعه مدل ‌ها و آزمایش های جدیدی با هدف تشخیص نقایص شناختی ناشی از کرونا طولانی کمک کنند و از این طریق، در تسریع درمان و مدیریت این بیماری موثر باشند.

 یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Medicine منتشر شده اند.

منبع: سینا پرس

انتهای پیام/

کد خبر: 1196680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =