ممنوعیت تشکیل کلاس‌های مختلط در دانشگاه کویت/ درخواست انجمن اعضای هیئت علمی از دولت: در امور دانشگاه دخالت نکنید 

دولت کویت تشکیل کلاس‌های مختلط را در این کشور ممنوع کرد. این تصمیم باعث اعتراض دانشگاهیان شده است. به طوری که انجمن اعضای هیئت علمی از دولت درخواست کرد در امور دانشگاه دخالت نکند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان کویت در اعتراض به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های این کشور تجمع کردند. دولت کویت ماه گذشته تشکیل کلاس‌های مختلط در دانشگاه‌های این کشور را ممنوع اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

گسترش دانشگاه‌های تک جنسیتی در اولویت شورای عالی انقلاب فرهنگی

این تصمیم از سوی محمد حیف المطر رئیس کمیته ارتقای ارزش‌های پارلمانی اعلام شد. حیف از اعضای جنبش سلفی بوده و معتقد است که جلوگیری از اختلاط زن و مرد بر اساس قانون ضروری است. به گفته وی، همانطور که آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌های خود را به صورت تفکیک جنسیتی برگزار کنند، دانشگاه‌ها هم خواهند توانست کلاس جداگانه برای دانشجویان دختر و پسر درنظر بگیرند.

این ممنوعیت با مخالفت تعدادی از نمایندگان مجلس مواجه شد. این نمایندگان اعلام کردند که پیش‌نویس قانونی را ارائه خواهند داد که بر اساس آن خواستار لغو قانون سال ۱۹۹۶ و جداسازی جنسیتی در دانشگاه کویت می‌شوند.

این نمایندگان معتقدند که قانون تفکیک جنسیتی سال ۱۹۹۶، با قانونی که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد تا حد زیادی تعدیل شده است. چرا که بر اساس قانون جدید، تخصیص صندلی‌های جداگانه در یک کلاس برابر با اجرای قانون تفکیک جنسیتی است. به همین دلیل، نیازی به تشکیل کلاس‌های جداگانه نیست.

برخی دیگر از نمایندگان مدیریت دانشگاه کویت به دلیل تسلیم شدن در برابر فشارهای سیاسی انتقاد کردند. در مقابل، پرفسور فایز الظفیری سرپرست دانشگاه کویت اخیرا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این دانشگاه به قانون تفکیک جنسیت در کلاس‌های درس پایبند است. همچنین دانشگاه متعهد می‌شود که مقاطع تحصیلی را بازنگری کرده و رشته‌های مختلط که نیاز واقعی به آن‌ها وجود ندارد را حذف کند.

الظفیری گفت که بیش از ۹۵ درصد از دانشجویان توانسته‌اند با موفقیت در ترم جدید ثبت‌نام کنند. چرا که برای مثال ۲ هزار و ۷۷۰ صندلی جدید به دانشکده حقوق اضافه شده است تا امکان ثبت‌نام آسان برای دانشجویان فراهم شود.

درخواست انجمن اعضای هیئت علمی از دولت: در امور دانشگاه دخالت نکنید 

اجرای این تصمیم در دانشگاه کویت با مخالفت‌های بسیاری همراه بود. انجمن اعضای هیئت علمی کویت در اعتراض به این تصمیم، از دولت خواستند که در امور دانشگاه دخالت نکند و اجازه بدهد که دانشگاه مستقل باشد.

برخی گروه‌های دانشجویان هم از سوی دیگر به این تصمیم اعتراض کردند. این دانشجویان با شرکت در تجمعات، شعار «ما اجازه دخالت خارجی در دانشگاه کویت را نمی‌دهیم» و «آینده دانشجویان دانشگاه خط قرمز کویت است»، سر می‌دادند.

تفکیک جنیستی در دانشگاه‌های کویت موافقانی هم دارد. برای مثال گروهی از دانشجویان معتقدند که کلاس‌های مختلط با قوانین اسلامی و اخلاق جامعه کویت مغایرت دارد. این واکنش‌ها در توئیتر با هشتگ‌های #تحصن_اعتراضی، #پیشگیری_از_اختلاط_جنسیتی و #تحصیلات_مشترک نشان داده شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1199511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =