افزایش ۳ برابری هزینه آزادسازی مدرک دانشجویان علوم پزشکی / تصمیمات یکباره مسئولان باعث بی‌اعتمادی می‌شود

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به افزایش ۳ برابری آزاد سازی مدرک گفت: مسئولان باید بین دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور و بازگشت به وطن دارند، تفاوت قائل شوند.

علیرضا حکیمی‌فر دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش هزینه آزادسازی مدرک دانشجویان علوم پزشکی کشور اظهار کرد: مسئولان باید بین دانشجویانی که قصد مهاجرت دارند و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور و بازگشت به وطن دارند، تفاوت قائل شوند. یعنی تر و خشک نباید با هم بسوزد. 

بیشتر بخوانید:

پاسخ سازمان امور دانشجویان به نامه اعتراضی درباره هزینه آزادسازی مدرک/ بخشنامه سازمان قانونی است

وی در تکمیل سخنان خود افزود: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان علوم پزشکی حس وطن پرستی را دارند. آنان با هدف ادامه تحصیل مثلا  گذراندن دوره فوق تخصص به خارج از کشور سفر می‌کنند. این دانشجویان قصد دارند تا بعد از اتمام تحصیل به کشور بازگردند و به هموطنان خدمت کنند. برخی دیگر هم قصد دارند تا مهاجرت کامل کرده و دیگر بازنگردند. این دو گروه باید از هم تفکیک شوند. 

حکیمی‌فر تصمیمات یکباره و بدون مقدمه باعث بی‌اعتمادی جوانان به مسئولان می‌شود، گفت: مبالغی که برای آزادسازی مدرک در نظر گرفته شده باعث می‌شود تا افرادی که تعصب به وطن دارند و می خواستند برای ادامه تحصیل به خارج رفته و بازگردند هم نیز دلسرد شوند. 

افزایش ۳ برابری هزینه آزادسازی مدرک

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه مهاجرت مورد نقد دولت است، گفت: اگر فردی که از کلاس اول ابتدایی تا دوازدهم خدمات آموزشی را به صورت رایگان دریافت کرده و در ادامه در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ادامه تحصیل دهد؛ سپس بعد از اتمام تحصیل مهاجرت کند؛ بی‌انصافی و کم لطفی است. در نهایت نمی‌توان دو قشر دانشجو را یکسان در نظر گرفت. 

وی با اشاره به اینکه هزینه آزاد سازی مدرک در سال ۹۶ حدود یک میلیون تومان برای یک سال بود، گفت: این رقم تا سال‌ها ثابت بود ولی یکباره این مبلغ به ۳۰ میلیون در سال افزایش پیدا کرد. الان نیز باز افزایش ناگهانی داشته است. 

حکیمی‌فر با تصریح بر اینکه افزایش هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی باید پلکانی باشد، گفت: در حال حاضر این افزایش اینگونه بوده که دانشجویان صبح بیدار شدند و با افزایش  ۳ برابری آزاد سازی مدرک مواجه شدند. 

این فعال دانشجویی با بیان اینکه خبر افزایش شهریه یا هزینه آزادسازی مدرک شوک بزرگی به دانشجویان علوم پزشکی و خانواده‌های آنان وارد کرده است، گفت: آزاد سازی مدرک برای رشته پزشکی حدود سالی ۱۰۰ میلیون پیشنهاد داده شده است. 

مرفه‌سازی رشته‌های پزشکی

وی با بیان اینکه عده‌ای یا جریانی به دنبال سوق برخی رشته‌ها به سمت قشر خاص و مرفه سازی هستند، گفت: بنده با این موضوع کاملا مخالف هستم. وقتی موضوع افزایش شهریه یا خرید مدرک یا آزاد سازی مدرک مطرح می‌شود، دانشجویی که در خانواده متوسط از لحاظ مالی زندگی می‌کند، با یک محاسبه ساده متوجه می‌شود که توان تحصیل در رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی را ندارد. تمام این موضوعات باعث شده تا جوانان نسبت به آینده کاری و تحصیلی خود دلسرد و بی‌اعتماد شده‌اند.

حکیمی‌فر گفت: وقتی فردی در کنکور سراسری شرکت کرده و در دانشگاه روزانه پذیرفته می‌شود، به این معناست که دولت تا زمانیکه فارغ التحصیل می‌شود، هزینه‌های آموزش و تحصیل و ایاب و ذهاب آنان را برعهده دارد. در نهایت در مقابل هزینه‌هایی که دولت برای دانشجویان در هفت سال پرداخت می‌کند، از دانشجویان تعهد خدمت می‌گیرند.  دانشجویان رشته پزشکی در منطقه یک حدود یک برابر مدت تحصیل، منطقه دو و سه حدود دو برابر مدت تحصیل باید خدمت کنند. 

دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی البرز  ادامه داد: دانشجوی منطقه یک که دوران تحصیل آن هفت سال است،  ۱۴ سال تعهد به خدمت دارد. در این سال‌ها مدرک آنان آزاد نمی‌شود تا به کشور خدمت کند.

وی خاطرنشان کرد: البته بر اساس  مقررات، دانشجویان می‌توانند این مدت را خریداری کرده و مدرک خود را آزاد کنند. البته هزینه سنگین و وضعیت اقتصادی جامعه به گونه‌ای جوری نیست که اکثر خانواده‌ها بتوانند این مبالغ را تامین کنند. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1203526

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =