نشست اضطراری کشورهای اسلامی برای غزه اقدام عملی به دنبال نداشت / موضع ننگین مصر و اردن در قبال جنایات اسرائیل

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به همکاری‌های پنهانی و علنی برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: انتظار می‌رفت که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در نشست ریاض اقدامات مستقیم علیه رژیم غاصب کودک کش اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، روز شنبه هفته جاری نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد. در نشست مذکور که با هدف پرداختن به تحولات غزه و یافتن راهکاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین برگزار شد، رئیس جمهور ایران نیز حضور داشت و سخنرانی کرد. سران کشورهای اسلامی در بیانیه پایانی این نشست بر لزوم شکست محاصره علیه غزه و ورود کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به صورت فوری تاکید کرده و خواستار توقف کشتار فلسطینی‌ها شده‌اند. به اعتقاد برخی کارشناسان نشست مذکور تاثیر عملی چندانی در جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی نخواهد داشت. به منظور بررسی آثار و نقش کشورهای اسلامی بر روند جنگ غزه، گفتگویی با دکتر جلال چراغی –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

مقاومت عراق آماده اعزام نیرو برای جنگ غزه است / پایگاه‌ها و تجهیزات آمریکا در تیررس مجاهدین

متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

- ارزیابی شما در خصوص نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ریاض چیست و آیا این نشست تاثیری بر روند میدانی جنگ غزه خواهد داشت؟

اجلاس روز شنبه سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض پایتخت عربستان سعودی، با حضور سران و مقامات ارشد ۵۷ کشور عربی و اسلامی، در حالی برگزار شد که شهرهای نوار غزه و اردوگاه‌های آن به ویژه بیمارستان‌ها، مساجد و معابد با شدت و حدت تمام هدف حملات سبعانه و وحشیانه قرار می‌گرفت. این اجلاس در چنین شرایطی برگزار شد که ملت‌های اسلامی و عربی به ویژه فلسطینی‌ها در کرانه باختری و مشخصا در نوار غزه، انتظار داشتند که خروجی و برون رفت این اجلاس، اقدامات و تدابیر عملی و نه شعاری در قالب بیانیه باشد که در آن تصمیم گیری را به نهادهای بین المللی حواله دهند بلکه انتظار این بود که سران کشورهای عربی و اسلامی در این اجلاس همان طور که رئیس جمهور ایران در آن گفتند، به صورت مستقیم و نه غیر مستقیم، اقدامات عملی اتخاذ کنند، اما متاسفانه با وجود مواضع جدی برخی کشورها مانند عربستان سعودی و قطر، به نظر می‌رسد که اقدام عملی و مستقیم در این اجلاس اتخاذ نشد و بار دیگر قرار شد -بله قرار شد- موضوع فلسطین و نسل کشی در نوار غزه به دست رژیم کودک کش، از طریق کانال های دیپلماتیک بین المللی مانند دیوان کیفری بین المللی پیگیری شود که آیا به نتیجه خواهد رسید یا خیر، مشخص نیست.

- به نظر شما مهمترین اقداماتی که کشورهای اسلامی چه اقداماتی باید در جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه انجام دهند؟

همانطور که عرض کردم، از کشورهای عربی و اسلامی انتظار می‌رفت که حتی پیش از برگزاری اجلاس ریاض، اقدامات مستقیم علیه رژیم غاصب کودک کش اتخاذ کنند و تصمیم هایی بگیرند و بلافاصه آن را عمل کنند نه اینکه تصمیم بگیرند و اجرایی شدن تصمیم‌های خود را به نهادهای بین المللی که اساسا تحت نفوذ لابی صهیونیست اداره می‌شود، حواله کنند. انتظار می رفت در همین اجلاس، کشورهایی اسلامی به هر نوع همکاری‌های پنهانی و علنی با رژیم صهیونیستی پایان دهند. رئیس جمهور ترکیه در حالی درباره رژیم صهیونیستی اظهار نظر می‌کند و علیه آن موضع گیری می‌کند، که بندر جیهان با تمام توان در حال فعالیت و همکاری با رژیم کودک کش برای رساندن سوخت و کالا به این رژیم است.

انتظار این بود که کشورهایی که درصدد سازش با این رژیم هستند، قاطعانه و به صراحت اعلام کنند که نه اکنون و بلکه در آینده نیز به هیچ عنوان درصدد سازش و همکاری با این رژیم نخواهند بود. انتظار این بود که شش کشور عربی و اسلامی (مصر، اردن، امارات عربی متحده، بحرین، مغرب، سودان) که معاهده صلح با رژیم صهیونیستی بسته‌اند و روابط خود را با آن عادی سازی کرده‌اند، دستکم در این اجلاس اعلام کنند که روابط ننگین خود را که به بهای خون کودکان و بی گناهان فلسطینی انجام می‌شود، به حال تعلیق در خواهند آورند. موضع مصر و اردن در این باره موضع بسیار ننگین و حقارت آمیز است.

مصر حدود پنج کیلومتر با نوار غزه مرز مشترک دارد، جرئت و جسارت گشایش مرزهای خود و گذرگاه رفح را ندارد تا کمک‌های انسانی و نه کمک‌های نظامی به نوار غزه ارسال شود. اردن که متولی امور مجموعه مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی در قدس است، تاکنون هیچ گونه موضع شرافتمندانه‌ای در جهت اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی اتخاذ نکرده است و صرفا تماشاچی تجاوز و تطاولی است که علیه فلسطینی صورت می‌گیرد. در این باره، گزارش‌ها و خبرهایی منتشر شد که امارات متحده عربی چند محموله کمک به رژیم اسرائیل ارسال کرده است. بنابراین، موضع بسیاری از کشورهای عربی مانند گذشته در اجلاس ریاض غایت خفت و نهایت ذلت را به نمایش گذاشت.

- آیا اقدامات دولت‌های عربی از نظر افکار عمومی ملت‌های عرب کافی بوده است؟

مسلم است که مواضع کشورهای عربی از نظر افکار عمومی عربی و اسلامی در این باره پذیرفتنی نیست. نمی‌توان گفت اقدامات زیرا اساسا اقداماتی در این باره دیده نمی‌شود و بلکه صرفا موضع گیری بوده که همه آنها نیز مبتنی بر بی‌عملی و انفعال بوده است. ملت‌های عربی و اسلامی مواضع دوگانه بسیاری از دولت‌های عربی و اسلامی را در این باره نظاره گرند، این ملت‌ها این روزها شاهد هستند که صدای تشت رسوایی و نفاق رژیم های عربی به گوش جهانیان رسیده است که در ظاهر و شعار نمایش غیرت می‌دهند و در عمل بنادر و فرودگاه‌های خود را به روی صهیونیست‌ها و کالاهای ارسالی به آن باز گذاشته‌اند.

در عمل می‌بینند که در حالی که غزه در آتش است، ریاض در رقص و پایکوبی و برگزاری مراسم‌های هرزگی و ناپاکی و نانجیبی به سر می‌برد؛ به چشم خود می‌بینند که این رژیم‌ها چگونه موشک‌های حامیان فلسطینی‌ها را در آسمان ملت‌های عربی رهگیری و سرنگون می‌کنند و مانع از رسیدن آنها به تاسیسات رژیم کودک کش می‌شوند. بنابراین، پرده نفات و ذلت و خواری رژیم‌ها و حاکم عرب برای ملت‌های مسلمان و عرب به زمین افتاده است و حقیقت عریان آنها را می‌بینند که بر هیچ طریقت انسانی و جهانی نیست.

- با توجه به پیشروی رژیم صهیونیستی و انفعال کشورهای اسلامی چه آینده‌ای برای جنگ غزه متصور هستید؟

نزدیک به چهل روز است که از عملیات طوفان الاقصی سپری شده و رژیم صهیونیستی با نزدیک به ۲۰۰ هزار نیرو و صدها تانک و خودروی زرهی فقط در برخی مناطق خالی از سکنه و اراضی کشاورزی نوار غزه، وارد آنجا شده است. رمز و کلید واژه موفقیت مردان مقاومت در این است که نبرد و پیکار غزه را رسیدن به رستگاری دنیوی و اخروی می‌دانند اما نیروهای دشمن غزه را گورستان ابدی برای خود می‌دانند. تاکنون رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف ترسیم شده و اعلامی خود در غزه نرسیده است و کشتار و هولوکاستی هم که در آنها با صحنه گردانی آمریکا به راه انداخته، برای سرپوش گذاشتن به شکست فضاحت بار اطلاعاتی، امنیتی و نظامی است که متحمل آن شده است. بنابراین، رژیم صهیونیستی در غزه درباره نابود کردن حماس یا مقاومت یا کنترل نهایی این باریک راه به جایی نخواهد بود و در نهایت تسلیم خواست مقاومت خواهد شد که پیکاری تاریخی را به تمام جهانیان به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =