دانشگاه‌های ایران برای معلولان مناسب‌سازی نشده است / زبان‌های اشاره بین‌المللی برای جذب دانشجویان خارجی راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان گفت: متأسفانه دانشگاه های ایران برای پذیرش افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی نشده‌اند و این مسئله ناشی از غفلت است.

علی مقداری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مناسب‌سازی این دانشگاه اظهار کرد: از ویژگی‌های واحد فرشتگان در حوزه مناسب‌سازی این است که هر فردی با هر عنوانی اعم از هیأت علمی، دانشجو و کارمند که وارد این دانشگاه می‌شود، الزامی است تا دوره‌های کوتاه مدت فرهنگ و زبان اشاره ناشنوایان را طی کند. دانشجویانی که واحد فرشتگان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند باید دو واحد درسی مازاد بر برنامه درسی‌شان در خصوص فرهنگ و زبان اشاره ناشنوایان بگذرانند.

بیشتر بخوانید:

واحد بین‌الملل فرشتگان آماده پذیرش دانشجویان نابینا و کم‌توان جسمی و حرکتی است/ راه‌اندازی رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی برای اولین‌بار در کشور

وی ادامه داد: ما از ابتدا تلاش کرده‌ایم تا به صورت نامحسوس به موضوع اشتغال دانشجویان توجه داشته باشیم. در واقع رشته‌هایی را انتخاب کرده ایم تا فارغ التحصیلان بتوانند بعد از اتمام تحصیل خود کارآفرین باشند.

اخذ مجوز رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر

مقداری با بیان اینکه واحد فرشتگان تنها واحد دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی است که مجوز رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر را اخذ کرده‌ است، خاطرنشان کرد: این قبیل رشته‌ها نیازی به استخدام و فرآیند پیچیده و دشواری ندارند و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند کسب و کار خویش را راه اندازی کنند.

وی با اشاره به همکاری خوب وزارت علوم با این واحد دانشگاهی در زمینه‌هایی چون مجوز راه‌اندازی رشته‌ها بیان کرد: مشکلات مالی و بودجه‌ای برای تجهیز واحد از جمله چالش‌های حال حاضر ماست که برای حل این مشکل به دنبال استفاده از ظرفیت خیرین آموزش عالی هستیم.

نیازمند مشارکت خیرین آموزش عالی هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان افزود: دانشجویانی که دارای معلولیت و تحت پوشش بهزیستی هستند، شهریه تحصیلشان در واحد فرشتگان، توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی تأمین خوابگاه را مشکل اصلی این واحد دانشگاهی دانست و گفت: با توجه به امکاناتی که در این واحد دانشگاهی و در تهران متمرکز شده است، دانشجویان شهرستانی امکان استفاده از این امکانات را ندارند بنابراین ما به خوابگاه نیاز داریم و متأسفانه تا کنون موفق نشده‌ایم که خوابگاهی را برای این افراد درنظر بگیریم و تنها کاری که موفق شدیم برای این دانشجویان انجام دهیم ؛کمک هزینه خوابگاه (خودگردان) تعدادی از این دانشجویان شهرستانی را از طریق خیرین آموزش عالی تأمین کردیم.

مقداری بیان کرد: در واحد فرشتگان فعلا روی یک کم‌توانی یعنی ناشنوایی یا کم شنوایی متمرکز هستیم. با تجربه ۳۵ ساله‌ای که در آموزش عالی ایران دارم متأسفانه دانشگاه های ایران برای پذیرش افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی نشده‌اند و این مسئله ناشی از غفلت است در صورتی که در دانشگاه های خوب دنیا یک اداره مربوط به افراد کم توان برای خدمات‌رسانی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه البته قانون های بسیار خوبی برای حمایت از معلولین در مجلس به تصویب رسیده است، اضافه کرد: متاسفانه این قوانین پیگیری نشده و یکی از ماموریت‌های ما در واحد فرشتگان این است که زبان گویای این دانشجویان باشیم.

بنیاد ملی نخبگان از معلولان نخبه حمایت کند

مقداری افزود: طی مذاکراتی با بنیاد ملی نخبگان به دنبال این هستیم که دانشجویان دارای معلولیت از جمله ناشنوا و کم شنوا با حمایت های این بنیاد با خودشان سنجیده شوند بدین معنی همانطور که ما در حوزه ورزش پارالمپیک داریم در حوزه علمی نیز این دانشجویان با یکدیگر رقابت کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان دارای معلولیت بی‌شک استعدادهای بالایی دارند که باید شناسایی شود و به طور مشخص بنیاد ملی نخبگان یک بنیاد ملی است و متعلق به همه استعدادهاست. بنابراین پیشنهاد دادیم حتی اگر آیین نامه ای در این زمینه وجود ندارد مراحل نگارش آن انجام شود.

زبان‌های اشاره بین‌المللی برای جذب دانشجویان خارجی راه‌اندازی می‌شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان بیان کرد: با توجه به وضعیت ویژه منطقه خاورمیانه و بروز جنگ‌ها و درگیری‌های بسیار، علاوه بر بلایای طبیعی بی شک تعداد افراد کم توان در این منطقه بسیار است و حال که این افتخار نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است تا چنین دانشگاهی را راه اندازی بکند. بسیار مایه خرسندی است که می‌توانیم به مردم منطقه و افرادی که دارای نیازهای ویژه بوده و البته مایل به تحصیل در ایران هستند هم خدمات رسانی داشته باشیم.

مقداری با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کمی از دانشجویان افغانستانی با نیازهای ویژه در این واحد دانشگاهی تحصیل می‌کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه زبان این دانشجویان به فارسی نزدیک است در حال حاضر مشکل چندانی در آموزش آنها نداریم اما زمانی که به سمت بین‌المللی شدن حرکت می‌کنیم بایستی زبان‌های اشاره بین‌المللی را هم راه‌اندازی کنیم و این مهم در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: واحد فرشتگان به عنوان یک دانشگاه خاص در کشور یک سرمایه ملی و ورای دانشگاه آزاد اسلامی است. هرچند که قرعه کار به نام این دانشگاه زده شده و دانشگاه آزاد رسالت خود را در زمینه خدمت رسانی به جامعه معلولان انجام داده اما دولت و رسانه ملی هم باید این واحد را ویژه و استثنا ببینند و معرفی کنند به امید اینکه هیچ فرد معلولی از تحصیل محروم نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =