ناتوانی دانشگاه‌ها در سیاست‌گذاری، بین پژوهش‌ها و نیازهای جامعه فاصله می‌اندازد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اکنون نوع مقالات علمی، پایان نامه‌ها و پژوهش‌ها با فضا و نیازهای ما فاصله قابل توجهی وجود دارند. این فاصله به ناتوانی دانشگاه‌ها برای سیاست گذاری کلی بر می‌گردد.

محمود حکمت‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌های حوزه تحقیق و پژوهش توسط دانشجویان و اساتید اظهار کرد: در حال حاضر اساتید و دانشجویان برای شناسایی، فهم دقیق، تبیین صحیح موضوعات ضعف‌های عمده‌ای دارند. تا زمانیکه این ضعف حل نشود، جامعه دانشگاهی احساس حضور اجتماعی و در نتیجه تاثیرگذاری در علم و پژوهش ندارد.

بیشتر بخوانید:

پژوهش در ایران نیازمند فرارشته‌ای شدن و کاربردی‌سازی‌ دانش است

وی درباره چالش‌های حوزه پژوهش دانشگاهی بیان کرد: اساتید باید احساس موثر بودن داشته باشند. اکنون این سوال مطرح است که چرا اساتید احساس خوبی ندارند. آیا این موضوع متاثر از فضای سیاسی بوده و محدودیت‌های ناشی از بیان و صحبت است یا اینکه ما مواجهه درستی با موضوعات و حل آنان نداریم تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

حکمت‌نیا با بیان اینکه حوزه پژوهش شامل تک پژوهش و برنامه پژوهشی است، گفت: اکنون اساتید درگیر تک پژوهش‌ها هستند. به عنوان مثال اساتید به خودشان اجازه می‌دهند تا در تمام موضوعات پایان نامه قبول کنند، در حالیکه این موضوع نشدنی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاه‌ها برای دنبال کردن موضوعات مختلف دانش و پژوهش هیچ برنامه‌ کلانی ندارند. بنابراین با یکسری رشته‌ها مواجه هستیم که هیچ خاصیتی جزو مدرک نداشته چراکه اساسا دانشگاه شأنی برای حل موضوعات قائل نشده است.

وی درباره راهکار برای کاهش محدودیت‌های پژوهش‌های دانشگاهی عنوان کرد: ما برای تقویت تاثیرگذاری اجتماعی استادان و هدایت پژوهش‌های دانشگاهی باید در نظر بگیریم که هر استاد چه توانایی‌ای برای حل موضوعات جامعه دارد، سپس آنان بر اساس میزان توانمندی، مسئولیت قبول کنند.

عمومیت‌گرایی دانش در تحصیلات تکمیلی ممنوع است

حکمت‌نیا با اشاره به شیوه مدیریتی به نام «پلن بی» مطرح کرد: یعنی اگر فرد ضعیف و ناتوانی در پست مدیریتی قرار گرفت، تمام زیر دستان و کارکنان آن زیر مجموعه نیز ناتوان می‌شوند؛ چرا که این فرد توانایی مواجه با افراد توانمند را ندارد. این فرد مجموعه‌ای را بر هم می‌ریزد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مدیریت دانشگاه نیازمند افراد بسیار توانمند است. همچنین آنان باید اعتماد به نفس قوی داشته باشند. اگر رئیس دانشگاه به درستی انتخاب شود، آن دانشگاه در مسیر پیشرفت موفق خواهد بود. اگر فرد نامناسب باشد، دانشگاه و مجموعه اساتید و دانشجویان نیز به خوبی فعالیت نخواهند کرد.

وی با تاکید بر شناسایی موضوعات مختلف برای انتخاب پایان نامه و رساله عنوان کرد: تا زماینکه استادان متناسب با تخصص و مسائل روز، پژوهش نکنند و دانش روز را یاد نگیرند، هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

حکمت‌نیا با انتقاد از عمومیت گرایی دانش در دوره‌ تحصیلات تکمیلی بیان کرد: عمومیت گرایی دانش برای دوره لیسانس بوده که در آن مفاهیم اولیه و دروس پایه تدریس می‌شود. این موضوع خوب است ولی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری این موضوع تعجب برانگیز محسوب می‌شود و باید ممنوع باشد. من تعجب می کنم چرا عمومیت‌گرایی در کلاس درس و پایان‌نامه ها وجود دارد.

نویسنده کتاب آزاد اندیشی و آزادی بیان گفت: اکنون نوع مقالات علمی، پایان نامه‌ها و پژوهش‌ها با فضا و نیازهای ما فاصله قابل توجهی وجود دارند. این فاصله به ناتوانی دانشگاه‌ها برای سیاست گذاری کلی بر می گردد. البته عوامل دیگری هم دخیل هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فضای نخبگانی جامعه باید تقویت و مدیریت شود. به این معنا که اگر کسی حرفی می‌زند، بتواند آن را نیز اثبات کنند. نگاه اندیشمندانه و عمیق به مسائل دچار ضعف بوده که باید حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =