فخری‌زاده‌ها راه فضا را هموار کردند 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: اگر کشوری بخواهد به عنوان قدرت جهانی شناخته شود باید  بتواند به فضا دست یابد که این مهم تنها با تقویت صنعت هسته‌ای امکان پذیر است به طوری که شهید فخری‌زاده توانست با مجاهدت علمی خود گام موثری در جهت توسعه و رشد این صنعت در کشور ایفا کند.

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های شهید فخری‌زاده اظهار کرد: آشنایی من با شهید به اواخر دوران جنگ و به سال ۱۳۶۶ برمی‌گردد که شهید فخری‌زاده به بخشی که من مسئولیتی داشتم منتقل شد. این شهید با ممارستی که داشت در اواخر و کمی پس از پایان جنگ توانست لیسانس فیزیک خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کند.

بیشتر بخوانید:

مراسم دومین سالگرد شهادت فخری‌زاده برگزار شد

وی با بیان اینکه قبل از همکاری با شهید در عملیات رمضان نیز هم رزم بودیم، افزود: هنگامی که خاطرات جنگ را با شهید مرور می‌کردیم به خاطرات مشترک رسیدیم و از آنجا متوجه شدیم بدون اینکه آشنایی قبلی از هم داشته باشیم در عملیات رمضان هم رزم بودیم.

عباسی با اشاره به همکاری خود با شهید از ممارست و ویژگی‌های بارز اخلاقی او گفت و ادامه داد: در حین کارها و همکاری خود با اخلاقیاتی که در شهید دیدم کتابی به او دادم که شهید فخری‌زاده با واکنشی جالب توجه گفت «اینجا برای خواندن کتاب حقوق می‌دهند» و در پاسخ به او گفتم آیا حاضری با این شرایط کار کنی و او نیز پذیرفت.

وی در ادامه به زمینه تخصصی شهید پرداخت و توضیح داد: فعالیت صادقانه شهید در سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۲ سبب شد تا به متخصصی در حوزه آشکارسازی تابش‌های هسته‌ای تبدیل شود که در همین رابطه موفق به راه‌اندازی تجهیزاتی شد که می‌توانست داده‌های مربوط به اندازه‌گیری پرتوها را ثبت و پردازش کند با این حال میزان تسلط شهید فخری‌زاده به اندازه‌ای بود که مطالب شهید برای استاد من در دانشگاه فردوسی مشهد تازگی داشت.

عباسی به دیگر جنبه‌های شهید پرداخت و بیان کرد: فخری‌زاده به اشعار حافظ نیز مسلط بود و باتوجه به نظمی که در کارهای روزانه خود داشت پس از نماز صبح در کنار مطالعه قرآن توجهی نیز بر اشعار حافظ داشت.

وی همچنین گفت: شهید فخری‌زاده در کنار کارهای تحقیقاتی و آموزشی به حوزه اجرایی نیز ورود کرد و به دلیل توانایی که در به ثمر نشاندن پروژه‌های اجرایی داشت توانست در مدت کوتاهی در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ مسئول تهیه نقشه راه هسته‌ای کشور شود به طوری که متخصصان و اساتید دانشگاهی متعددی با او همکاری داشتند و تواننستند این سند را به دولت خاتمی تحویل دهند تا صنعت هسته‌ای با هماهنگی و سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.

عباسی با اشاره به دیگر ویژگی‌های شخصیتی شهید افزود: شهید فخری‌زاده از سعه صدر و روحیه‌ای برخوردار بود که می‌توانست با دیدگاه‌های مختلف کنار بیاید و افرادی که نمی‌توانستند در کنار هم کار کنند را با محوریت خود پای کار بیاورد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: شهید فخری‌زاده از سال ۱۳۷۷ در کنار مسئولیت خود در موضوع پدافند هسته‌ای به پشتیبانی از صنعت هسته‌ای نیز مشغول بود و با ارتباط نزدیک خود با مسئولان وقت هموارسازی موانعی که به سایر حوزه‌ها مروبط می‌شد را خود برعهده می‌گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی در جهت ترور دانشمندان هسته‌ای ایران گفت: مزدوران رژیم صهیونیستی توانستند شهید فخری زاده را در سال ۱۳۸۷ شناسایی کنند و او را تحت نظر بگیرند و با برنامه‌ریزی که برای حذف چندین نفر از نخبگان برجسته کشور از جمله شهید فخری‌زاده داشنتد، موفق نشدند فخری‌زاده را ترور کنند به طوری که با وجود حافظت شهید تلاش برای ترور او ۱۲ سال به طول انجامید.

عباسی نقش نیروهای امنیتی، تیم حفاظت نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات را در خنثی‌ساری برنامه ترور دیگر دانشمندان مهم تلقی کرد و اظهارکرد: با تلاش‌ نیروهای امنیتی برنامه ترور شهید فخری‌زاده در سال ۱۳۸۷خنثی شد و دشمن نتوانست در این باره به نتیجه مطلوب خود برسد از این رو تیم ترور برنامه خود را علیه دیگر دانشمندان هسته‌ای دنبال کرد و با وجود تلاش‌های تیم امنیتی توانست به اهداف شوم خود دست یابد و دانشمندانی از جمله علی محمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد و احمدی‌روشن را به شهادت برساند به علاوه اینکه در این ترورها افراد دیگری از جمله خودم و خانم شهید شهریاری نیز از اهداف ترور بشمار می‌رفتیم که به موفقیت نرسید.

وی با بیان اینکه شهید فخری‌زاده از سال ۱۳۸۷ تا قبل از زمان ترور در پروژه‌های مختلفی در کنار کار علمی به مدیریت علمی و پژوهشی مشغول بود و همچنین توانست مراکز پژوهشی متعددی را بنیان گذاری کند، تاکید کرد: شهید فخری‌زاده توانایی قابل توجهی را در زمینه محاسبات و استفاده از نرم افزارهای هسته‌ای داشت و به دلیل برخورداری از فهم میان رشته‌ای توانسته بود ارتباط خوبی را با سایر رشته‌ها برقرار کند.

وی به علاقه شهید فخری زاده به فلسفه علم اشاره کرد و افزود: معمولا فیزیکدانان به فلسفه نیز علاقه‌مند می‌شوند به همین علت شهید نیز به حوزه فلسفه علم علاقه‌مند بود و به عنوان کار جانبی توانسته بود در کنار آموزش برای تبادل نظر با اساتید این حوزه محفلی را در حیطه کاری خود به این امر اختصاص بدهد.

عباسی به نحوه به شهادت رسیدن شهید فخری‌زاده اشاره کرد و افزود: روزی که شهید فخری‌زاده به شهادت رسید مشغول انجام ماموریتی در راستای حیطه کاری خود بود و از آنجایی که دشمن توانسته بود اطلاعاتی را از مدل‌های رفت‌وآمدی شهید به دست بیاورد با یک غفلت توانست محافظ او را مجروح و ماشین شهید را متوقف کند و پس از آنکه شهید را از خودرو خارج کرد با هدف قرار دادن او این دانشمند برجسته هسته‌ای را به شهادت رساند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین درباره چگونگی دریافت رساله دکتری شهید گفت: سطح علمی بالا و نظمی که در سبک زندگی شهید وجود داشت سبب شده بود در کنار مشغله مدیریتی بتواند به فعالیت‌های پژوهشی خود برای رساله دکتری در زمان مقرر بپردازد و مقالات علمی خود را در نشریات داخلی و بین المللی چاپ کند و استاندارد لازم را برای دریافت دفاع از رساله دکتری خود به دست بیاورد که بالاخره در سال ۱۳۹۵ توانست مدرک دکتری خود را به صورت مشترک از دانشگاه شهید بهشتی و امیرکبیر دریافت کند.

وی همچنین دلیل ترغیب شدن شهید به اخذ مدرک دکتری را اصرار شهید علی‌محمدی و شهریاری عنوان کرد و ادامه داد: شهید مدرک فوق لیسانس خود را در سال ۱۳۷۰ از دانشگاه صنعتی اصفهان دریافت کرده بود و از آنجایی که به حیطه مدیریتی و اجرایی مشغول بود زمان کافی را برای دریافت مدرک دکتری نداشت، اما با اصرار شهدای هسته‌ای و پس از ترور آنان تلاش خود را از سال ۱۳۸۹برای دریافت مدرک دکتری با موضوع ثبت اطلاعات ذرات نوترینو آغاز کرد.

وی فعالیت‌های شهید شهریاری را گامی موثر در ترویج و توسعه کاربرد پرتوها عنوان کرد و گفت: بدون پشتیبانی شهید فخری‌زاده امکان توسعه کاربرد پرتوها در کشور میسر نبود به طوری که امروزه شاهد توسعه استفاده از رادیو داروها و کاربرد ایزوتوپ‌ها در صنعت نفت و پتروشیمی هستیم.

عباسی هدف از ترور دانشمندان هسته‌ای را تضعیف جمهوری اسلامی در دستیابی به علوم پیشرفته عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این ترورها برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به مرزهای دانش بود، اما با شجاعتی که دانشمندان ما به خرج دادند توانستیم به سطوح عالی علمی دست یابیم درحالی که دانشمندان هسته‌ای تمام مراحل تحصیلی خود را در داخل کشور گذراندند و با حضور در محافل بین‌المللی توانسته بودند توانایی علمی خود را به رخ بکشانند.

وی همچنین ادامه داد: دشمن با حذف شهید فخری‌زاده نتوانست ما در عرصه علمی متوقف کند و از آنجایی که دانشمندان در نشر علم تلاش بسیاری داشتند این دانش خود را به نسل جدید نیز منتقل کردند به طوری که امروز احساس کمبودی در کشور احساس نمی‌شود.

عباسی درباره اصرار آژانس انرژی اتمی برای دیدار با شهید فخری‌زاده اظهارکرد: آزانس تقاضای دیدار با دانشمندان هسته‌ای را داشت، اما از آنجایی که شهیدفخری‌زاده فردی موثر بود بر این دیدار مهم پافشاری می‌کرد چرا که آژانس در پشت پرده به دنبال دسترسی به اطلاعات مهمی از برنامه هسته‌ای کشور بود، اما چنین ملاقاتی با اساتید و متخصصان کشور به آرزویی دست نیافتی برای آژانس تبدیل شد.

وی درباره فعالیت‌های گوناگون شهید فخری زاده گفت: مقابله با کرونا مسئله مهمی بود، اما فعالیت‌هایی در رابطه با واکسن و کیت تشخیص کرونا یکی از مسائل جزئی در حیطه فعالیتی او بشمار می‌رفت همچنین از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به ساخت اجزای مورد نیاز صنعت هسته‌ای، تعریف و کنترل پروژه‌ها، تاثیرگذاری در رفع موانع علمی، لیزرهای قدرت در امور الکترومغناطیس، ساخت شتابدهنده ذرات باردار مورد استفاده در ساخت دستگاه‌های تولید اشعه ایکس با کاربرد در بازرسی گمرکات اشاره کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با جعلی خواندن اسنادی که نتانیاهو ادعا می‌کرد مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: تلاش‌های رژیم صهیونیستی با هدف زیر سوال بردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جهتی غیر صلح‌آمیز و معرفی آن به عنوان تهدیدی جهانی است.

عباسی درباره انتقام ایران خاطرنشان کرد: با خسرانی که از نبود شهدای هسته‌ای به کشور وارد شد، اما ما معتقدیم که دانشمندان سرمایه بشریت هستند و از این جهت مقابل به مثل نخواهیم کرد ولی باید با افزایش سطح بازدارندگی بتوانیم به سمت ایرانی قوی حرکت کنیم تا بتوانیم جلوی هرگونه اقدام علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی را بگیریم.

وی صحبت برخی افراد که تحریم‌های بین‌المللی را ناشی از سیاست‌های هسته‌ای کشور می‌دانند ناشی از تفکرات غربی آنها دانست و اظهارکرد: صنعت هسته‌ای سبب رشد سایر علوم دیگر خواهد شد به علاوه اینکه تنها راه دسترسی به فضا از صنعت هسته‌ای می‌گذرد به علاوه اینکه برای ارسال ماهواره نیازمند موشک قاره‌پیما هستیم درحالی که غربی‌ها کاربرد موشک‌های قاره‌پیما را تنها تلاشی برای جنگ افروزی می‌دانند، اما این ادعا خلاف واقعیت است بنابراین مسئله موشکی جدای از اینکه ابزاری برای دفاع از تمامیت عرضی بشمار می‌رود و مشتی محکم در برابر تهدیدات دشمنان متخاصم جمهوری اسلامی خواهد بود برای دستیابی به فضا نیز امری مهم به حساب می‌آید.

کارآموز خبرنگاری: احسان محمودی

انتهای پیام/

کد خبر: 1208870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =