نرخ کرایه پارکینگ‌های تهران برای سال آینده اعلام شد

لایحه تعیین بهای خدمات ورودی و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ های عمومی شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورا با افزایش ۴۰ درصدی نرخ‌گذاری موافقت کردند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در توضیح جزئیات این لایحه گفت: شهرداری رتبه بندی پارکینگ‌ها را انجام داد. نرخ ورودی در پارکینگ‌های تحت مالکیت شهرداری تهران تعیین شد. تمام پارکینگ ها به سه رده تقسیم می‌شوند، پارکینگ‌های رده اول و دوم که هوشمندسازی شده و پرداخت الکترونیک دارند و پارکینگ های رده سوم که روباز هستند.

بیشتر بخوانید:

فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع می‌شود؟

او افزود: با توجه به اینکه در بحث نگهداشت، تأمین انرژی و هزینه ها بالاست، نرخ‌ها نسبت به سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش داشته‌اند. این طبقه بندی براساس دستورالعمل شورای شهر در سال ۱۴۰۲ است و همچنین برای پارکینگ برج میلاد پیش بینی شده که برابر با پارکینگ‌های درجه یک هزینه دریافت شود.

تشکری هاشمی: نرخ پارکینگ برای موتورها و خودروهای سواری

به گفته تشکری هاشمی«در یک پارکینگ درجه یک، برای خودروهای سواری در یک ساعت اول و ورودی ۹ هزار و ۵۰۰ نرخ تعیین شد که در ازای هر نیم ساعت هزار و ۹۰۰ تومان اضافه می‌شود، چنانچه از ساعت ۱۲ تا ۲۴ نیز توقف کامل داشته باشد، نرخ هر نیم ساعت به هزار و ۳۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند، برای توقف کامل ۲۴ ساعت نیز ۸۲ هزار تومان دریافت می‌شود. برای پارکینگ‌های روباز نیز به ازای ورودی و یک ساعت حق توقف ۵ هزار و ۶۰۰ تومان و به ازای هر نیم ساعت بعد از آن هزار و ۳۰۰ تومان، برای ساعت ۱۲ تا ۲۴ نیز هر ساعت ۶۰۰ تومان و در نهایت برای توقف شبانه روزی نیز ۴۹ هزار تومان پیش بینی شده است.»

او توضیح داد: این مبالغ خالص است و در صورت اضافه شدن سایر حقوق قانونی، به مبالغ اضافه خواهد شد. همچنین پارکینگ‌های مکانیزه ۱.۵ برابر پارکینگ‌های رده یک محاسبه می‌شود. پارکینگ‌های غیر مسقف شهرداری برای موتورسیکلت‌ها به منظور توقف یک شبانه روز ساعت ۱۱ هزار تومان، به ازای ساعات توقف نیز از سه هزار و ۱۰۰ تومان برای ورودی و یک ساعت اول، هزار و ۵۰۰ تومان به ازای نیم ساعت بعد از ساعت اول در نظر گرفته شده است.

براساس اعلام تشکری هاشمی، نرخ بهای خدمات در پایانه‌های مسافربری نیز به این ترتیب اعلام شد: برای خودروهای حامل مواد غذایی و بار مطابق با پارکینگ‌های رده دو و خودروهای مسافری مطابق پارکینگ‌های روباز محاسبه می‌شود. برای هر روز توقف یا هر بار ورود سواری‌های مسافربری ۶ هزار تومان، ون و مینی بوس مسافربری ۷ هزار و ۶۰۰ تومان و اتوبوس مسافربری ۱۱ هزار تومان است.

این عضور شورای شهر گفت: در مورد بهای خدمات وسایل نقلیه سواری و ون که در پارکینگ ‌های پایانه‌های مسافربری وارد می‌شوند، معادل پارکینگ نوع ۴ یا روباز محاسبه می شود.شهرداری موظف است که واگذاری این پارکینگ ها را از طریق مزایده به بخش خصوصی یا تعاونی‌ها واگذار کند.

گلایه صادقی از اجاره دائمی پارکینگ‌ها به وسیله‌ خودروهای گرانقیمت

در ادامه بررسی این لایحه نوبت به پیشنهادها رسید، میثم مظفر عضو شورای شهر در اولین پیشنهاد گفت: در این نرخ گذاری ۴ مدل برای پارکینگ‌های مسقف داریم. به نظر می‌رسد که برای مردم مسقف بودن و غیر مسقف بودن مهم است، تعدد نرخ گذاری موجب کاهش شفافیت می‌شود. از این نظر باید تنها به مکانیزه‌ها ضریب داد و باقی رده‌های مسقف را می توان یک دسته قرار داد.

احمد صادقی نیز در قالب پیشنهادی درخواست داد تا زمان حضور خودروها در پارکینگ‌ها تعیین شود، او گفت: برخی از ماشین‌ها را می‌بینیم که بخشی از پارکینگ را به فضای اختصاصی خود تبدیل کرده‌اند، مردم به ما می‌گویند وقتی که به برخی مراکز خرید می‌روند،‌ تمام پارکینگ‌ها پر است و ماشین‌های مدل بالا این پارکینگ‌ها را اجاره می‌کنند. به نظر من باید لحاظ شود که چند روز خودرو می‌تواند در پارکینگ باشد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز پیشنهاد داد: تفاوت قیمت میان سواری و موتور کم است و اگر بتوانیم مبلغ را برای موتورسیکلت کاهش بدهیم کمتر شاهد پارک موتورها در پیاده روها خواهیم بود.

حمایت از موتورسیکلت‌ها موضوعی بود که از سوی اقراریان نیز دنبال شد:« مشاهده کنید و ببینید که چه کسی سوار موتور میشود؟ من به عنوان موتورسوار می‌گویم که عدد ۱۱ هزار تومان برای موتور سوار بالا است و پیشنهادم ۵۰۰ تومان به ازای هر نیم ساعت است. طیف موتور سوار متوسط و ضعیف جامعه است. اینکه برای یک ساعت چنین مبلغی گرفته شود، درست نیست.امسال هزینه هزار و ۱۰۰ تومان است، یکبار ارزان کنید تا مردم طعم ارزانی را بچشند.»

او همچنین در مورد نظارت بر اجرای نرخ گذاری‌ها گفت: ما عوارض را تصویب می‌کنیم، شأن شورای شهر قانون گذاری و نظارت است. اختلال در امر نظارت برای شورا، اختلال در وظیفه نمایندگی است، الان ما این نرخ را مصوب کنیم، با چه ابزاری می‌خواهیم نظارت کنیم؟ من به پارکینگ مراجعه کردم و خارج از نرخ های مصوب می‌گیرند، مجموعه ورزشی شهرداری هم خارج از نرخ مصوب می‌گیرند.ما دلمان خوش است که یک چیزی را تصویب می‌کنیم اما در عمل چیز دیگر می‌شود. سئوال این است که ابزار نظارتی چیست؟

تشکری هاشمی: موتورهای لاکچری از پارکینگ استفاده می‌کنند نه پیک موتوری

تشکری هاشمی در پاسخ به پیشنهادها توضیح داد: اگر یک نرخ بگذاریم، پارکینگ‌ها به سمت افول می‌روند و می‌گویند که برای ما صرفه ندارد. فاصله قیمتی پارکینگ خصوصی با پارکینگ های شهرداری بسیار متفاوت است. زمانی که ما نتوانیم کیفیت پارکینگ‌ها را بالا نگه داریم، مردم هم رغبتی نخواهند داشت. تفاوت اندک در نرخ‌گذاری موجب می‌شود که رسیدگی به این پارکینگ‌ها بهتر شود. برای موتور سیکلت سقف ۱۱ هزار تومان است و مازاد بر آن رایگان می‌شود.

او تأ‌کید کرد: افرادی که برای امرار معاش از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، همواره در حال تردد هستند و در پارکینگ‌های طبقاتی پارک نمی‌کنند، این پارکینگ‌ها برای موتورهای لاکچری و افرادی است که برای مدت کوتاهی از این وسیله استفاده می‌کند، پیک موتوری که به پارکینگ طبقاتی نمی‌رود. اگر این مبالغ جزئی دریافت نشود، پارکینگ‌ها برای نگهداشت دچار مشکل می‌شوند، بخشی از این هزینه‌ها نیز با یارانه تأمین می‌شود، در واقع اگر هزینه را کاهش دهیم یعنی از جیب مردم تهران می‌گیریم و به کسی پول می‌دهیم که می‌خواهد موتور گرانقیمتش را در پارکینگ می‌گذارد.

هرمزی: ۵۰ درصد پارکینگ‌های مناطق هوشمند شدند

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در پاسخ به تذکرها و پیشنهادهای اعضای شورا گفت: تنها موضوع الکترونیک بودن یا نبودن نیست، موضوع قابلیت‌های دیگر مانند داشتن سیستم اطفای حریق ، سیستم های اعلان هوشمند و... است و اگر ما فقط یک رده پارکینگ داشته باشیم، شاهد تنزل خدمات خواهیم بود. پارکینگ های خصوصی ۷ برابر نرخگ ذاری‌های ما را دارند. حداکثر مبلغی که از موتورسیکلت سواران اخذ میشود ۱۱ هزار تومان است. اجازه بدهید با همین دسته بندی لایحه تصویب شود.

او افزود: لایحه امروز نرخ گذاری است، وظیفه سازمان حمل و نقل ابلاغ این نرخ‌ها به پارکینگ‌ها است و بحث هوشمندسازی موضوع دیگری است. تمام پارکینگ‌های تحت اختیار سازمان حمل و نقل هوشمند هستند، پارکینگ‌های مناطق نیز ۵۰ درصد هوشمندسازی شده‌اند. مواردی که در اختیار سازمان ورزش قرار دارد نیز به صورت دوره‌ای نظارت می‌شود و اگر مردم موردی دارند به ۱۳۷ اعلام کنند، چرا که پیمانکار جریمه می‌شود.

در نهایت این لایحه با تغییر در بحث موتورسواران تصویب شد و اعضای شورای شهر موافقت کردند که ورودی ۳ هزار و ۱۰۰ تومان و به ازای هر نیم ساعت نیز هزار تومان اضافه و شبانه روز هم به جای ۱۱ هزار تومان تبدیل به ۱۰ هزار تومان شود.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1220743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =