علت ترک تحصیل در روستاهای مرزی از زبان معلم نمونه کشور

کارشناس آموزش و پرورش گفت: علت اصلی ترک تحصیل در روستاهای مرزی مشکلات اقتصادی است اما جذاب نبودن مدرسه و نبود الگوی موفقی در روستا که تحصیل منجر به موفقیت او شده باشد هم در ترک تحصیل کودکان و نوجوانان تاثیرگذار است.

آرام احمدپور کارشناس آموزش و پرورش و برنده جایزه معلم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل ترک تحصیل کودکان و نوجوانان گفت: من ۱۸ سال در روستاهای مرزی تدریس کرده‌ام و در طول این سال‌ها می‌دیدم که برخی کودکان و نوجوانان به دلایل متعددی ترک تحصیل می‌کنند. این موضوع باعث شد تا تحقیقات میدانی را برای پیدا کردن علت این موضوع آغاز کنم.

بیشتر بخوانید

آمار بالای بازماندگی از تحصیل در نوجوانان / ۷۰ درصد در دهک یک تا پنج قرار دارند

وی با بیان اینکه علت اصلی ترک تحصیل در روستاهای مرزی مشکلات اقتصادی است، افزود: ترک تحصیل به دلیل مشکلات اقتصادی ۲ جنبه دارد؛ یکی اینکه خانواده از پس هزینه تحصیل برنمی‌آید و تصمیم می‌گیرد که مانع ادامه تحصیل فرزند خود شود و مورد دوم هم این است که از آن نوجوان برای تامین معاش خانواده استفاده می‌کند. پسرها معمولا به کار هرس، نگهداری گوسفندان و کشاورزی گماشته می‌شوند و فرصت حضور در مدرسه را ندارند.

کارشناس آموزش و پرورش توضیح داد: علاوه بر مسائل اقتصادی بافت سنتی جامعه هم یکی از مواردی بود که منجر به ترک تحصیل نوجوانان می‌شد؛ مثلا ازدواج زودهنگام دخترها مانع تحصیل آن‌ها می‌شد، البته این مسئله امروزه کمتر شده است اما همچنان وجود دارد. بعد از کرونا هم آمار ترک تحصیل افزایش زیادی داشت.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در ترک تحصیل، جذاب نبودن محیط مدرسه است، ادامه داد: دانش‌آموزان الگوی موفقی در محیط زندگی خود پیدا نمی‌کنند که با ادامه تحصیل به موفقیت رسیده باشد و همین باعث می‌شود که انگیزه خود برای ادامه تحصیل را از دست بدهند. مثلا وقتی از خانواده خواهش می‌کردیم که فرزند خود را به مدرسه بفرستند، در جواب می‌گفتند که تا به حال کسی در این روستا کارمند و معلم نشده که فرزند ما هم بخواهد، پیشرفت کند. امروز یکی از همان دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده‌ای که به روند کسب علم بازگشت، امروز معلم شده و همراه ما در جلسات حضور پیدا می‌کند تا انگیزه خانواده‌ها را افزایش دهد.

برنده جایزه معلم عنوان کرد: یکی از عوامل بسیار مهم در ترک تحصیل دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم، نبود مدرسه در همه روستاها است. خانواده‌ها می‌گویند که با وجود دشواری در رفت‌و آمد، هزینه و دوری راه نمی‌توانیم اجازه بدهیم که فرزندمان ادامه تحصیل بدهد، این مسئله در مورد دختران بیشتر است.

وی اضافه کرد: برای حل این مشکل و بازگرداندن دانش‌آموزان به کلاس درس، جلساتی را با حضور افراد مورد اعتماد اهالی روستا برگزار می‌کردیم تا درباره اهمیت تحصیل صحبت کنند. خانه به خانه می‌رفتیم تا مردم را آگاه کنیم. از روحانی روستا می‌خواستیم که درباره اهمیت تحصیل از نظر اسلام صحبت کند تا مردم قانع شوند و بچه‌ها را به مدرسه بفرستند. درحقیقت گاهی می‌توان با افزایش انگیزه در دانش‌آموزان کمک کرد که ترک تحصیل کاهش پیدا کند.

احمدپور بیان کرد: یکی از کارهایی هم که در این راستا انجام دادم، تهیه تقویم آموزشی مدرسه با تصاویری از خود روستا برای اهالی بود. چراکه یکی از دلایل ترک تحصیل نوجوانان، گسست موجود بین خانواده و مدرسه بود و من سعی کردم که تعامل خانواده با مدرسه را افزایش بدهم. من این تقویم را هر سال برای تک تک اهالی می‌فرستم و سعی می‌کنم از جملات انگیزشی در آن استفاده کنم که اهمیت تحصیل علم برای خانواده پررنگ شود.

وی افزود: برای افزایش تعامل خانواده‌ها با مدرسه، ویدیوهایی از مدرسه و نحوه فعالیت آن تهیه می‌کنم و برای آن‌ها می‌فرستم تا ببینند که فضای مدرسه می‌تواند به رشد بچه‌ها کمک کند. در واقع من سعی کردم که هم امید را در دل کودکان زنده کنم و هم ارتباط مدرسه و خانواده‌ها را احیا کنم که با مدرسه انس بگیرند.

کارشناس آموزش و پرورش توضیح داد: برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی اردوهایی تدارک می‌بینم تا بچه‌ها به کانون پرورش فکری واقع در شهر بروند یا با دسترسی داشتن به کتاب، مطالعه را به یکی از عادت‌های خود تبدیل کنند. علاوه بر این، اردوهای تربیتی و تفریحی را تدارک دیدیم تا مدرسه را برای بچه‌ها جذاب‌تر کنیم.

معلم نمونه کشوری بیان کرد: تلاش کردیم تا خانواده‌هایی را که به دلیل مسائل اقتصادی مانع تحصیل فرزندشان شده‌اند، شناسایی کنیم

با کمک خیرین منطقه، کمیته امداد و بهزیستی مشکلشان را تا حدودی رفع کنیم. به برخی هم کمک کردیم که در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کنند و پیگیر وضعیت تحصیلی آن‌ها هستیم.

وی افزود: برای حل مشکلات فرهنگی هم تلاش کردیم تا کارگاه‌هایی را با حضور روانشناسان و متخصصان تربیتی برگزار کنیم تا به خانواده‌ها آموزش بدهند که چطور با کودک و نوجوان خود برخورد کنند یا از آسیب‌های ازدواج زودهنگام برای آن‌ها بگویند و تشویقشان کنند که ادامه تحصیل بدهند.

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید ابتدا انگیزه را در دانش‌آموزان تقویت کند، بیان کرد: در این ۱۸ سال به این شیوه دانش‌آموزان بسیاری را به چرخه تحصیل بازگرداندیم و در سال جاری هم ۱۲ دانش‌آموز ترک تحصیل کرده به مدرسه بازگشتند. آموزش و پرورش می‌تواند با جذاب کردن محیط مدرسه و افزایش انگیزه، بخشی از مشکل ترک تحصیل را حل کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1227797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =