۵ تجربه الهام‌بخش برای راه‌اندازی یک بیزینس گردشگری منحصربه‌فرد

آن‌چه که موفقیت صنعت گردشگری یک منطقه را تضمین می‌کند، دیگر محدود به وجود جاذبه‌های تاریخی یا طبیعی نیست و این جاذبه‌ها نمی‌توانند به تنهایی گردشگران داخلی و خارجی را جذب کنند. چرا که رقابت بالا، تغییر روحیات افراد، ترندهای روز و رشد سریع فناوری این ایده را در ذهن گردشگران ایجاد کرده که: «تجربه گردشگری خوب، یک تجربۀ منحصربه‌فرد و حتی شخصی‌سازی‌شده است».

به گزارش ایسکانیوز، آن‌چه که موفقیت صنعت گردشگری یک منطقه را تضمین می‌کند، دیگر محدود به وجود جاذبه‌های تاریخی یا طبیعی نیست و این جاذبه‌ها نمی‌توانند به تنهایی گردشگران داخلی و خارجی را جذب کنند. چرا که رقابت بالا، تغییر روحیات افراد، ترندهای روز و رشد سریع فناوری این ایده را در ذهن گردشگران ایجاد کرده که: «تجربه گردشگری خوب، یک تجربۀ منحصربه‌فرد و حتی شخصی‌سازی‌شده است».

از همین‌روست که یک بیزینس گردشگری موفق، امروز باید فراتر از «تور رفت و برگشت و بازدید از جاذبه‌ها» یا «اجارۀ اقامتگاه» باشد و تجربه‌ای بسازد که گردشگر پس از بازگشت، با شوق و هیجان از آن یاد کند و حتی حاضر باشد دوباره آن را تکرار کند. در ادامه، ۵ نمونه از ایده‌هایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار گردشگری تجربه‌محور در سراسر دنیا را بررسی می‌کنیم که می‌توانند الهام‌بخش شما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار گردشگری منحصربه‌فرد باشند.

۵ تجربه الهام‌بخش برای راه‌اندازی یک بیزینس گردشگری منحصربه‌فرد

سفر با طعم غذاهای محلی، با تجربه‌ای به میزبانی اهالی منطقه

در این تجربه گردشگری، به جای این که گردشگر برای صرف غذاهای محلی به دنبال رستوران باشد، مهمان یک خانوادۀ محل خواهد بود و با آن‌ها هم‌صحبت شده، روش پخت غذا را از آن‌ها می‌آموزد و حتی در پخت غذای سنتی محله نیز با اهالی خانه همراهی خواهد کرد. این تجربه، علاوه بر لذت چشیدن طعم‌های تازه، فرصتی بی‌نظیر برای شناخت فرهنگ، آداب و رسوم، و حتی داستان‌های شخصی میزبان است.

برای مثال، کمپانی Traveling Spoon با همین ایده در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند و ارتباط میان میزبان‌هایی را که علاقه‌مند به آشپزی و معرفی فرهنگ غذایی خود هستند با گردشگران را برقرار می‌کند.

تجربه بومی، درآمد پایدار

این مدل گردشگری تجربه‌محور، نه‌تنها یک تجربۀ خاص را برای توریست‌ها ایجاد می‌کند، بلکه یک منبع درآمد پایدار را نیز برای میزبان‌ها فراهم کرده و همکاری در صنعت گردشگری را به فعالیتی سودآور برای خانواده‌های محلی تبدیل می‌کند.

نیاز به سرمایه‌گذاری کم در زیرساخت‌های این نوع تجربه گردشگری، امکان اجرا در شهرهای کوچک، روستاها یا حتی محله‌های قدیمی شهرهای بزرگ و ایجاد ارتباط انسانی عمیق که باعث بازاریابی دهان‌به‌دهان می‌شود، از مزایای اصلی این مدل توریسم است.

تجربه‌های گردشگری در دل طبیعت با اکوتوریسم

گردشگران امروزی، به‌ویژه نسل‌های جوان، دنبال تجربه‌هایی در سفر هستند که هم سازگار با محیط زیست باشند و هم تأثیر مثبت اجتماعی داشته باشند. اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی، ترکیبی از تجربه‌ای لذت‌بخش در طبیعت بکر و مشارکت در حفاظت از محیط زیست و توسعۀ جوامع محلی است که این خواستۀ این گروه از گردشگران را پاسخ می‌دهد.

کمپانی Gondwana Ecotours این مدل گردشگری را در جنگل‌های آمازون، کوه‌های آلاسکا و دیگر مناطق طبیعی جهان پیاده کرده است. این کمپانی نه تنها با اکوتوریسم تأثیرات منفی زیست‌محیطی سفر را کاهش می‌دهد، بلکه بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف آموزش و توانمندسازی جوامع محلی می‌کند تا گردشگری به فرصتی برای توسعۀ پایدار منطقه تبدیل شود.

طبیعت‌گردی با تأثیر مثبت اجتماعی

۵ تجربه الهام‌بخش برای راه‌اندازی یک بیزینس گردشگری منحصربه‌فرد

افراد در این تجربه گردشگری علاوه بر گذراندن وقت در طبیعت، می‌توانند به حفاظت از آن کمک کنند و با فرهنگ‌های محلی و روستایی ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند. جذب گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و فرهنگ و امکان همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد و محیط زیستی برای افزایش اعتبار و تأثیرگذاری از مزایای این سبک گردشگری تجربه‌محور است.

گردشگری اجتماعی، روایتی از کوچه و خیابان‌های شهر

گردشگری اجتماعی یا گشت و گذار در خیابان‌ها و محله‌های مختلف شهر، روشی از گردشگری تجربه‌محور است که با روایت داستان‌هایی که معمولاً پنهان می‌مانند، عمق شهر و داستان‌های مردم آن را به نمایش می‌گذارد. گردشگری اجتماعی، فراتر از بازدید از مکان‌های شناخته‌شده است و به خلق ارتباط انسانی و شنیدن روایت‌های زندگی واقعی می‌پردازد.

در بریتانیا، شرکت Invisible Cities تورهایی را اجرا می‌کند که رهبری آن به‌عهدۀ افرادی‌ست که قبلاً تجربۀ بی‌خانمانی در سطح شهر را داشته‌اند. این راهنمایان با صداقت و زبانی ساده، داستان‌هایی از زندگی خود و خیابان‌های شهر را برای گردشگران تعریف می‌کنند که آن‌ها را با شهری متفاوت و واقعی روبه‌رو می‌کند.

داستان‌های انسان‌هایی از دل شهر

این روش گردشگری با روایت داستان‌های واقعی و آن‌چه در دل شهرها گذشته، با تورهای کلاسیک بسیار متمایز است و تأثیرات اجتماعی مثبتی را نیز به‌دنبال خود دارد؛ مخصوصاً اگر مشابه با روش کار شرکت Invisible Cities، بر توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر متمرکز باشد. متمایزبودن این تجربه گردشگری نیز می‌تواند تا میزان قابل‌توجهی شرکت‌کنندگان را به اشتراک‌گذاری تجربیات سفر خود هدایت کند که ممکن است گردشگران جدیدی را به‌سمت این تجربه سوق دهد.

سفرهای ترکیبی با کار و تفریح در کنار هم

با رشد سفرهای کاری، فرصت بزرگی برای ترکیب Business (کار) و Leisure (تفریح) و رواج مفهوم Bleisure Travel به وجود آمده است. بسیاری از افراد در سفرهای کاری، بعد از اتمام وظایف خود چند روزی را به گشت‌وگذار و استراحت اختصاص می‌دهند. بنابراین بیزینس‌های گردشگری می‌توانند با طراحی تجربیات محلی یا خدمات ویژه و تورهای کوتاه‌مدت، این افراد را جذب کنند.

سفر کاری را به یک سفر تفریحی تبدیل کنید

اگر به‌سراغ راه‌اندازی یک بیزینس بر اساس گردشگری تجربه‌محور با رویکرد ترکیبی از سفرهای کاری و تفریحی بروید، هتل‌ها و مراکز همایش نیز می‌توانند با کسب‌وکار شما همکاری کنند تا کارمندان مسافر را به مشتریان بیزینس گردشگری خود تبدیل کنید. در این روش، به بازاری خاص و کمتر اشباع‌شده دسترسی دارید، امکان همکاری با شرکت‌ها و هتل‌ها برای تضمین جذب مشتری برای شما فراهم است و اگر تجربۀ خوشایندی را برای مسافران رقم بزنید، امکان مراجعۀ مجدد آن‌ها یا معرفی به آشنایان نیز وجود دارد.

از شبکه اجتماعی تا سفر واقعی: الگوریتم‌های برنامه‌ریزی سفر

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده‌اند که بیزینس‌های گردشگری تجربه‌محور بتوانند سفرها را دقیقاً بر اساس سلیقه و رفتار آنلاین هر فرد برنامه‌ریزی کنند. یک پلتفرم یا اپلیکیشن که به این تکنولوژی مجهز باشد، با بررسی پست‌های اینستاگرام، تاریخچۀ جست‌وجو و علایق کاربر، یک برنامه سفر را به‌صورت کامل و با پیشنهاد برنامه‌ای برای بازدید از مکان‌های دیدنی، مراجعه به رستوران‌ها و فعالیت‌های تفریحی مختلف طراحی می‌کند. اگر به‌دنبال یک ایده گردشگری نوآورانه هستید، راه‌اندازی یک بیزینس توریسم بر اساس این تکنولوژی برای شما بسیار سودآور خواهد بود.

این تکنولوژی در دنیا رو به رشد است و با همکاری کسب‌وکارهای محلی، می‌تواند یک تجربه گردشگری شخصی‌سازی‌شده و متفاوت ایجاد کند. این ایده برای نسل جدید جذابیت بالایی دارد، یک مسیر درآمدزایی چندگانه را ایجاد می‌کند و در مقابل، برای راه‌اندازی آن به سرمایۀ نسبتاً بالایی نیز احتیاج است.

آیندۀ گردشگری، در گرو تجربه‌های منحصربه‌فرد

این ایده‌ها، فقط نمونه‌هایی الهام‌بخش از دنیای گستردۀ گردشگری تجربه‌محور بودند. حقیقت این است که موفقیت یک کسب‌وکار گردشگری در گروی خلق لحظاتی است که در ذهن و قلب گردشگر ماندگار شود. وقتی تجربه‌ای منحصربه‌فرد طراحی می‌کنید که ریشه در فرهنگ، سبک زندگی و ارتباطات انسانی دارد، نه‌تنها می‌توانید گردشگر را به مشتری وفادار تبدیل کنید، بلکه به بخشی از خاطرات ماندگار او بدل می‌شوید. این یعنی کسب‌وکار شما، صرفاً یک خدمت یا محصول ارائه نمی‌دهد، بلکه داستانی می‌آفریند که بارها و بارها بازگو می‌شود. بنابراین اگر به دنبال راه‌اندازی یک بیزینس گردشگری هستید، بهتر است بیشتر به‌دنبال این باشید که چگونه می‌توانید احساس بهتری را به گردشگران منتقل کنید.

کد خبر: 1277739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =