میر کمالی الموتی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره روند ساخت این فیلم گفت: بعد از پایان مستند مورفین که فیلم اول ما بود و به موضوع رتبهبندی معلمان و نظام پرداخت نگاهی داشتیم، مسئله برایمان جدیتر و حیاتیتر شد؛ من و محمدرضا افتخاری بعد از آن تصمیم گرفتیم از دید کلانتری به موضوع ناکارآمدی در خدمات دولتی و بروکراسی ایرانی بپردازیم؛با تحمل سختی زیاد که شرح طولانی دارد به سراغ این پروژه سنگین رفتیم و خدارا شکر به یک سرانجامی رساندیم.
کمالی الموتی اضافه کرد: کار کردن آن هم در موضوعات پیچیدهای مثل حکمرانی بسیار سختتر از ساخت مستندهای محض است. وقتی کار با شرایط دانشجویی باشد سختتر هم میشود، مستندسازان از شرایط تولید و هزینههای آن آگاه هستند با چنین وضعیتی و بدون حمایت، تولید کردن مشقتبار است.
این کارگردان جوان در خصوص دغدغههای فیلم سازی خود نیز اضافه کرد: چند سالی است سوژههای بسیار قصهدار و جالبی پیدا کردهام مثلاً در مناطقی مثل الموت قزوین که میراث تمدنی گران بهایی دارد؛البته به خاطر علاقهام به موضوعات حکمرانی و اجتماعی-سیاسی خیلی دوست دارم فیلم مستند آقای خاتمی و احمدی نژاد را بسازم بنظرم جای تولید مستند روایت حکمرانی در ویترین مستند ما خالی است.
این مستندساز معتقد است در فضای خلأ نمیتوان مستندهای بازخوانی خوبی مثل ایران و غرب را تولید کرد؛بازخوانی و روایت کهنه و نو از حکمرانی از ضروریات امروز ماست.
کمالی الموتی با اشاره به اینکه با وجود علاقه به دنیای سینما، فیلم مستند برای وی جذابتر از داستانی است، گفت: در مستند شما با واقعیت سرو کاردارید حالا هرچقدر که واقعیت در آن کم رنگ باشد ولی بوی زندگی عادی بدون پیرایش میدهد.
این کارگردان افزود: در فیلم مستند شما فرصت دارید هنرمندانه به موضوعات و چالشهای عمیق اجتماعی تان بپردازید با این تفاوت که سند ارائه میدهید و کارشناسانه پیش میروید.
وی در خصوص افزودن بخش دانشجویی با این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» نیز بیان کرد: وقتی این بخش را دیدم خوشحال شدم،رقابت با فیلمسازان با تجربهای که سابقه جوایز مختلف از جمله خود حقیقت،امکانات بیشتر،حمایت کنندگان قویتر دارند بسیار سخت و تا حدی ناعادلانه است؛اضافه شدن این بخش به عدالت در دیده شدن و حمایت شدن کمک میکند.
کمالی الموتی ادامه داد: بخاطر این ایده خوب به مرکز گسترش و مستندسازان جوان تبریک میگویم.البته اگر این بخش به اسم رقابت فیلمسازان تجربی یا کمتر دیده شدگان نامیده میشد شاید بهتر بود؛ چرا که ممکن است کسی الان دانشجو نباشد ولی فیلم خوبی تولید کرده باشد.
وی معتقد است داوران جشنواره لازم است به شاخصههایی همچون نگاه به موضوعات کمتر پرداخته شده، خلاقیت در روایت، میزان تجربه و فعالیت فیلمسازی که منجر به خلق اثر شده و قصهای که با توجه به شرایط خاص هر مستند روایت شده است توجه ویژه داشته باشند.
«مسخ کراسی» توسط دو کارگردان امیر کمالی الموتی و محمدرضا افتخاری تولید شده است.
«مسخ کراسی» دربخش دانشجویی نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» پذیرفته شده است.
انتهای پیام/
نظر شما