موزه هنرهای معاصر شیراز جزو اولین پروژه های پست مدرن است

سرپرست موزه هنرهای معاصر شیراز گفت: این پروژه در دنیا جزو اولین پروژه های پست مدرن است و به همین  دلیل اهمیت جهانی دارد.

محسن نطنج سرپرست موزه هنرهای معاصر شیراز در مورد اهمیت این موزه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر شیراز توسط معمار بزرگ جهانی به نام آلوار آلتو طراحی شد؛ آلتو جزء چهار معمار پایه گذار مدرنیته در جهان است.

وی با بیان این که آلتو فنلاندی است، افزود: فنلاند به طور رسمی 100 سال است که به کشور تبدیل شده است.

نطنج افزود: التو به ایران دعوت می شود و قصد داشتند که شیراز را به دلیل وجود تخت جمشید به عنوان مرکز فرهنگی هنری در خاورمیانه به مرکزی برای ارائه آثار مدرن جهانی تبدیل کنند، یعنی هر فردی که قصد شناخت مدرنیته را داشته باشد با سفر به شیراز آثار مدرنیته را درک کند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر شیراز تصریح کرد: موزه هنرهای معاصر به واسطه کیفیت تولید معماری بیشتر شبیه به گالری است تا موزه به این معنا که کیفیت موزه را ندارد به همین دلیل موزه هنرهای معاصر شیراز دقیقا و مشخصا به جهت نگهداری آثار ساخته می شود.

وی با اشاره به این موضوع که آلتو در سال 1968 میلادی (1348شمسی) به ایران دعوت شد، اظهار داشت: آلتو یک ماه در شیراز ساکن می شود و اثراتی را طراحی و به فنلاند بازمی گردد که متاسفانه 1972 میلادی فوت می کند که پس از فوت وی این پروژه تا سال 1386 مسکوت می ماند.

نطنج افزود: در سال 86 این طرح را دوباره پیشنهاد دادیم و پیگیر طرح موزه هنرهای معاصر بودیم که تغییر مکان موزه به وجود آمد و با همراهی حوزه هنری استان فارس و آقای کرم اللهی ریاست حوزه هنری و مهدی پارسایی معاونت حوزه هنری رایزنی ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: این پروژه رسما خرداد 93 در حوزه هنری با حضور سفیر وقت فنلاند مطرح و اجرایش رسمی شد و به فاصله زمانی 2 ماه هیات بلندپایه وزارت خارجه فنلاند به شیراز سفر کرده و در حضور شهردار وقت شیراز آمادگی خود را برای مشارکت و همکاری در این پروژه اعلام کردند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر شیراز ادامه داد:از جمله کسانی که برای این پروژه بسیار زحمت کشیدند دکتر حبیب الله شریف هستند که ریاست بنیاد نخبگان استان فارس را به عهده دارد و پروژه را در سطح کشوری پیگیری کردند.

وی ادامه داد: بحث پروژه موزه هنرهای معاصر با آقایان ظریف و تخت روانچی هم در وزارت امور خارجه مطرح شد و به حرکت خود ادامه داد که سپس در وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح و از آقای مرادخانی معاونت ارشاد دعوت شد به شیراز بیایند و سپس مکان یابی جدید پروژه را بازدید و تا به امروز به حرکت خود ادامه داده است.

نطنج با اشاره به این که این پروژه تمام مراحل کشوری خود را طی کرده است، گفت: پروژه موزه هنرهای معاصر شیراز انشاءالله در سطح شهری با درایت مدیران شهری و اعضای شورا تبدیل کنیم به یک پروژه اجرایی و در یک بازه زمانی کوتاه کلنگ این پروژه را بزنیم.

وی گفت: پروژه موزه هنرهای معاصر شیراز وصیتنامه آوار آلتو بوده است به این معنا که آلتو پس از طراحی این پروژه فوت می کند و افتخاری است که می توانم در کنار شاگرد آلتو این پروژه بازطراحی کنم.

سرپرست موزه هنرهای معاصر شیراز در پایان گفت: این پروژه در دنیا جزو اولین پروژه های پست مدرن است و به همین دلیل اهمیت جهانی دارد.

901/900

کد خبر: 837213

وب گردی

وب گردی