آموزش مجازی؛ راه‌حلی موقتی برای جبران عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش از راه دور راه‌حلی موقتی است تا ارتباط دانش‌آموزان با مباحث علمی و آموزشی حفظ شود و از مباحث درسی خود عقب نمانند.

کارن خانلری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در کشور شرایطی را ایجاد کرده که دانش‌آموزان نمی‌توانند در کلاس‌های درس حاضر شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمهیداتی برای آموزش‌های از راه دور دانش‌آموزان در شبکه آموزش سیما در نظر گرفته شده است. با توجه به شرایط کنونی جامعه اگر آموزش مجازی و از راه دور به عنوان راه‌حل موقتی برای تدریس در نظر گرفته شود، بسیار مناسب است؛ زیرا بیشتر والدین نگرانند که فرزندانشان از مباحث درسی عقب نمانند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر لزوم فراهم بودن ابزار و تجهیزات لازم در آموزش مجازی تاکید کرد و گفت: در صورت فراهم بودن ابزار سمعی و بصری، باز هم نمی‌توان این نوع آموزش را عنوان جایگزین دائمی کلاس‌های درس و حضور فیزیکی دانش‌آموز در مدرسه در نظر گرفت، این جایگزینی به هیچ عنوان به مرحله عملیاتی نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: اگر امکان جایگزینی کامل آموزش مجازی و حضور در مدارس وجود داشت و بر رفتار اجتماعی و سطح آگاهی و علمی نسل نوجوان تاثیر مثبتی می‌گذاشت، قطعاً بسیاری از کشورها تاکنون با تکیه بر ابزار سمعی و بصری آموزش مجازی را پیش می‌گرفتند و در پی آن باید مدارسشان را تعطیل می‌کردند.

خانلری با بیان اینکه ابزار سمعی بصری و آموزش مجازی را نمی‌توان جایگزین مناسب و کاملی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: آموزش از راه دور راه‌حلی موقتی است تا ارتباط دانش‌آموزان با مباحث علمی و آموزشی حفظ شود و از مباحث درسی خود عقب نمانند.

وی بیان کرد: امیدواریم شیوع ویروس کرونا در کشور متوقف شود و مدارس بار دیگر به حالت عادی فعالیت‌های خود بازگردند تا دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند با حضور در مدرسه و دانشگاه در کنار فراگیری امور تربیتی به ادامه تحصیل بپردازند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاستی‌هایی که در حوزه آموزش اصول سلامت و نکات پیشگیری از بیماری‌ها در آموزش و پرورش وجود دارد اظهار کرد: به اعتقاد من، آموزش نکات سلامت به دانش‌آموزان بیشتر به امور پرورشی مرتبط است. مسئولان پرورشی مدارس باید در راستای آموزش مرتبط با سلامت، بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها بیشتر تلاش کنند.

وی اضافه کرد: آموزش مباحث سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها صرفاً شامل حال حوزه آموزش و کتاب‌های درسی نمی‌شود؛ بلکه معلمان پرورشی باید به‌صورت تئوری و عملی دانش‌آموزان را با برخی مباحث بهداشتی و سلامت آشنا کنند.

خانلری با ذکر مثالی یادآور شد: بسیاری از دانش‌آموزان حتی بزرگسالان هنوز به درستی دست‌های خود را نمی‌شویند؛ به‌طوری که می‌توان ادعا کرد دست‌ها به طور کامل ضدعفونی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید نکات بهداشتی لازم با تکیه بر وسایل کمک‌‌آموزشی و راهکار‌های پرورشی به دانش‌آموزان آموزش داده شود. در چنین شرایطی حجم فعالیت‌های معلمان پرورشی افزایش پیدا می‌کند؛ اما معمولا در مواقع اپیدمی ویروس خاص کمبودهای آموزشی بیشتر آشکار می‌شود، در چنین شرایطی باید از تمامی این موارد درس گرفت. مطمئنا پس از اینکه توانستیم کرونا را شکست دهیم، تجارب بسیاری را به دست می‌آوریم و می‌توانیم از آن برای آموزش و پرورش دانش‌آموزان استفاده کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور نباید از پتانسیل رسانه‌ها در زمینه آموزش اصول سلامت و نکات بهداشتی غافل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062519

وب گردی

وب گردی