استقبال از رشته ایرانشناسی در بلغارستان

آزادی می‌گوید: در حال حاضر ۷ دانشجو در سال اول، ۳ دانشجو در سال دوم، ۸ دانشجو در سال سوم و ۳ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در بخش ایرانشناسی دانشگاه صوفیای بلغارستان مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، حمیدرضا آزادی رایزن فرهنگی ایران در بلغارستان و نماینده بنیاد سعدی در امر آموزش و گسترش زبان فارسی چندی پیش با ایوو پانف رئیس مرکز مطالعات و زبان‌های شرقی دانشگاه صوفیه دیدار کرد و درباره چگونگی گسترش زبان فارسی در بلغارستان با او به گفت‌وگو نشست.

آزادی درباره محورهای مورد نظر در این مباحث به مهر گفت: بخش ایرانشناسی دانشگاه صوفیه که زیر نظر مرکز مطالعات و زبان‌های شرقی است، همواره مورد حمایت این رایزنی فرهنگی بوده و دیدار ما با پرفسور پانف به مناسبت آغاز سال تحصیلی در همین راستا بود. آقای پانف ۲۵ سال رئیس بخش ایرانشناسی بود و در سال جاری با یک رتبه ارتقا به ریاست مرکز مطالعات و زبان‌های خارجی دانشگاه صوفیه منصوب شد و جای خود را به خانم دکتر سیرما کاستادینوا که از اساتید خوشنام و با تجربه ایرانشناسی هستند دادند.

آزادی ادامه داد: رایزنی فرهنگی سفارت ایران در بلغارستان متولی دوره‌های آزاد زبان فارسی است، اما در بخش ایرانشناسی دانشگاه صوفیا زبان فارسی طبیعتاً به‌عنوان درس تخصصی رشته ایرانشناسی برای دانشجویان ارائه می‌شود.

نماینده بنیاد سعدی در بلغارستان همچنین درباره دیگر فعالیت‌های این رایزنی اضافه کرد: ما در بخش ایرانشناسی، اتاق ایران و ابن سینا داریم که در سال‌های گذشته به کمک رایزنی فرهنگی مجهز به کتابخانه صنایع دستی، وسایل صوتی و تصویری و دیگر ملزومات شده است و به عنوان محلی که یاد و خاطره ایران را زنده می‌کند، برای گردهمایی، گفت‌وگوی اساتید و دانشجویان ایرانشناسی استفاده می‌شود.

وی افزود: از دیگر اقدامات، تأمین کلاس‌های ایرانشناسی و اهدای تجهیزات لابراتوار زبان فارسی از سوی سفارت کشورمان در آبان ماه ۹۷ با حضور دکتر سلطانی فر بود؛ علاوه بر این، برگزاری شب‌های شعر، مراسم نوروز، شب یلدا و حمایت از کلاس‌های هنری به جذب دانشجویان در این رشته کمک کرده است.

آزادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه امسال ۷ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۳ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ایرانشناسی جذب شده‌اند، اشاره کرد: در حال حاضر ۷ دانشجو در سال اول، ۳ دانشجو در سال دوم، ۸ دانشجو در سال سوم و ۳ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در بخش ایرانشناسی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به آنچه در دیدار با ایوو پانف روی آن تأکید شده گفت: از دیگر محورهای این گفت‌وگو می‌توان به انجمن دوستداران زبان و فرهنگ فارسی در بلغارستان اشاره کرد. تأسیس این انجمن به سال ۲۰۰۸ بر می‌گردد و دلیل تأسیس آن علاقه روزافزون عموم و روشنفکران به تاریخ، فرهنگ، زبان ایران باستان و ایران مدرن بود.

وی در پایان گفت: برخی از اعضای هیأت مدیره این انجمن به دلیل سن بالا امکان ادامه فعالیت ندارند و تصمیم گرفته شد که عضویت آنها در هیأت مدیره به صورت افتخاری در آید و با تشکیل مجمع عمومی هیأت مدیره جدید انتخاب شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این کار به تعویق افتاد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =