یادداشت‌نویس باید فهم مخاطب را به رسمیت بشناسد

مدرس دوره رسانه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی درباره یادداشت‌نویسی گفت: نویسنده یادداشت در درجه اول باید به برداشت مخاطب از مفاهیم واقعی جامعه توجه کرده و استدلال خود را در قالبی عنوان کند که با فهم مخاطب متفاوت نباشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز کلاس «یادداشت‌ و خلاصه‌نویسی‌» از دوره «رسانه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی» با تدریس مسعود فروغی سردبیر روزنامه فرهیختگان به صورت آنلاین در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

فروغی در ابتدای کلاس با اشاره به اینکه هدف یادداشت‌نوشتن، گزارش نویسی، مصاحبه و خبر در کار رسانه این است که یک مفهوم را به مخاطب منتقل کند، گفت: در نگاه کنونی برخلاف نگاه کلاسیک بین یادداشت، گزارش و خبر کامل نمی‌توان مرز کاملی گذاشت. 

سردبیر روزنامه فرهیختگان افزود: در گذشته رسانه‌ها یک طرفه بودند و به عنوان تریبونی برای محافل قدرت عمل می‌کردند. با تحولاتی که در 2 دهه گذشته در رسانه و ارتباطات ایجاد شده است؛ رسانه از حالت یک سویه به حالت دوسویه تبدیل شده‌اند و به همین خاطر رسانه‌ها باید اهداف خود را بازخوانی کنند.

فروغی با بیان اینکه در تولیدات رسانه‌ای سه کار شاخص انجام‌ می‌گیرد، اظهار کرد: کار اول قانع کردن خودی‌ها و موافقین، کار دوم جذب اکثریت مخاطبان عام و کار سوم منفعل کردن مخالفان است. در صورت‌بندی کلی رسانه باید طوری ساماندهی کنیم که نوعی تثاطع بین این سه محور ایجاد شود. البته هر رسانه مطابق سیاست خود ممکن است بر یک گروه مخاطب تمرکز بیشتری داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: توقع مخاطب از تولید رسانه‌ای این است که دریچه‌ای از واقعیت را به آنها ارائه دهد و رقابت رسانه‌ها بر سر این است که کدام یک روایت قانع‌کننده‌تری از واقعیت ارائه کند.

فروغی درباره اینکه چرا بسیاری از یادداشت‌های رسانه‌ای نمی‌توانند مخاطب را جذب کند، گفت: در بسیاری از این یادداشت‌ها تکنیک‌های یادداشت‌نویسی به خوبی رعایت شده است اما یادداشت‌نویس در انتخاب موضوع و نوشتن یادداشت خود به عنصر واقعیت نزدیک نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از یادداشت‌هایی که امروز در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ بیانیه است نه یادداشت. در بیانیه اعلام موضع می‌شود، بدون اینکه به قانع شدن مخاطب توجه شود؛ اما در مخاطب را یا باید قانع و جذب کرد یا یک حالت انفعالی در او ایجاد کرد.

سردبیر روزنامه فرهیختگان در ادامه این کلاس به بیان نکاتی درباره یادداشت نوشتن پرداخت و خاطرنشان کرد: در یادداشت‌نویسی در درجه اول باید به برداشت مخاطب از مفاهیم واقعی جامعه توجه کرد و استدلال یادداشت نویسنده در قالبی عنوان شود که با هم فهم مخاطب از آنچه درک کرده، متفاوت نباشد. در واقع باید فهم مخاطب را به رسمیت شناخت و بعد با استدلال‌های روشن در فهم او تغییر ایجاد کرد و این کار به صورت دفعی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =