ریل‌گذاری بودجه در کمیسیون تلفیق/ پایان «دوران تاجگردونیسم»

از آنجا که کار ویژه و اصلی کمیسیون تلفیق، بررسی بودجه کل کشور است، ریاست چنین کمیسیونی هم می‌تواند اهمیت بالاتری نسبت به دیگر کمیسیون‌های اقتصادی مجلس داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در نشست امروز عصر خود بعد از انجام رای‌گیری اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون را مشخص کردند که براساس آن «الیاس نادران» با ۱۹ رای رئیس شد.

نادران عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس است که در دوره اخیر مجلس (یازدهم) هم عضو کمیسیون برنامه و بودجه است.

اهمیت کمیسیون تلفیق

بر اساس بند ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون های تخصصی مجلس، پس از ارائه لایحه بودجه توسط دولت به مجلس، این کمیسیون وارد عمل می شود. 

 کمیسیون تلفیق مجلس مرکب از این اعضاست: «کلیه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات. دو نفر از هر یک از کمیسیون‌ دیگری غیر از کمیسیون های تحقیق، اصل نود و تدوین آیین نامه داخلی مجلس.»

از آنجا که کار ویژه و اصلی این کمیسیون بررسی بودجه کل کشور هست و با تخصیص منابع مالی به کلیه وزارت خانه ها، سازمان ها و نهادهای مختلف در کشور در ارتباط است، از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است. 

بر همین اساس ریاست چنین کمیسیونی می تواند اهمیت بالاتری هم نسبت به دیگر کمیسیون های اقتصادی مجلس داشته باشد. بنابراین، لزوم اینکه فردی پاکدست و بی حاشیه بر مسند ریاست آن بنشیند هم مهم تلقی می شود.

پایان دوران تاجگردونیسم 

تا قبل از انتخاب نادران، ریاست این کمیسیون را فرد پُر حاشیه مجلس یعنی غلامرضا تاجگردون عهده دار بود که نهایتا علی رغم میل شخصی‌اش از ورود به مجلس یازدهم بازماند.

پرونده های زیادی برای تاجگردون مطرح بوده و هست، موضوعات مبهم مالی در پرونده تاجگردون و البته شک و تردیدهای جدی در خصوص مدرک دکتری وی از دانشگاهی خارج از کشور که مورد تایید وزارت علوم قرار نداشت، از جمله مواردی بود که رئیس سابق این کمیسیون با آنها دست و پنجه نرم کرد. 

در این ارتباط سوءاستفاده تاجگردون از موقعیتش در کمیسیون تلفیق،  علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس اینطور گفته بود که «تاجگردون به رکنی ترین کمیسیون مجلس یعنی کمیسیون برنامه و بودجه در دوره گذشته متصل بوده و به اسناد سری کشور در این حوزه دسترسی داشته است؛ بنابراین باید مشخص شود که آیا از موقعیت خود در کمیسیون در اختصاص بودجه به شرکت ها و غیره سوء استفاده کرده است یا نه.»

همچنین در این باره احمد توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت هم اینطور گفته که «تاجگردون در طول سال‌هایی که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بوده در امانتِ در اختیارش خیانت کرده است. ضمن اینکه او در حق مخالفانش هم با ایجاد فضای اختناق وضعیت وحشتناکی به وجود آورده است.»

در نهایت آنکه، اعتبار نامه تاجگردون پس از کش و قوس های فراوان در محافل سیاسی و رسانه ای مورد تایید قرار نگرفت و پس از دو دوره متوالی حضور در مجلس، تاجگردون صندلی خود را در مجلس اخیر به دیگری واگذار کرد. 

بدین ترتیب دوران تاجگردونیسم به پایان رسید و الیاس نادران ریاست این کمیسیون حساس و با اهمیت را عهده دار شد، کسی که پاک دستی و سلامت عملکردش در ادواری که نماینده مجلس بوده مورد تردید کسی قرار ندارد و از طرفی مورد حمایت و اعتماد دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا هم هست و اینها همه می‌تواند نقطه قوت نادران و البته سرمایه‌ای بزرگ برای او به حساب بیاید تا بتواند در این سمت هم همچون گذشته مفید فایده واقع شود.

کد خبر: 1084710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =