تولید کیک زرد امسال به ۴۰ تن می‌رسد

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه امسال تولید کیک زرد بین ۳۵ تا ۴۰ تن خواهد شد، گفت: این مسئله به معنای آن است که ما تولید کیک زرد را ۸ برابر کرده‌ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علی‌اکبر صالحی امروز(سه شنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه امروز مراسم چهلمین روز شهادت شهید فخری‌زاده در سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: مهمان‌های گرانقدری از جمله امیر حاتمی، امیر عبداللهیان و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی در این مراسم حضور داشتند و همگی به پاس احترام به این شهید بزرگوار در این مراسم شرکت کردند.

وی بیان کرد: ما در شورای معاونین سازمان انرژی اتمی به پاس خدمات ماندگار این شهید بزرگوار، تصمیم گرفتیم نگین سایت بزرگ شهید شهریاری که راکتور تحقیقاتی تهران است را به نام راکتور تحقیقاتی شهید فخری‌زاده نامگذاری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شهدا زنده‌اند، نزد خداوند روزی می‌گیرند و نام این بزرگواران در کتاب زرین انقلاب اسلامی تا ابدیت ثبت خواهد شد. اما ما هم به پاس خدمات این عزیز بزرگوار، بر خود تکلیف دیدیم که بهترین جای سازمان انرژی اتمی را به نام این شهید بزرگوار نامگذاری کنیم تا هر وقت که به این مرکز می‌آییم، با نام ایشان روبرو شویم و فراموش نکنیم آنان چه ایثارها و ازخودگذشتگی‌هایی برای کشور انجام داده‌اند که ما به اینجا برسیم و اگر این ایثارها نبود و شهدایی چون سردار سلیمانی و همچنین شهدای گمنام نبودند، یقیناً جمهوری اسلامی در جایگاه عزتمند حال حاضر قرار نمی‌داشت.

صالحی با تأکید بر اینکه ما به پاس خدمات این بزرگان باید هر آنچه در توان داریم را به کار گیریم و سعی کنیم که نام آنان را ثبت و ابدی کنیم، اظهار داشت: اقدامی که ما امروز انجام دادیم، کوچکترین کاری بود که به پاسداشت این شهید بزرگوار انجام دادیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برنامه سازمان انرژی اتمی برای ادامه دادن راه این شهدای بزرگوار چیست؟، گفت: سازمان انرژی اتمی حدود ۲۰هزار پرسنل و فعالیت‌های گسترده‌ای چون ساخت نیروگاه را در دستور کار دارد. ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر در حال انجام و بزرگترین پروژه صنعتی کشور است چرا که قیمت این دو نیروگاه حدود ۱۰ میلیارد دلار است. ما الان پروژه‌ دیگری در کشور به ارزش ۱۰ میلیارد دلار نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه ما در اکتشاف و استخراج فعالیت‌های گسترده‌ای داریم، ادامه داد: تا سه چهار سال پیش به طور متوسط چهار الی پنج تن کیک زرد تولید می‌کردیم اما الان حدود دو سال است که تولید کیک زرد را به ۳۰ تن رسانده‌ایم و امسال ان‌شاءالله تولید کیک زرد بین ۳۵ تا ۴۰ تن خواهد شد و این مسئله به معنای آن است که ما تولید کیک زرد را ۸برابر کرده ایم.

صالحی با بیان اینکه این فعالیت‌ها روز به روز گسترده‌تر می‌شود، تصریح کرد: در ساخت راکتور تحقیقاتی اراک، بحث آب سنگین و موارد استفاده‌های گوناگون از آب سنگین، فعالیت‌های زیادی انجام شده است. در ساخت مرکز یون‌درمانی که در استان البرز داریم، بزرگترین بیمارستان جمهوری اسلامی ایران و در غرب آسیا خواهد بود و شاید در غرب آسیا این مرکز بی‌نظیر باشد. تجهیزات این مرکز ۲۰۰ میلیون یورو و ساختمان آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود. امیدواریم در شهریور ماه اولین فاز این بیمارستان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه ما یک مرکز «رادیو دارو تترا» داریم که بزرگترین مرکز رادیو داروی غرب آسیا خواهد بود و ۳۷هزار متر مرکز تحقیقاتی در حال تأسیس است، گفت: همچنین ۶۰ میلیون یورو تجهیزات خریداری شده و قرار است در این مرکز نصب شود. بزرگترین تولیدکننده رادیو دارو در منطقه وسیعی از آسیا خواهیم بود و الان که با امکانات و بضاعت کمی کار می‌کنیم، به ۱۰ الی ۱۱ کشور دارو صادر می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی رو به گسترش است. با وجود آنکه برخی از کارکنان به عنوان بازنشسته از سازمان انرژی اتمی خارج می‌شوند، اما باید گفت که نیروهای جوان هم وارد این سازمان می‌شوند و سالانه چند صد نفر نیروی جدید می‌گیریم تا بین خروجی و ورودی توازن وجود داشته باشد.

صالحی تأکید کرد: بنده این نوید را می‌دهم که سازمان انرژی اتمی با قوت و قدرت جلو برود و هیچ بخشی از این سازمان راکد و متوقف نبوده است. زمانی که مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد و ما خود را ملزم به اجرای آن می‌دانیم و رئیس‌جمهور هم دستور داد که بخشی از نیازهای مالی این قانون تأمین شود، ما توانستیم ۲۰ درصد غنی‌سازی را پس از انجام کارهای تشریفاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نظر فنی در عرض ۲۴ ساعت محقق کنیم. ان‌شاءالله در هر ساعتی حدود ۱۷ تا حداکثر ۲۰ گرم، ۲۰ درصد غنی‌سازی تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم ماهانه حدود ۸ الی ۹ کیلوگرم تولید کنیم تا به ۱۲۰ کیلویی که در قانون مجلس آمده برسیم، گفت: بنابراین دیدید که در عرض ۲۴ ساعت این موضوع عملیاتی شد. شاید این سؤال پیش بیاید که چرا ما قبل از تصویب این قانون، ۲۰ درصد غنی‌سازی اورانیوم را نداشتیم؟ باید گفت که ما برای پنج سال این راکتور، الان سوخت در انبارهای خود داریم و ۲۰ درصدی هم که تولید می‌کنیم به عنوان ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید مجدد بر اینکه این سازمان متوقف و کُند نشده است، گفت: ما الان در حال نصب هزار سانتریفیوژ IR۲M هستیم البته ۲ آبشار نصب شده و کار می‌کند. طبق قانون پیش‌ می‌رویم و حتی زودتر از موعد قانونی، این سانتریفیوژها را نصب می‌کنیم.

صالحی اظهار داشت: همچنین طبق قانون آمده که ظرف یک سال، هزار ماشین سانتریفیوژ IR۶ تولید کنیم، الان در حال تهیه مواد اولیه آن هستیم و رئیس‌جمهور دستور داد نیازهای مالی این موضوع برطرف شود چرا که نیاز مالی IR۶ بسیار بالاست. ان‌شاءالله مطابق آن چیزی که مجلس از ما خواسته، درست در محدوده‌های زمانی مد نظر و حتی زودتر از آن، کار خود را پیش می‌بریم و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1086675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =